Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 37

94 έρευνα Μεταβολή ετήσιων αγορών ανά νοικοκυριό σε επιλεγμένα είδη παντο- πωλείου νοικοκυριών 2019-2020 ( πηγή: επεξεργασία στοιχείν ΕΛ. ΣΤΑΤ. ) και προϊόντα όπως το βούτυρο και το λάδι ξεπούλησαν κατά τη διάρκεια των lockdown. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που παρουσίασε το ΙΕΛΚΑ, η πλειονότητα των ειδών παντοπωλείου εμφάνισε θετικό πρόσημο το 2020, όπως φαίνεται και στον σχετικό πίνακα που καταγράφει τις μεταβολές στην ετήσια κατά κεφαλήν δαπάνη σε 32 επιλεγμένες κατηγορίες τροφίμων. Στις περισσότερες περιπτώσεις (27) υπάρχει αύξηση, με εντονότερη αυτή των ποτών. Μείωση καταγράφεται σε μόλις 5 κατηγορίες, με τη μεγαλύτερη στου κρέατος (με εξαίρεση το χοιρινό), όπως επίσης και στο γάλα. Η στροφή στη μαγειρική κατά την περίοδο των lockdown οδήγησε σε αύξηση της δαπάνης των νοικοκυριών για μαγειρικές πρώτες ύλες. Είναι σαφής η επίδραση της εστίασης που παρέμεινε κλειστή σε αυτές τις τάσεις, καθώς ιδίως στην περίπτωση των αλκοολούχων ποτών η κατανάλωση εκτός σπιτιού αντικαταστάθηκε από κατανάλωση εντός σπιτιού. Μεγάλη αύξηση στις τιμές των τροφίμων Στα νέα δεδομένα για την αγορά των τροφίμων, πάντως, θα πρέπει να προστεθούν και οι μεγάλες αυξήσεις στις τιμές, οι οποίες σημειώνονται εξαιτίας του ότι έχουν ακριβύνει υπερβολικά πρώτες ύλες, όπως τα δημητριακά και τα φυτικά έλαια. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τον Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ (FAO), ο δείκτης για τον Οκτώβριο του 2021 ήταν ο υψηλότερος από τον Ιούλιο του 2011. Σε ετήσια βάση, σημείωσε αύξηση 31,3%. Ο δείκτης του FAO, ο οποίος παρακολουθεί τις διεθνείς τιμές των πιο εμπορεύσιμων παγκοσμίως τροφίμων, έφτασε κατά μέσο όρο τις 133,2 μονάδες τον περασμένο μήνα έναντι του αναθεωρημένου επιπέδου των 129,2 μονάδων τον Σεπτέμβριο. Η προηγούμενη τιμή που είχε δοθεί για τον Σεπτέμβριο ήταν 130,0 μονάδες. Σύμφωνα με τα επιμέρους στοιχεία δε, οι τιμές των αγρο- τικών προϊόντων αυξήθηκαν απότομα πέρυσι, ως αποτέλεσμα των δυσκολιών στη συγκομιδή και της ισχυ- ρής ζήτησης. Ο δείκτης τιμών δημητριακών του FAO αυξήθηκε κατά 3,2% τον Οκτώβριο σε σχέση με τον προ- ηγούμενο μήνα, λόγω της αύξησης 5% στις τιμές των Oι δαπάνες ανά νοικοκυριό Στον σχετικό πίνακα καταγράφονται σημαντικές δια- φοροποιήσεις στην αύξηση της ετήσιας δαπάνης τροφίμων στους διαφορετικούς τύπους νοικοκυριού. Μεγαλύτερες αυξήσεις παρουσιάζονται κυρίως στα νοικοκυριά με 1 παιδί έως 16 ετών, στα ζευγάρια με 1 παιδί (11,82% ), στις μονογονεϊκές οικογένειες με 1 παιδί (7,78%), καθώς και στα νοικοκυριά με 1 άτομο έως 65 ετών (7%). Τα στοιχεία αυτά δείχνουν έτσι και σε ποιους καταναλωτές θα πρέπει να εστιάσουν περισσότερο τα καταστήματα της μικρής λιανικής, αφού όσο μεγαλύτερη είναι η δαπάνη τους για ψώνια στα μίνι μάρκετ και τα παντοπωλεία, τόσο σημαντικό- τεροι είναι και ως πελάτες για τους τζίρους των επαγγελματιών του κλάδου. Ξεπούλησαν ποτά και είδη μαγειρικής Τα επιμέρους στοιχεία δείχνουν δε ότι οι Έλληνες το… έριξαν στο αλκοόλ και τη μαγειρική την περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού, αφού αλκοολούχα ποτά

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=