Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 40
καθαριστικά και τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας προβλέπεται να έχουν μειωμένες επιδόσεις, με τη NielsenIQ να επεξεργάζεται, για φέτος, δύο διαφορετικά σενάρια. Το πρώτο σενάριο έχει βασιστεί στην υπόθεση, ότι η υπόλοιπη χρονιά θα κυλήσει μέσα σε ένα παρό- μοιο μακροοικονομικό πλαίσιο, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί μέχρι στιγμής και με έναν πληθωρισμό για το καλάθι των FMCGs της τάξης περίπου του 1,5% με 1,6%. Το δεύτερο σενάριο βασίζεται σε μια πιο «έντονη» πραγματικότητα, όπου ο πληθωρισμός του καλαθιού των FMCGs θα διπλασιαστεί φτάνοντας στο 3%. Στο πρώτο σενάριο προβλέπεται, ότι τα ταχυκίνητα προϊόντα στο σύνολό τους θα παρουσιάσουν οριακά αρνητική τάση γύρω στο -0,3%, με τα προϊόντα φροντί- δας νοικοκυριού να παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη αρνητική τάση στο -1,3%. Ακολουθούν τα προϊόντα προ- σωπικής υγιεινής στο -1,8%, ενώ τα τρόφιμα εκτιμάται ότι θα κινηθούν οριακά θετικά στο +0,3% Στο δεύτερο σενάριο οι τάσεις για το λιανεμπόριο τροφί- μων προβλέπεται να είναι εντονότερα πτωτικές. Η μεγαλύτερη αύξηση των τιμών των FMCGs, σε συνδυα- σμό με την αύξηση στις τιμές και άλλων βασικών αγαθών και υπηρεσιών, θα αναγκάσει τους καταναλω- τές να περιορίσουν όσο γίνεται περισσότερο τις δαπάνες στα είδη σούπερ μάρκετ. Στην περίπτωση αυτή εκτιμά- ται ότι τα FMCGs στο σύνολό τους θα κινηθούν γύρω στο -2,6%, με τις non food κατηγορίες να προβλέπεται ότι θα παρουσιάσουν την πιο αρνητική τάση. Μέχρι στιγμής, η πορεία για τους τρεις πρώτους μήνες του έτους παρουσιάζει αρνητική τάση, με τα στοιχεία της NielsenIQ να υποδεικνύουν μείωση 1,4% στις συνολικές πωλήσεις που πραγματοποιούνται από το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων. Αυτή η τάση μεταξύ των εβδο- μάδων είναι πολύ διαφορετική. Συγκεκριμένα, την πρώτη εβδομάδα η τάση ήταν πολύ αρνητική στο -12,6%, γεγονός που οφείλεται στον αριθμό των εργάσι- μων ημερών της συγκεκριμένης εβδομάδας. Όσο προχωρούν οι εβδομάδες η τάση παραμένει αρνητική, ωστόσο αρκετά πιο συγκρατημένη, γεγονός που σχετί- ζεται με τη βάση σύγκρισης που είναι το πρώτο τρίμηνο του 2021, όταν επικρατούσαν συνθήκες lockdown λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Αναφορικά με τη μηνιαία τάση των FMCGs σε όγκους πωλήσεων και τιμές, παρατηρείται σταθερά μια αύξηση της μέσης τιμής περίπου στο 1,5%, όταν την ίδια στιγμή ο γενικότερος δείκτης τιμών καταναλωτή έχει «εκτοξευ- τεί» φτάνοντας, με βάση τα πιο πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία τον Μάρτιο, σε ρεκόρ εικοσιεπταετίας εμφανί- ζοντας ρυθμό ανάπτυξης 8,9%. Σύμφωνα με τη NielsenIQ, για το πρώτο τρίμηνο του 2022 τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα αυξάνουν μεν τη μέση τιμή τους, ωστόσο πολύ πιο συγκρατημένα σε σχέση με τους άλλους κλάδους της οικονομίας. 37 ρεπορτάζ Χαράλαμπος Παναγιωτόπουλος «Οι καραντίνες έφεραν τις ανατιμήσεις» Σημαντικό πρόβλημα στην αγορά δια- πιστώνει ο κ. Χαράλαμπος Παναγιωτόπουλος, ο οποίος δραστη- ριοποιείται στη μικρή λιανική εδώ και δεκαετίες. Στο δικό του κατάστημα ψιλικών προσπαθεί ακόμα να «κρατή- σει» τις τιμές, αλλά προβλέπει δυσκολότερες καταστάσεις. «Οι αυξή- σεις είναι αλλεπάλληλες και πιστεύω θα συνεχιστούν, αλλά θεωρώ ότι δεν έχουν να κάνουν με τον πόλεμο στην Ουκρα- νία. Από πριν είχαν αρχίσει να ανεβαίνουν οι τιμές, ως αποτέλεσμα της καραντίνας, αφού “πληγώθηκε” η εφοδιαστική αλυσίδα και τώρα οι εταιρείες προχωρούν σε ανατιμήσεις για να βγάλουν τα… σπασμένα». Ο ίδιος είπε στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική», ότι το σκέφτεται για μια μικρή αύξηση, αλλά «προ- σπαθώ να το καθυστερήσω, γιατί δεν θέλω να επιβαρύνω κι άλλο τους πελάτες, αφού ήδη η αγοραστική τους δύναμη έχει μειωθεί αρκετά». Ο κ. Παναγιωτόπουλος τόνισε επίσης, ότι έχουν αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό και οι λογαριασμοί για την ενέργεια. «Μου ήρθε φουσκωμένος κατά σχε- δόν 40%, παρότι είχαμε υπογράψει και σχετικές ρήτρες, με αποτέλεσμα να σκέφτομαι να αλλάξω εταιρεία», ανέφερε χαρακτηριστικά. Αλέξανδρος Στάικος «Μειώνουν τα ψώνια» Για πλήθος αυξήσεων στα περισσότερα προϊόντα του καταστήματός του, έκανε λόγο στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική», ο κ. Αλέξανδρος Στάι- κος, ιδιοκτήτης μίνι μάρκετ επί της οδού Ιπποκράτους στην Αθήνα. «Μόνο στα τσιπς δεν έχουμε ακόμη αυξήσεις, αλλά σε τσίχλες, σοκολάτες, καραμέλες, μπισκότα, κρουασάν, μπίρες και αναψυ- κτικά, οι τιμές είναι ανεβασμένες. Εγώ πιο ακριβά παίρνω, πιο ακριβά θα που- λήσω, αλλά ο κόσμος μειώνει τα ψώνια, γιατί περιορίζεται η αγοραστική δύναμη. Ήδη γκρινιάζουν αρκετοί για τις αυξήσεις» , είπε στο περιοδικό μας. Ο ίδιος πάντως σημείωσε ως μεγα- λύτερο πρόβλημα, τα μηδενικά περιθώρια στις πωλήσεις τσιγάρων και άλλων προϊόντων, μέσω POS. «Πρέπει να βρεθεί μια λύση σε αυτό το πρό- βλημα, γιατί τα ποσοστά έχουν φθάσει στο μηδέν και δεν βγάζουμε τίποτα από τις πωλήσεις του Νο 1 προϊόντος μας» , ανέφερε χαρακτηριστικά.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=