Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 40

77 έρευνα 2022, σε ποσοστό 47,5% οι ερωτηθέντες δήλωσαν ότι μεί- ωσαν τις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ «πολύ και αρκετά», σε ποσοστό 25% τις μείωσαν «λίγο» και σε ποσοστό 27% «καθόλου». Μεγαλύτερη μείωση στις αγο- ρές παρατηρείται δε σε συγκεκριμένες περιοχές της Ελλάδας, όπως η Λάρισα (54%) και η Πάτρα (51%). Εξετάζοντας το προφίλ των ερωτηθέντων, αυτοί που έχουν μειώσει σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό «πολύ και αρκετά» τις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ το πρώτο τρί- μηνο του έτους είναι κυρίως γυναίκες (50%) και άτομα άνω των 45 ετών (51%). Σε ό,τι αφορά την οικογενειακή τους κατάσταση, είναι διαζευγμένοι (50%) ή χήροι (69%) και με παιδιά (48%). Επίσης, ανήκουν σε χαμηλότερες βαθμίδες εκπαίδευσης (65%) και είναι κυρίως άνεργοι (66%) ή νοικοκυρές (55%). Από την έρευνα της Netrino, τέλος, προκύπτει ότι για το 43% των νοικοκυριών επαρκεί το οικογενειακό εισόδημα για τις αναγκαίες αγορές, για το 30% φτάνει μόνο για τα απαραίτητα και αυτό με δυσκολία, ενώ ποσο- στό 12% δήλωσε αδυναμία αγοράς ακόμα και των αναγκαίων αγαθών. Στην άλλη πλευρά, μόνο το 15% των νοικοκυριών δήλωσε επαρκές εισόδημα, που περισσεύει και για αποταμίευση. Ψάχνουν τις «έξυπνες αγορές» οι καταναλωτές Στην προσπάθειά τους να εξοικονομήσουν χρή- ματα πάντως, οι Έλληνες κυνηγούν όλο και περισσότερο τις προσφορές και τις εκπτώσεις που παρέχουν τα σούπερ μάρκετ σε συνεργασία με τους προμηθευτές μέσα από πρακτικές «έξυπνων αγορών», αποκομίζοντας και τα σχετικά οφέλη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας πανελλήνιας έρευ- νας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) 2014-2022, η μέση εξοικονόμηση που προκύπτει από τη στάθμιση του συνό- λου ανέρχεται σε 13%, ποσοστό σταθερό σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, αλλά αυξημένο σε σχέση με παλαι- ότερα έτη. Πρακτικά, η συνολική αξία αυτών των ενεργειών αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε όφελος περίπου 370 ευρώ ετησίως για το 2021, λόγω και της αύξησης της δαπάνης. Η αξία αυτή είναι αυξανόμενη σε ετήσια βάση την τελευταία πενταετία με εξαίρεση το 2016, χρονιά υπο- λειτουργίας δύο εκ των τότε σημαντικότερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ της χώρας. Πάντως, το όφελος αυτό είναι πολύ σημαντικότερο από το αντίστοιχο του 2014, εξαιτίας της αύξησης της δαπάνης των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου. Συνολικά η μέση εξοικονόμηση ανά νοικοκυριό εκτιμάται σε περίπου 2.500 ευρώ για την τελευταία οχτα- ετία, ενώ η συνολική αξία που έχει δοθεί σε 8 χρόνια ξεπερνά τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ. Πέντε στους δέκα καταναλωτές εξοικονομούν τουλάχιστον 10% της αξίας των αγορών τους, ενώ μόλις 1 στους 10 δηλώνει ότι δεν εξοικονομεί τίποτα και 2 στους 3 δηλώνουν ότι εξοικονομούν τουλάχι- στον 5% από τη συνολική αξία των αγορών τους. Τα ποσοστά αυτά είναι ιδιαί- τερα υψηλά και δείχνουν πόσο σημαντικό είναι το όφελος που αποκομίζει το 85% των καταναλωτών. Είναι άλλωστε υψηλότερα του επιπέδου των ανατιμήσεων που κατα- γράφονται τους τελευταίους μήνες και δείχνουν ότι οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα με έξυπνες αγορές να εξισορροπήσουν αυτό το επιπλέον κόστος. Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι το 2017 το 74% των ερω- τηθέντων κυνηγούσε τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σούπερ μάρκετ, με το αντίστοιχο ποσοστό το 2021 να έχει διαμορφωθεί σε 58%, αλλά να αυξάνεται ξανά φέτος. Οι εκτιμήσεις του ΙΕΛΚΑ αναφέρουν, ότι για το 2022 ανα- μένεται αυτό το ποσοστό να αυξηθεί ως αποτέλεσμα της αύξησης των προωθητικών ενεργειών. Πλέον οι κατανα- λωτές βρίσκουν περισσότερες ευκαιρίες, ενώ τις βρίσκουν και πιο εύκολα. Παράλληλα όμως μειώνεται και η επίδραση που έχουν οι προσφορές και οι εκπτώσεις στην επιλογή καταστήματος. Το ποσοστό των καταναλωτών που επέλεγε κατάστημα με κύριο λόγο τις προσφορές έχει μειωθεί από 63% το 2017 σε 41% το 2021, κάτι που δείχνει ότι πλέον δεν απο- Οι γυναίκες σε ποσοστό 50% και τα άτομα άνω των 45 ετών (51%) έχουν μειώσει περισσότερο τις αγορές τους κατά τη διάρκεια του 2022.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=