Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 37

93 έρευνα φίμων το 2020 σε σχέση με το 2019 κατά 3,88%, από 3.351,36 ευρώ σε 3.481,56 ευρώ ανά νοικοκυριό. Η αύξηση ήταν ακόμη μεγαλύτερη για τα οινοπνευ- ματώδη ποτά (17,67%), καθώς και για τα οικιακά είδη άμεσης κατα- νάλωσης, π.χ. απορρυπαντικά, χαρτικά κ.λπ . (11,24%). Αντί- θετα, μείωση παρουσίασαν τα είδη ατομικού ευπρεπι- σμού (-9,51%) και η εστίαση (-33,45%). Συνο- λικά, οι δαπάνες για διατροφή (αθροιστικά αγορές τροφίμων και εστίασης) παρουσίασαν το 2020 μείωση κατά 7,22%, από 5.478,12 ευρώ σε 5.082,84 ευρώ. Την τελευταία 12ετία (2009-2020) η δαπάνη των νοικο- κυριών σε ήδη τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών παρουσίασε μείωση κατά 10,28%. Ανοδική πορεία για τρόφιμα και ποτά στην 4ετία Τα στοιχεία στον πίνακα της επόμενης σελίδας δείχνουν πάντως ότι την 4ετία 2016-2019 η κατά κεφαλήν δαπάνη των νοικοκυριών σε τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά παρουσίασε αύξηση, από 1.337 ευρώ το 2016 σε 1.388 ευρώ το 2019. Μια μεταβολή 3,83% δηλαδή, στην οποία ήρθε να προ- στεθεί η αύξηση του 2020, φτάνοντας στα 1.449 ευρώ, ήτοι συνολική αύξηση 8,36%. Η αύξηση ολοκληρώθηκε σε ένα περιβάλλον σταθερών τιμών, καθώς ο δείκτης τιμών κατανα- λωτή από το 2016 ως το 2020 παρέμεινε πρακτικά αμετά- βλητος. Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ η δαπάνη των νοικοκυριών για είδη παντοπωλείου, σε αξία παραμένει μειωμένη σε σχέση με την αρχή της προηγούμενης δεκαετίας, η δαπάνη ως ποσοστό επί των συνολικών αγορών των νοικοκυ- ριών έχει αυξηθεί. Το 2009 η δαπάνη σε είδη διατροφής αντιστοι- χούσε στο 17,3% των αγορών του μέσου νοικοκυριού, ενώ το 2020 αντιστοιχούσε στο 23,1%, αυξήθηκε δηλαδή κατά 6%. Πρακτικά, η δαπάνη σε είδη παντοπωλείου μειώθηκε και οι υπόλοιπες δαπάνες (π.χ. είδη ένδυσης, είδη επίπλωσης, υπηρεσίες) παρουσίασαν μείωση με ακόμη μεγαλύτερο ρυθμό. Η τάση αυτή έγινε πιο έντονη το 2020, οπότε και η δαπάνη σε τρόφιμα αυξήθηκε, ενώ η συνολική δαπάνη των νοικοκυριών μειώθηκε κατά 9,90%. Η εξέλιξη αυτή ήταν σε έναν βαθμό αναμενό- μενη, καθώς τα περισσότερα από τα προϊόντα παντοπωλείου και ειδικά τα είδη διατροφής εξυπηρε- τούν βασικές ανάγκες του καταναλωτή και κατά συνέπεια είναι πιο δύσκολο να περικοπούν σε περιό- δους κρίσης. Στην περίοδο της πανδημίας καταγράφεται αύξηση στη δαπάνη τροφίμων της τάξης του 3,88% ή 130 ευρώ ανά νοικοκυριό. Eτήσια δαπάνη ανά τύπο νοικοκυριού σε τρόφιμα

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=