Page 60 - PCM266

SEO Version

μα DLCs, τα οποία προσφέρονται πλέον και πριν από την αρχική
κυκλοφορία ως έξτρα παροχή για όσους προπαραγγείλουν το παι-
χνίδι τους, ενώ τον τελευταίο καιρό βλέπουμε τους publishers να
χρησιμοποιούν τα λεγόμενα οn–line passes στα console games,
ώστε να αποθαρρύνουν τους χρήστες από την αγορά μεταχειρι-
σμένων. Το αποτέλεσμα της μίνι δημοσκόπησης μεταξύ των χρη-
στών του forum προκαλεί πραγματικά εντύπωση, καθώς οι «σκλη-
ροπυρηνικοί» gamers καταδίκασαν σχεδόν καθολικά αυτές τις πρα-
κτικές! Αν θεωρήσουμε το αποτέλεσμα ως ενδεικτικό, τότε βλέ-
πουμε ξεκάθαρα ότι αρκετοί χρήστες αμφισβητούν ευθέως τις
προθέσεις των εταιριών και απορρίπτουν τον «τεμαχισμό» των
games σε μικρότερα κομμάτια. Μάλιστα, ένα μέρος των χρηστών
θα προτιμούσε να πληρώσει εξαρχής μεγαλύτερη τιμή και να πά-
ρει όλο το περιεχόμενο, παρά να το αγοράζει σε μικρές δόσεις. Θα
έχει ενδιαφέρον να δούμε την αντίδραση των gamers στην εμφά-
νιση των season passes, τα οποία στην ουσία αποτελούν έναν τρό-
πο προπληρωμής όλων των DLCs που θα κυκλοφορήσουν για ένα
παιχνίδι.
Για να είμαστε, ωστόσο, δίκαιοι, θα πρέπει να επισημάνουμε
ότι η πρακτική των DLCs, των pre–order bonuses και των on–
line/season passes δεν θα πρέπει να είναι καταδικαστέα, αντίθε-
τα είναι απολύτως θεμιτή όταν γίνεται σωστά. Ποιος δεν θα ήθε-
λε να αγοράσει ένα DLC με πλούσιο περιεχόμενο σε χαμηλή τι-
μή; Γιατί να μην έχει τη δυνατότητα ένα κατάστημα να προσφέ-
ρει αποκλειστικό περιεχόμενο ως δέλεαρ για τους πελάτες του;
Πολλές φορές ως gamers αρεσκόμαστε στο να ξεκινούμε ανέν-
δοτους αγώνες, μποϊκοτάζ και διαμαρτυρίες με την παραμικρή
αφορμή, όμως, δεν μπορούν να κριθούν όλες οι επιμέρους περι-
πτώσεις με τον ίδιο τρόπο. Για παράδειγμα, τα DLCs των Fallout 3
και Fallout New Vegas περιείχαν σχεδόν όλα νέο περιεχόμενο
ικανοποιητικής διάρκειας και προσφέρονταν σε τιμή που γενικά
θεωρήθηκε δίκαιη. Αντίστοιχα, βλέπουμε πολλές φορές στα sites
ψηφιακής διανομής να προσφέρονται δωρεάν παλιότερα παιχνί-
δια της εταιρείας, αν ο χρήστης προπαραγγείλει έναν καινούργιο
τίτλο (πρόσφατο παράδειγμα η προσφορά των Dungeon Siege
I&II με την αγορά του Dungeon Siege III από το Steam). Δυστυ-
χώς εδώ βρίσκει ισχύ η φράση «μαζί με τα ξερά καίγονται και τα
χλωρά», αφού οι… ύποπτες πρακτικές ορισμένων εταιριών με
ανούσια και ακριβά DLCs έχουν συμβάλει καθοριστικά στη δημι-
ουργία του αρνητικού κλίματος στις τάξεις των hardcore gamers.
Ναι, λοιπόν, στις επιπλέον παροχές, αρκεί αυτές να προσφέρουν
πλούσιο περιεχόμενο σε ελκυστική τιμή και, φυσικά, να μην «κό-
βονται» σκοπίμως από το παιχνίδι, ώστε να πουληθούν ξεχωριστά
στο μέλλον.
CRACKS ΚΑΙ ΑΝΤΙΓΡΑΦΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Η συζήτηση περί της χρήσης cracks για τα παιχνίδια θεωρείται
«ταμπού» στα περισσότερα gaming forums και όποιος τολμήσει να
αναφέρει κάτι σχετικό, αντιμετωπίζει σχεδόν πάντοτε κυρώσεις. Η
ευαισθησία των διαχειριστών των sites είναι δικαιολογημένη, γιατί
η χρήση των cracks έχει συνδεθεί απόλυτα στο μυαλό των περισ-
σότερων με την πειρατεία. Πράγματι, σε πολλές περιπτώσεις η
αναζήτηση ενός crack γίνεται με αποκλειστικό σκοπό να καταστεί
λειτουργικό ένα πειρατικό αντίτυπο και εδώ δεν χωρεί περαιτέρω
συζήτηση: Αυτή η πρακτική είναι ξεκάθαρα παράνομη, αφού απο-
τελεί πειρατεία. Δικαιολογημένα, όμως, μπορεί κάποιος να ανα-
ρωτηθεί πώς είναι δυνατόν να παραμένουν σε λειτουργία τα sites
που παρέχουν αυτά τα cracks. Η απάντηση είναι απλή και θα το
πούμε ξεκάθαρα: Υπάρχουν στιγμές όπου η χρήση ενός crack
αποδεικνύεται χρήσιμη για το νόμιμο κάτοχο ενός παιχνιδιού. Πα-
ράλληλα, η αμφιλεγόμενη νομιμότητα της χρήσης cracks επιτρέ-
πει σε αυτά τα sites να συνεχίζουν τη λειτουργία τους, καθώς επι-
καλούνται το δικαίωμα του χρήστη να διατηρεί αντίγραφο ασφα-
λείας για το software που έχει αγοράσει. Υπό αυτό το πρίσμα, δεν
αποτελεί έκπληξη το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας στο forum του
«PC Master»: οι περισσότεροι χρήστες θεωρούν απόλυτα θεμιτή
τη χρήση των cracks για νόμιμο σκοπό.
Κατανοούμε την αγωνία των εταιρειών να ελαχιστοποιήσουν
όσο το δυνατόν περισσότερο το φαινόμενο της πειρατείας, αλλά
φοβόμαστε ότι συχνά βλέπουν το δέντρο και χάνουν το δάσος. Ο
χρήστης θέλει να είναι ελεύθερος να χρησιμοποιήσει όπως νομί-
ζει ο ίδιος το προϊόν που αγόρασε (σε νόμιμο πλαίσιο) και όχι να
επιβαρύνεται με ανούσιους περιορισμούς. Παραδείγματα για την
ενίοτε χρησιμότητα των cracks υπάρχουν πολλά, με πιο πρόσφα-
το την κατάρρευση των servers της Ubisoft κατά την κυκλοφορία
του Assassins Creed 2, κάτι που σήμαινε ότι οι χρήστες που είχαν
αγοράσει το παιχνίδι δεν μπορούσαν να παίξουν, αφού το DRM
απαιτούσε συνεχή σύνδεση με τους authorization servers! Εδώ
θα ήθελα να καταθέσω και την προσωπική μου εμπειρία. Αγόρα-
σα το S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat μέσω Steam αλλά, λόγω κά-
ποιας ασυμβατότητας του παιχνιδιού με την υπηρεσία, ήρθα αντι-
μέτωπος με εξωφρενικά loading times (πάνω από πέντε λεπτά
για κάθε Load!) και πολύ κακή απόδοση. Μέσω της χρήσης crack
κατάφερα να παίξω χωρίς προβλήματα μέχρι η εταιρεία να κυ-
κλοφορήσει το σχετικό patch, περίπου έναν μήνα μετά την επί-
σημη κυκλοφορία. Σε αυτό το θέμα η γενικότερη αντίληψη των
gamers και η προσωπική άποψη του γράφοντος ταυτίζονται: Η
χρήση των cracks είναι θεμιτή όταν γίνεται για νόμιμους σκοπούς
και αν οι εταιρείες επιθυμούν να τα εξαφανίσουν, υπάρχει μία σί-
PC Master
60
Ορισμένες εταιρείες διαθέτουν τα παλιά τους παιχνίδια δωρεάν, όπως
έκανε η Bethesda με τα Elder Scrolls Arena και Daggerfall.
Η Rockstar έχει διαθέσει εδώ και καιρό τα πρώτα GTA ως freeware,
όμως, πολλές εταιρείες συνεχίζουν να απαγορεύουν την ελεύθερη διακί-
νηση των λεγόμενων abandonware.