Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 41

61 έρευνα ΙΕΛΚΑ εκπτώσεις στο σούπερ μάρκετ ξεπερνάει σταθερά το 13%. Το 74% δηλώνει ότι επιλέγει οικονομικότερες ή φτηνότε- ρες επιλογές προϊόντων, κάτι που αποδεικνύεται από την αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέ- τας το πρώτο τρίμηνο του 2022, η οποία πλησιάζει το 10%. Το 61% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου. Μειώνουν τις αγορές τους οι καταναλωτές Η εκτόξευση στις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος έχει οδηγήσει πολλούς Έλληνες να προσέχουν την κατανά- λωση που κάνουν σε σταθερή βάση, ώστε να εξοικονομούν όσο περισσότερο μπορούν. Συγκεκριμένα, το 60% του κοινού δηλώνει ότι έχει μειώσει το τελευταίο διάστημα την κατανάλωση ρεύματος. Πρόκειται άλλωστε και για τη δαπάνη με τη μεγαλύτερη ανατίμηση το τελευταία διάστημα. Εκτός των βασικών αγαθών, όμως, εντονότερη είναι η τάση εξοικονόμη- σης χρημάτων στις δευτερεύουσες αγορές, όπως είναι οι αγορές για προσωπική φροντίδα, για είδη οικιακής βελτίωσης ή για αγο- ρές παγίων. Συγκεκριμένα: • Το 75% δηλώνει ότι έχει αναβάλει αγορές για προ- σωπικά αντικείμενα, για ρούχα ή για είδη σπιτιού. Πρό- κειται για μία τάση που συμπίπτει σε μία χρονική συγκυρία κατά την οποία η αγορά ανέ- μενε μεγαλύτερη κίνηση λόγω και της εκπτωτικής περιόδου. • Το 41% αποφεύγει να κάνει αγορές, για να έχει χρήματα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Η τάση αυτή, η οποία καταγράφηκε και την περίοδο της κρίσης της πανδημίας, καταγράφεται και σήμερα, αρκετά εντονότερα. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι μόλις το 16% του κοινού έχει αποταμιεύσει χρήματα τον τελευταίο χρόνο. Βασικό κριτήριο η χρηματική δαπάνη Το πόσο έντονη είναι η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων αποτυπώνεται στο σχήμα του ΙΕΛΚΑ. Ο πίνακας καταγράφει διαχρονικά την προτε- ραιότητα που δίνουν οι καταναλωτές την τελευταία τετραετία σε σχέση με την επιλογή τροφίμων. Συνολικά τον τελευταίο χρόνο, από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στην τελευταία μέτρηση του Απριλίου 2022 η ένταση είναι εντυπωσιακή. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε με βασικό κριτήριο τα χρήματα έφτανε γύρω στο 30%, στο ίδιο επίπεδο με τους κατανα- λωτές που βασίζονταν σε ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό πλησιάζει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοι- νού και ποιο το μέγεθος της αλλαγής στην αγοραστική συμπεριφορά. Με δεδομένο ότι η κρίση λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και η αναστάτωση στις διεθνείς τιμές και στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα τροφίμων δε φαίνεται να αποκλιμακώνεται στο άμεσο μέλλον, οι καταγραφές τις συγκεκριμένης έρευ- νας δείχνουν ότι το ελληνικό καταναλωτικό κοινό είναι ανήσυχο τόσο για το παρόν όσο και για το μέλλον, κάτι που επηρεάζει πλέον τις καταναλωτικές του συνήθειες. Παρ’ όλα αυτά, δεν καταγράφεται ανησυχία του κοινού για ελλείψεις σε κάποια προϊόντα. Συγκεκριμένα, μόλις το 13% δηλώνει ότι δεν εμπιστεύεται τα σούπερ μάρκετ ως προς τη μέριμνα να μην υπάρξουν ελλείψεις στα ράφια των καταστημάτων, με τη συντρι- πτική πλειονότητα (87%) να μη δηλώνει τέτοια ανησυχία. Αυτό είναι αποτέλεσμα τόσο της παρούσας εικόνας των καταστημάτων, τα οποία δεν παρουσιάζουν ελλείψεις, Το 41% των Ελλήνων αποφεύγει να κάνει αγορές, για να έχει χρήματα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Ο πιο σημαντικός παράγοντας επιλογής τροφίμων 2019 2022 Χρήματα 30% 52% Ποιότητα 31% 27% Υγιεινή και Ασφάλεια 9% 8% Χρόνος και Άνεση 9% 6%

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=