Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 40

38 ρεπορτάζ Ανατιμήσεις αναμένουν 9 στους 10 καταναλωτές Οι ανατιμήσεις στην αγορά έχουν ήδη επηρεάσει και τις αγορές των καταναλωτών στην Ελλάδα, όπου το 80% θεωρεί ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει επιπτώσεις και στη χώρα μας, ενώ εννέα στους δέκα αναμένουν ανατιμήσεις και τους επόμενους μήνες, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποίησε το Ινστι- τούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), με δείγμα 1.000 καταναλωτές την εβδομάδα 5-10 Απριλίου 2022. Από τα ευρήματα της έρευνας προκύπτει, ότι το 85% του κοινού θεωρεί πιθανό το ενδεχόμενο να αυξηθεί το κόστος ενέργειας και μεταφορών λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Ποσοστό 87% θεωρεί ότι υπάρχει ενδε- χόμενο να αυξηθούν οι τιμές σε συγκεκριμένα είδη λόγω του πολέμου. Επίσης, ποσοστό 72% θεωρεί πιθανό να υπάρξουν ελλείψεις σε συγκεκριμένα είδη διατροφής. Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το 46% δηλώνει ότι τα σούπερ μάρκετ φροντίζουν να μην υπάρχουν ελλεί- ψεις στα ράφια -το 13% διαφωνεί-, ενώ σε σχέση με την πανδημία το 29% δηλώνει ότι λαμβάνουν όλα τα απα- ραίτητα μέτρα για τη δημόσια υγεία. Γενικό συμπέρασμα αποτελεί ότι η κρίση, λόγω του πολέμου, στην Ουκρανία επηρέασε και θα συνεχίζει να επηρεάζει την ελληνική αγορά για αρκετό καιρό. Με τους προμηθευτές να αυξάνουν τις τιμές τους ακόμη και τρεις φορές μέσα σε λίγους μήνες, τα μίνι μάρκετ δεν έχουν πια πολλά περιθώρια ελιγμών στις δικές τους τιμές στα ράφια. Μιχάλης Πλουσής «Αυξήσεις έως και 50 λεπτά» Τουλάχιστον δυο αυξήσεις μέσα σε λίγους μήνες έχουν γίνει από τους προμηθευτές σε μια σειρά από προϊ- όντα, σύμφωνα με όσα είπε στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική», ο κ. Μιχάλης Πλουσής, ιδιοκτήτης μίνι μάρκετ στο Γαλάτσι. «Υπάρχουν σημαντικές ανατιμήσεις σε διάφορα προϊόντα, οι οποίες κυμαίνονται στα 10-20 λεπτά, αλλά μέσα σε λίγους μήνες έχουν ήδη γίνει 2-3 αυξήσεις. Στα χαρτικά έφθασαν και τα 50 λεπτά, αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι στα αναψυκτικά, στις μπίρες και στα είδη πρώτης ανάγκης», μας είπε. Σε αυτά τα τελευταία πάντως, ο ίδιος έχει απορροφήσει τις ανατιμήσεις. «Δεν μπορώ να αυξήσω πολύ την τιμή σε προϊόντα όπως το γάλα, γιατί ο πελάτης θα αποφύγει να το αγοράσει από εμένα. Ήδη χάνουμε αρκετούς πελάτες, γιατί ο κόσμος δεν έχει λεφτά. Πιστεύω θα γυρίσουμε σε εποχές δεκαετιών ‘50 και ‘60, που κάθονταν όλοι σπίτι γιατί δεν υπήρχαν χρήματα για έξω», τόνισε στο περιοδικό μας. Σημειώνεται ότι μόλις το 6% του κοινού δηλώνει ότι ο πόλεμος δεν επηρεάζει την ελληνική αγορά. Η πλειονό- τητα, σε ποσοστό 67%, εκτιμά ότι η επίδρασή του θα φανεί μετά το 2022, το 22% εκτιμά ότι θα είναι ως το τέλος του 2022, το 5% για 2-3 μήνες και μόλις 5% ότι δεν υπάρχει καμία απολύτως επίδραση. Η πλειονότητα καταλαμβάνεται από συναισθήματα θυμού (30%) και φόβου (26%) για τον πόλεμο στην Ουκρανία. Τα αντί- στοιχα ποσοστά για την πανδημία Covid-19 είναι σαφώς χαμηλότερα, αλλά υπαρκτά, με 14% και 19% αντίστοιχα. Το 19% νιώθει ανασφάλεια, το 13% ανησυχία και το 15% άγχος. Μόλις το 8% του κοινού νιώθει αδιαφορία. Τα αντίστοιχα ποσοστά για την πανδημία Covid-19 είναι χαμηλότερα, με το 19% μάλιστα να δηλώνει πλέον αδιά- φορο για την ύπαρξη του κορωνοϊού. Στα θετικά καταγράφεται ότι μόλις το 2% του κοινού νιώθει πανικό. Άλλωστε το 39% δηλώνει, ότι η κρίση στην Ουκρανία είναι σημαντικότερη της πανδημίας Covid-19, ενώ μόλις το 17% δηλώνει το αντίθετο. Περιμένουν ενισχύσεις οι επαγγελματίες Όπως γίνεται αντιληπτό και από όλα τα παραπάνω, η κατάσταση στην αγορά, με τις ανατιμήσεις σε όλα τα προϊόντα, επηρεάζει ήδη σε σημαντικό βαθμό τις πωλή- σεις των καταστημάτων της μικρής λιανικής. Οι επαγγελματίες του κλάδου περιμένουν έτσι να υπάρξει όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ενίσχυση από το κράτος, το οποίο και έχει ήδη ανακοινώσει μια σειρά από μέτρα για την ενέργεια και τους λογαριασμούς του ρεύματος. Είναι κομβικής σημασίας όμως να υπάρξει και περαι- τέρω ενίσχυση των μικρών επιχειρήσεων, όπως των μίνι μάρκετ, τα οποία και βρίσκονται διαρκώς αντιμέ- τωπα με νέα προβλήματα που επηρεάζουν τη βιωσιμότητά τους. Με δεδομένο μάλιστα το γεγονός, ότι πρόκειται για έναν κλάδο που αποτελείται από χιλιάδες εργαζόμενους και κατ’ επέκταση χιλιάδες οικογένειες σε ολόκληρη την Ελλάδα, η ανάγκη για λύσεις κρίνεται ακόμη πιο επιτακτική. Μ

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=