Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 41
35 ρεπορτάζ αστικών κέντρων. Βασικό χαρακτηριστικό των εν λόγω καταστημάτων αποτελεί η έλλειψη ταμείων και η δυνατότητα που δίνεται στον πελάτη να εξυπηρετείται γρήγορα, ακολουθώντας τη φιλο- σοφία 10/10, δηλαδή «10 δευτερόλεπτα για ψώνια και 10 δευτερόλεπτα για πληρωμή». To Flash 10/10 έχει ως στόχο να προσφέρει μια εμπειρία αγορών χωρίς αναμονές, με τους πελάτες να εισέρχονται και να εξέρχονται από το κατάστημα χωρίς να χρειάζε- ται να περάσουν από κάποια πύλη και χωρίς να χρησιμοποιούν το ταμείο. Η Μασούτης από την πλευρά της εγκαινίασε πρό- σφατα ένα πρότυπο κατάστημα φιλικό για άτομα με οπτική αναπηρία, στην περιοχή Σχολή Τυφλών στην ανατολική Θεσσαλονίκη, επί των οδών Αλμπέρτου Ναρ 6-8 & Κύπρου. Το project έγινε πραγματικό- τητα σε συνεργασία με την εταιρεία Tandem, το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών και το ΕΚΕΤΑ (Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης). Παρέχει όλες τις απαραί- τητες υπηρεσίες, οι οποίες δημιουργούν στα άτομα με οπτική αναπηρία ένα περιβάλλον όπου μπορούν να πραγματοποιούν τις αγορές τους με την ίδια ευκολία και άνεση που μπορεί να το κάνει οποιοσ- δήποτε άνθρωπος μέσα από τις υπηρεσίες των καταστημάτων Μασούτης. Καινοτομία για την ελλη- νική αγορά αποτελεί όμως και το i-mall Micro Market στη Νέα Σμύρνη Αττικής, το πρώτο κατά- στημα που λειτουργεί χωρίς προσωπικό. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα χώρο με αυτόματους πωλητές, όπου οι καταναλωτές μπορούν να πραγματοποιή- σουν τις αγορές τους με κάρτα ή ηλεκτρονικά πορτοφόλια και λειτουργεί όλο το εικοσιτετράωρο. Το κατάστημα απευθύνεται κυρίως σε καταναλωτές μικρότερης ηλικίας, που είναι εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες, και αναμένεται προσεχώς να επε- κταθεί και σε νέα σημεία. Απειλή για σούπερ και μίνι μάρκετ τα dark stores Μία ακόμα σημαντική αλλαγή στη αγορά που επη- ρεάζει τόσο τα σούπερ μάρκετ όσο και τα μίνι μάρκετ είναι αυτή της ανάπτυξης των dark stores, που υποστηρίζουν τις online πωλήσεις. Η ξαφνική αύξηση της ζήτησης και για διαδικτυακές αγορές και στα είδη σούπερ μάρκετ οδήγησε σε μεγάλες επενδύσεις στα e-shops των αλυσίδων αλλά και στις υπηρεσίες delivery, οι οποίες μοιάζουν πια αναπόφευκτες και για τον τομέα του μίνι μάρ- κετ, αλλά και για τα μικρότερα καταστήματα της γειτονιάς, ακόμα και για τα περίπτερα. Κορυφαίες πλατφόρμες delivery, όπως η Wolt, η e-food και η Box άρχισαν να εντάσσουν στο πελατολόγιό τους και το συγκεκριμένο κλάδο, με αρκετά καταστή- ματα της μικρής λιανικής να συνεργάζονται μαζί τους. Τα τεράστια μεγέθη των online πωλήσεων, όμως, δεν άργησαν να δημιουργήσουν ουσιαστικά και ένα νέο παίκτη για τον ανταγωνισμό. Τόσο η e-food όσο και η Wolt δημιούργησαν τα δικά τους μάρκετ, μέσω της λογικής των dark stores. Πρόκει- ται ουσιαστικά για μίνι μάρκετ, τα οποία και δεν είναι ανοιχτά καταστήματα, αλλά αποθήκες που λειτουργούν ως ηλεκτρονικά μάρκετ, προσφέρο- ντας μόνο τη λύση του delivery στους καταναλωτές. Με αυτή τη μορφή εμφανίστηκαν και τα Pop Market, ενώ η πιο πρόσφατη είσοδος στην ελλη- νική αγορά ήρθε από τα Rabbit. Ο πρώτος του χώρος άνοιξε στο κέντρο της Αθήνας, ο δεύτερος στο Μαρούσι, και θα συνεχίσει να εξαπλώνεται σε άλλες περιοχές, αφού το αναπτυξιακό του πλάνο προβλέπει τη λειτουργία συνολικά τεσσάρων dark stores σε Καλλιθέα, Μαρούσι, Αργυρούπολη και Ψυχικό. Χρησιμοποιώντας τη δική του ομάδα δια- νομέων, το Rabbit παραδίδει καθημερινά, από Δευτέρα έως Κυριακή και από τις 8 το πρωί έως τα μεσάνυχτα, προϊόντα στους καταναλωτές της Αθή- νας, οι οποίοι μπορούν να παραγγέλνουν μέσα από το σχετικό app. Στόχος της νέας πλατφόρμας είναι μάλιστα να επεκταθεί σε όλη την Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό. Πρώτη «μάχη», με νικητή τα σούπερ μάρκετ Με τις πλατφόρμες delivery να διεκδικούν όμως μερίδια από σούπερ και μίνι μάρκετ, δεν άργησε να αρχίσει και ο… πόλεμος στην ελληνική αγορά, αφού οι αλυσίδες δε βλέπουν με καλό μάτι τη δρα- στηριοποίησή τους στο συγκεκριμένο κλάδο και ειδικά στα online μάρκετ, στα οποία έχουν επενδύ- σει πολλά εκατομμύρια ευρώ. Κάπως έτσι, τα My
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=