Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 38
77 έρευνα ΙΕΛΚΑ οδο 5-11 Νοεμβρίου 2021 με δείγμα 1.000 καταναλωτών από όλη την Ελλάδα, με θέμα τις διατροφικές και αγορα- στικές τάσεις τροφίμων. Τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιοποιήθηκαν στο πλαίσιο του 12ου Συνέδριου ΙΕΛΚΑ MetaFood, τον Δεκεμ- βρίου 2021 και αναδεικνύουν πέντε διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις οι οποίες αναμένεται να διαμορ- φώσουν τον κλάδο των σούπερ μάρκετ και των προμηθευτών των επόμενων ετών. «Μεγαλώνει» το κοινό για τα vegan προϊόντα Οι διεθνείς δημογραφικές εξελίξεις και οι πολιτισμικές αλλαγές σε συνδυασμό με τις παραγωγικές δυνατότητες της παγκόσμιας οικονομίας για παραγωγή ζωικών πρω- τεϊνών αποτελούν παράγοντες που συνεισφέρουν στην παγκόσμια αύξηση των καταναλωτών που επιλέγουν τη χορτοφαγική διατροφή. Στην Ελλάδα το ποσο- στό των καταναλωτών που δηλώνουν χορτοφάγοι βρίσκεται περίπου στο 4% δηλαδή 400 χιλιάδες πολίτες, με τους μισούς από αυτούς να αυτο- προσδιορίζονται ως vegans (δεν καταναλώνουν καθόλου ζωϊκά προϊόντα και τους άλλους μισούς ως vegeterians (δεν καταναλώνουν κρέας, ψάρι κ.λπ .). Δίπλα σε αυτήν την κατηγορία καταναλωτών υπάρχει η κατηγορία των flexitarians ή ημιχορτοφάγων, καταναλωτών δηλαδή που προσπαθούν να υιοθε- τήσουν μία πιο χορτοφαγική διατροφή, αλλά όχι ολοκληρωτικά χορτοφαγική. Η κατηγορία αυτή είναι περίπου το 15% του πληθυσμού, δηλαδή περίπου 1,5 εκα- τομμύριο πολίτες και αποτελεί μία πολύ σημαντική κοινωνική και καταναλωτική ομάδα. Φυτικά προϊόντα προτιμούν οι Έλληνες Η προαναφερθείσα τάση, αναμένεται να κάνει πιο έντονη την αναζήτηση για εναλλακτικά φυτικά υλικά, τρόφιμα και προϊόντα προκειμένου να καλυφθούν οι υπάρχουσες διατροφικές συνήθειες. Προϊόντα όπως το φυτικό τυρί, τα φυτικά γάλατα, το κρέας εργαστηρίου κ.λπ . υπάρχουν ήδη στην ελληνική αγορά. Υπάρχει, άλλωστε, ήδη ένα καταναλωτικό κοινό που κάνει τις συγκεκριμένες διατροφικές επιλογές (αν και σε χαμηλότερο ποσοστό, σε σχέση με το εξωτερικό). Όπως φαίνεται στο Σχήμα 2 τα ποσοστά πλέον των κατα- ναλωτών που υιοθετούν αυτές τις κατηγορίες είναι αξιοσημείωτα. Το 14% καταναλώνει γαλακτοκομικά φυτι- κής προέλευσης, το 11% θα έτρωγε κρέας εργαστηρίου, ενώ το 19% του κοινού θεωρεί αυτές τις εναλλακτικές ως πιο υγιεινές. «Μαχαίρι» σε ζάχαρη και αλάτι Η πλειοψηφία των καταναλωτών (και ειδικά οι μεγαλύτερες ηλικίες) αναμένεται να αφιερώνουν όλο και περισσότερο χρόνο για τον σχεδι- ασμό-προγραμματισμό της διατροφής τους, ως αποτέλεσμα της αύξησης του επιπέδου εκπαί- δευσης και του μέσου όρου προσδόκιμου ζωής. Το κοινό θα θέλει να ζει πιο υγιές, για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι μία από τις τροφές η οποία ενοχοποιείται όλο και περισσότερο στα μάτια του καταναλωτικού κοινού ως ανθυγιεινή είναι η ζάχαρη. Η στροφή προς εναλλακτικές πηγές όπως είναι η ζαχαρίνη και η στέβια φαίνεται ότι κερδίζει έδαφος, με το 26% του κοινού να επιλέγει και να χρησιμοποιεί αυτές τις εναλλακτικές. Παράλληλα, ένα 37% του κοινού δηλώ- νει ότι, γενικότερα, αποφεύγει την κατανάλωση γλυκών και ζάχαρης. Ακόμα πιο έντονη είναι η τάση για τη μείωση του αλατιού, την οποία επιθυμεί το 48% του κοινού. Τα στοιχεία δείχνουν ότι στη χώρα μας υπάρχουν πια 400 χιλιάδες vegeterians και 1,5 εκατ. flexiterians. Σχήμα 1: Ταξινόμηση των καταναλωτών βάσει του διατροφικού αυτοπροσδιοριστμόυ τους
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=