Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 41

33 ρεπορτάζ αγορά, διαθέτοντας τα μεγαλύτερα μερίδια και παρουσιάζοντας κέρδη τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με σχετική ανάλυση από το «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2021», όπου εξετά- ζονται τα βασικά οικονομικά μεγέθη των 10 μεγαλύτερων σε πωλήσεις εταιρειών του κλάδου, λαμβάνοντας υπόψη και τους ενοποιημένους ισο- λογισμούς όσων εξ αυτών δημοσιεύουν, τις υψηλότερες πωλήσεις -αλλά και τη μεγαλύτερη αύξηση στον κλάδο- καταγράφει ο όμιλος Ελληνι- κές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, με 3,79 δις ευρώ, με αύξηση κατά 15,59% και επιπλέον 511,46 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2019. Πρόκειται για ένα πραγματικά τεράστιο ποσό, που αντιστοιχεί σε πωλήσεις υψη- λότερες της 5ης επιχείρησης του δείγματος. Στη δεύτερη θέση βάσει κύκλου εργασιών βρίσκε- ται ο όμιλος ΑΒ Βασιλόπουλος, με 2,02 δις ευρώ και αύξηση κατά 3,76% σε σχέση με το 2019 (ύστερα από 2 έτη μικρών μειώσεων), προσθέτοντας στο συνο- λικό του τζίρο 70,20 εκατ. ευρώ. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Μετρό, με σημαντική αύξηση πωλή- σεων κατά 6,00%, φτάνοντας τα 1,36 δις ευρώ. Ακολουθεί η Διαμαντής Μασούτης, με 882,47 εκατ. ευρώ και μεγάλη αύξηση κατά 6,34%. Ρεκόρ πωλήσεων εν μέσω κορωνοϊού Τα στοιχεία δείχνουν επίσης ότι οι 34 υπό μελέτη επιχειρήσεις κατέγραψαν πωλήσεις αξίας 9,98 δις ευρώ, αυξημένες κατά 868,77 εκατ. ευρώ ή 9,54% σε σχέση με τα 9,11 δις ευρώ του 2019. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή είναι η τέταρτη συνεχόμενη χρονιά σημαντικής αύξησης. Συνολικά, αυτή την τετραετία η αύξηση ξεπερνά το 28% και αντιπροσωπεύει επιπλέον ποσό ύψους 2,19 δισ. ευρώ, κάτι που αποδίδεται σε τρεις παράγο- ντες: στην πανδημία covid-19 και στα επακόλουθα lockdown, στην ολοκλήρωση της επαναλειτουργίας του δικτύου καταστημάτων της Μαρινόπουλος, αλλά και στην οργανική ανάπτυξη του κλάδου. Σε κάθε περίπτωση, δεν πρέπει να υποβαθμίζε- ται η επίδραση της πανδημίας. Η καταγραφόμενη συνολική αύξηση της δαπά- νης των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου για το 2020 (3,70%, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ) οφείλεται κυρίως στα lockdown της εξεταζόμενης χρονιάς, στις «αγορές πανικού» της άνοιξης του 2020 και στο κλείσιμο της εστίασης για μεγάλα χρονικά διαστή- ματα. Θα πρέπει, τέλος, να σημειωθεί και η αλματώδης αύξηση των online πωλήσεων του κλά- δου, η οποία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, ήταν 260% σε σχέση με το 2019, διαμορφώ- νοντας τζίρο ύψους 163,30 εκατ. ευρώ. Αθροιστικά, δε, οι 10 μεγαλύτεροι όμιλοι και εται- ρείες παρουσίασαν το 2020 εντυπωσιακή αύξηση στα κέρδη σε σχέση με το 2019. Συνολικά οι 10 μεγαλύτεροι οργανισμοί του κλάδου εμφάνισαν το 2020 καθαρά αποτελέσματα προ φόρων (κέρδη) 171,73 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 167,56% σε σχέση με τα 64,18 εκατ. ευρώ του 2019. Ως εκ τούτου, ο δεί- κτης καθαρής κερδοφορίας των 10 μεγαλύτερων ομίλων και εταιρειών διαμορφώθηκε στο 1,76% έναντι 0,72% το 2019. H καθαρή κερδοφορία για το σύνολο των 34 υπό εξέταση επιχειρήσεων το 2020 είναι λίγο υψηλότερη, αλλά παρουσιάζει μικρότερη ποσοστιαία μεταβολή, λόγω της επίδρασης των μεγεθών των μεγαλύτερων εταιρειών. Συγκεκριμένα, τα καθαρά αποτελέσματα εμφανίζο- νται αυξημένα κατά 113,60%, από 89,36 εκατ. ευρώ σε 190,87 εκατ. ευρώ. Το καθαρό περιθώριο κέρ- δους επομένως διαμορφώθηκε σε 1,91% έναντι 0,98% το 2019. Νέες εξαγορές αλλάζουν το χάρτη του κλάδου Την τελευταία δεκαετία έχουν καταγραφεί μία σειρά από εξαγορές και συγχωνεύσεις αλυσίδων σούπερ μάρκετ, που άλλαξαν το χάρτη του κλάδου στην Ελλάδα. Οι κινήσεις, όμως, στην ελληνική αγορά συνεχίζονται και τον τελευταίο καιρό με μία σειρά ” “ Αγγίζουν τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, οι οποίες και εμφανίζονται σημαντικά αυξημένες τα τελευταία χρόνια.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=