PC Master
58
Το gaming έχει γίνει πια μεγάλο μέρος της ζωής μας, αλλά συχνά ξεχνάμε
ότι ως μέσο ψυχαγωγίας βρίσκεται ακόμη στα σπάργανά του. Για του λόγου
το αληθές, συγκρίνετε την «ηλικία» του gaming με την αντίστοιχη άλλων ειδών,
όπως ο κινηματογράφος ή η μουσική, και γρήγορα θα διαπιστώσετε ότι το
αγαπημένο μας χόμπι διαθέτει τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης στο μέλλον.
Ωστόσο, αυτή η εξελικτική διαδικασία προς την τελική ωρίμανση έχει ως
παρενέργεια τη διαμόρφωση πρακτικών που οδηγούν, τελικά, σε
συγκρούσεις μεταξύ του κοινού και των δημιουργών, καθώς σε πολλές
περιπτώσεις παρατηρείται διχογνωμία σχετικά με το νόμιμο ή το ηθικό της
εκάστοτε τάσης. Σκοπός του τρέχοντος άρθρου είναι να ρίξει άπλετο
φως στις πιο καυτές «γκρίζες ζώνες» του gaming!
Δ
εν είναι υπερβολικό να πούμε ότι στις περισσότερες
χώρες η νομοθεσία πιάστηκε εξαπίνης από τη ραγδαία
πρόοδο της τεχνολογίας, αλλά και τον παγκόσμιο χα-
ρακτήρα της. Τα κοινοβούλια αντιμετώπισαν τεράστιες
δυσκολίες στη ρύθμιση, αλλά κυρίως στην κατανόηση
των διάφορων φαινομένων στο χώρο. Το αποτέλεσμα ήταν η δια-
μόρφωση καταστάσεων που θυμίζουν έντονα… άγρια Δύση, καθώς
η ηθικότητα ή μη ορισμένων πρακτικών βρίσκεται κυριολεκτικά
στον αέρα χωρίς κανένας να μπορεί να δώσει ξεκάθαρες απαντή-
σεις. Στόχος και επιδίωξή μας είναι να μιλήσουμε ανοικτά για μία
σειρά «καυτών» θεμάτων και να παρουσιάσουμε με νηφαλιότητα
τα επιχειρήματα κάθε πλευράς. Πολύτιμος βοηθός μας σε αυτή
την προσπάθεια αποδείχθηκε η on–line κοινότητα του «PC Master»:
Μέσω του forum του περιοδικού (pcmaster.gr/forum) θέσαμε
στους χρήστες μία σειρά από ερωτήματα σχετικά με την ηθικότητα
ή τη νομιμότητα συγκεκριμένων πρακτικών. Σε κάποιες περιπτώ-
σεις τα αποτελέσματα συνέπεσαν με αυτά που περιμέναμε, όμως,
υπήρξαν και σημαντικές εκπλήξεις!
Προτού προχωρήσουμε στην ουσία, οφείλουμε να ξεκαθαρίσου-
με ότι θα επικεντρωθούμε την ηθική πλευρά των διάφορων θεμά-
των, καθώς και στην αντίληψη που έχει διαμορφωθεί γι’ αυτά στο
ευρύ κοινό και όχι τόσο στη νομιμότητά τους. Βεβαίως, όπου
υπάρχει ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο, θα το αναφέρουμε, όμως,
υπάρχουν περιπτώσεις όπου τα όρια μεταξύ θεμιτής και αθέμιτης
πρακτικής είναι ασαφή. Επιφυλασσόμαστε να επανέλθουμε στο
μέλλον με ειδικό θέμα, αν υπάρξουν νόμοι που θα ξεκαθαρίζουν
την κατάσταση. Μέχρι τότε, θα εξετάσουμε μερικά από τα πιο αμ-
φιλεγόμενα ζητήματα στη βιομηχανία του gaming από τη σκοπιά
της ηθικότητας, ξεκαθαρίζοντας ότι οι θέσεις που θα εκφραστούν
στο άρθρο, αποτελούν αποκλειστικά προσωπικές σκέψεις του γρά-
φοντος και δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να εκληφθούν ως
επίσημη θέση του περιοδικού.
EMULATION/ABANDONWARE
Η θέση των εταιρειών σε αυτό το θέμα είναι σταθερή και ατα-
λάντευτη εδώ και πολλά χρόνια: Κάθε μορφή παράνομης χρήσης
copyrighted υλικού είναι καταδικαστέα, εφόσον αποτελεί παρα-
βίαση των νόμων περί πνευματικής ιδιοκτησίας. Εκτός των περι-
πτώσεων όπου ένας δημιουργός επιτρέπει ρητά την ελεύθερη
χρήση του λογισμικού του (όπως έκανε, π.χ., η Rockstar για τα
GTA 1 & 2), η χρήση ROMs και των λεγόμενων abandonware παι-
χνιδιών απαγορεύεται. Στην πραγματικότητα, ο όρος abandon-
ware δεν υφίσταται επίσημα, καθώς αποτελεί εφεύρημα της
gaming community για να περιγράψει τα παιχνίδια που πλέον
δεν διατίθενται πουθενά προς πώληση. Μπορεί οι εταιρείες να
δέχονται μεγάλη κριτική για την προσκόλλησή τους στο τυπικό
σκέλος του ζητήματος, αλλά οφείλουμε να τους αναγνωρίσουμε
ότι το ζήτημα δεν είναι καθόλου απλό στην ουσία του. Άλλωστε,
το ότι ένα παιχνίδι δεν διατίθεται πλέον στην αγορά –είτε μιλάμε
για μία game ROM είτε για ένα abandonware– δεν σημαίνει απα-
ραίτητα ότι δεν θα γίνει διαθέσιμο στο μέλλον! Τα παραδείγματα
είναι πολλά, με πιο πρόσφατη τη διάθεση εκ μέρους της Sony
ορισμένων PS1 games για Android Smartphones, αλλά και την
επανέκδοση ιστορικών παιχνιδιών για διαφορετικές gaming plat-
forms. Τα δικαιώματα του δημιουργού θα πρέπει ασφαλώς να γί-
νονται σεβαστά.