και τα gold sinks που είχε ετοιμάσει η Blizzard για το Cataclysm
δεν επαρκούσαν στο ελάχιστο για να εξισορροπήσουν την κα-
τάσταση.
Σε αυτό το σημείο αρχίζουν να γίνονται ορατές οι επιπτώσεις
του υπερπληθωρισμού με τη μορφή που παίρνει στα MMO. Οι
παίκτες που παίρνουν μέρος στο shuffle και αποκομίζουν κέρδη
δεν αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα προβλήματα με την άνοδο των τι-
μών. Μάλιστα, είναι αυτοί οι ίδιοι που με τον πλούτο τους πιέ-
ζουν τις τιμές προς τα πάνω, όντας διατεθειμένοι να χρυσοπλη-
ρώσουν τα items που αυτοί θέλουν, είτε μιλάμε για τα νέα όπλα,
πανοπλίες και trinkets είτε για pets. Το πρόβλημα το έχει η πλα-
τύτερη μάζα παικτών, που είτε δεν γνωρίζει πώς να πλουτίσει, εί-
τε δεν έχει το χρόνο, είτε δεν το επιθυμεί. Οι παίκτες αυτοί
έχουν συνήθως ένα σταθερό εισόδημα, το οποίο προέρχεται από
τα daily quests, το farming και τα dungeons. Με τις πρώτες ύλες
να κοστίζουν ελάχιστα και τα dailies και dungeons να μην μπο-
ρούν να ακολουθήσουν την άνοδο των τιμών, οι παίκτες αυτοί
δεν μπορούν πλέον να αποκτήσουν τα αγαθά που επιθυμούν,
ενώ μερικές φορές δυσκολεύονται να αγοράσουν και τα αναλώ-
σιμα που απαιτούνται για τα raids. Αυτομάτως αλλάζουν οι παι-
κτικές τους συνήθειες (π.χ., μειώνεται η ελκυστικότητα των
dailies), ενώ το ίδιο το game γίνεται λιγότερο ευχάριστο για τους
ίδιους. Ελλοχεύει τότε ο κίνδυνος να δημιουργηθούν δυσαρε-
στημένες μάζες, οι οποίες συχνά έχουν ως αποτέλεσμα χαμέ-
νους πελάτες. Τελικά οι developers επενέβησαν δραστικά και
μείωσαν την τιμή που οι vendors προσέφεραν για τα ένοχα
gems, από τα 9 gold (900 silver) το κομμάτι σε 75 silver (1
gold=100 silver)!
Oι virtual MMO οικονομίες είναι πραγματικά υπερευαίσθητα συ-
στήματα, όπως αποδεικνύεται από το παραπάνω παράδειγμα,
όπου μία απλή λεπτομέρεια, όπως είναι η τιμή μίας οικογένειας
gems, αποσταθεροποίησε ένα franchise του μεγέθους του WoW.
Η αληθινή μάστιγα, όμως, του game δεν είναι άλλη από τους πε-
ριβόητους gold sellers. Μιας και η νομισματική μονάδα του WoW
δεν μπορεί να αποκτηθεί από τα επίσημα κανάλια (δηλαδή την
Blizzard, σε αντίθεση με την πολιτική της Linden στο Second
Life), δίνοντας ως αντίτιμο πραγματικό χρήμα, μοιραία το κενό
αυτό καλύπτεται από τα διάφορα on–line gold selling stores, τα
οποία ενοχοποιούνται για μεγάλο τμήμα αντικανονικών/παράνο-
μων δραστηριοτήτων όπως το botting, το spamming και το ac-
count hacking.
Όμως τα πράγματα αλλάζουν και σε αυτόν τον τομέα, καθώς η
Blizzard πρόσφατα άνοιξε ένα παράθυρο για αγορά virtual νομί-
σματος με αληθινό χρήμα, έστω και με έμμεσο τρόπο. Πώς; Κά-
νοντας διαθέσιμο για (κανονική) αγορά από το επίσημο store της
ενός Binds on Use pet. Αυτό σημαίνει ότι το pet αυτό είναι εμπο-
ρεύσιμο in–game, μιας και δεν δένεται με κάποιο account πριν
χρησιμοποιηθεί και άρα μπορεί να προσφερθεί στο auction house
για χρυσό.
ιf you can't beat them, join them!
To επόμενο βήμα έρχεται με το πολυαναμενόμενο Diablo III,
το οποίο θα εισαγάγει το θεσμό του Real Money Auction House.
Για ακόμη μία φορά η Blizzard φαίνεται να έχει διδαχθεί από τα
λάθη και τις παραλείψεις της.
Αντί, λοιπόν, να επιχειρήσει να πατάξει τα φαινόμενα gold και
account selling, πρακτικά φαίνεται να επιχειρεί να τα ενσωματώ-
σει στο game, προφανώς και να καρπωθεί ένα κομμάτι από την
πίτα των κερδών. Το πώς θα λειτουργήσει αυτό το σύστημα ακρι-
βώς, αν θα είναι ακόμη ένα καρφί στο φέρετρο των συνδρομητι-
κών παιχνιδιών και το τι επιπτώσεις θα έχει στο gameplay και
στην κοινότητα των παικτών μένει να το δούμε. Το μόνο σίγουρο
είναι ότι θα δημιουργήσει στρατιές γνήσια επαγγελματιών παι-
κτών, αλλά και θα θέσει το υπόδειγμα για τα μελλοντικά games,
δικά της ή ανταγωνιστικά.
Από τη στιγμή που η βιομηχανία του gaming ξεπέρασε την
εποχή της αθωότητας και ανακάλυψε το συσχετισμό μεταξύ vir-
tual και πραγματικής οικονομίας, τα πράγματα νομοτελειακά πή-
ραν το δρόμο τους. Τα οικονομικά και νομισματικά συστήματα
πλέον καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τη μορφή των on–line
games, είτε μιλάμε για MMO, είτε για board, είτε για Social. Mon-
ey makes the world go round και τα πράγματα δεν θα μπορού-
σαν να είναι διαφορετικά ούτε στον κόσμο του gaming.
PC
73
PC Master
Ώστε έτσι το ΠΡΟ-ΠΟ... Πολλά εκατομμύρια, χμ!
Τα Adidas τελείωσαν.