ξουν ένα οποιοδήποτε φαινόμενο της εποχής, να διαμαρτυρη-
θούν για πάσης φύσεως συμβάντα ή και πεπραγμένα, αλλά και
να εκδηλώσουν τη συμπαράστασή τους προς όσους έχουν πλη-
γεί από κάποιο περιστατικό. Το τελευταίο υπήρξε ιδιαίτερα σημα-
ντικό κομμάτι της πρωτοβουλίας τους, καθώς μαζί με άλλες, πα-
ρόμοιες και εκτός Facebook, κινήσεις, εισήγαγε την έννοια της
διαδικτυακής δωρεάς χρημάτων. Άτομα που αδυνατούσαν να
πληρώσουν το ποσό που απαιτούνταν για να υποβληθούν σε μία
εγχείρηση που θα τους έσωζε τη ζωή, απευθύνθηκαν στον απέ-
ραντο ωκεανό των Internet users, σε μία τελευταία προσπάθεια
να το βρουν. Είναι, δε, άξιο θαυμασμού και πηγή ελπίδας το ότι
έτυχαν μεγάλης ανταπόκρισης.
Παρεμφερές και πολύ συγκινητικό παράδειγμα είναι η περί-
πτωση της Ariel, της λέαινας που προσπαθεί να ζήσει, χάρη στη
δραστηριοποίηση των Facebook users. Έχοντας υποστεί παράλυ-
ση και στα τέσσερα πόδια της, έπρεπε να υποβληθεί σε μια σειρά
εξετάσεων και εγχειρήσεων, προκειμένου να παραμείνει στη
ζωή. Το μηνιαίο κόστος για την περίθαλψή της ανερχόταν σε κάτι
περισσότερο από 7.000 λίρες Αγγλίας. Και όμως, το ποσό συγκε-
ντρώθηκε γοργά, με αποτέλεσμα η Ariel να έχει μία δεύτερη ευ-
καιρία να επιβιώσει, με τη βοήθεια των γιατρών. Επειδή όμως δεν
είναι όλα ρόδινα και αγγελικά πλασμένα στον κόσμο που ζούμε,
υπάρχει και μία άλλη, δεύτερη κατηγορία: εκείνη που περιλαμ-
βάνει όλους όσοι εκμεταλλεύονται τον ανθρώπινο πόνο και την
ευαισθησία καθενός από εμάς και αναρτούν μία ψεύτικη, εντε-
λώς πλασματική ανάγκη συγκέντρωσης χρημάτων, μήπως και λύ-
σουν το δικό τους οικονομικό και βιοποριστικό πρόβλημα. Τρα-
νταχτό παράδειγμα η πρόσφατη περίπτωση ενός Τζαμαϊκανού
που είχε ανεβάσει φωτογραφίες μίας Αμερικανίδας, μαζί με την
πάσχουσα από καρδιακά προβλήματα μικρή κόρη της, η οποία,
δυστυχώς, κατέληξε μετά από αποτυχημένη επέμβαση. Ο εν λό-
γω «κύριος» δεν δίστασε να ζητά χρήματα για να πραγματοποιη-
θεί δήθεν μεταμόσχευση καρδιάς στο άτυχο κορίτσι, παραπλα-
νώντας περισσότερα από 200.000 άτομα, στη συντριπτική πλειο-
νότητά τους Αμερικανούς, και επιβεβαιώνοντας ότι τίποτα τελικά
δεν έχει μόνο την καλή και αθώα πλευρά του.
ΚΑΙ ΕΓΕΝΕΤΟ… KICKSTARTER
Φυσικά, δεν ήταν το Facebook εκείνο που αποτέλεσε το βασι-
κό μοχλό προώθησης χρηματοδοτούμενων κινήσεων πάσης φύ-
σεως. Το 2008 ιδρύθηκε το Kickstarter, μία on-line πλατφόρμα
αποκλειστικά για τον εν λόγω σκοπό. Χωρίς να έχει ως μέλημα
τη συγκέντρωση χρημάτων για ανθρωπιστικούς λόγους, αλλά
εστιάζοντας στην ανάγκη επίδοξων δημιουργών να στηριχθούν
οικονομικά από το κοινό, ώστε να έχουν την ευκαιρία να υλοποι-
ήσουν αυτό που έχουν σκεφθεί, έδωσε τη δυνατότητα να εκφρά-
σει εμπράκτως ο καθένας από εμάς την πίστη του στο πρόσωπο
και στο έργο τους. Η διαδικασία είναι η εξής: ανακοινώνονται
από το χρήστη το αντικείμενο δημιουργίας που έχει κατά νου, το
συνολικό ποσό και οι ημέρες μέσα στις οποίες ζητά να συγκε-
ντρωθεί, προκειμένου να ξεκινήσει η προσπάθεια, το ελάχιστο
ποσό που καλείται να καταβάλει έκαστος χρηματοδότης, καθώς
και η αμοιβή του. Στις περισσότερες περιπτώσεις, και αν κάτι τέ-
τοιο είναι εφικτό, αποκτά, μέσω του ποσού που δίνει, ένα κομμά-
τι/αντίτυπο του παραγόμενου προϊόντος. Το εγχείρημα του
Kickstarter δείχνει να έχει στεφθεί με απόλυτη επιτυχία, καθώς
είναι πάμπολλα τα παραδείγματα όπου οι προσδοκίες όσων υπέ-
βαλαν μία πρόταση προς οικονομική ενίσχυση ξεπεράστηκαν κα-
τά πολύ. Το ρεκόρ κατείχε μέχρι πρότινος η απόπειρα δημιουρ-
γίας ενός elevation dock για τα τηλέφωνα iPhone της Apple.
Αντικαθιστώντας το απλό dock, φορτίζοντας το κινητό και
συνδέοντάς το στο iTunes και έχοντας το πλεονέκτημα της
εύκολης και πρακτικής απασφάλισής του, ενθουσίασε τους
χρήστες ως ιδέα και ξεπέρασε το ένα εκατομμύριο δολάρια, στα-
ματώντας λίγο πριν από το ενάμισι. Κι αν απορείτε ποιο ήταν το
project που βρισκόταν στη δεύτερη θέση, επρόκειτο και πάλι για
προϊόν της Apple, συγκεκριμένα το iPod. Τα TikTok και
LunaTik multi-touch watch kits αναλάμβαναν να μετατρέ-
ψουν ένα iPod Nano σε ρολόι χειρός, με τη συμβολή ενός
ποιοτικού και ανθεκτικού μπρασελέ για τον καρπό, καθώς
και του απαραίτητου αλουμινένιου πλαισίου που αγκαλιάζει τη
συσκευή. Στόχος ήταν τα 15.000 δολάρια και σταμάτησε λίγο
πριν από το 1 εκατομμύριο! Είναι τρελοί αυτοί οι Apple fans!
Όπως είναι απολύτως φυσιολογικό, το φαινόμενο
crowdfunding δεν θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητο από
τους game developers. Το ζήτημα ήταν ποιος θα αναλάμβανε
να απευθυνθεί στο κοινό των gamers, τολμώντας να
τους ζητήσει να προπληρώσουν για ένα παιχνίδι
που θα σχεδίαζε. Προτού αναφερθούμε στην κα-
ταιγίδα που ξέσπασε πρόσφατα, σημειώθηκε μία
άλλη, παρεμφερής κίνηση, που έβαλε ένα ακόμη
θεμέλιο για ό,τι θα ακολουθούσε. Πιθανώς θα θυμάστε
την αναφορά, στη στήλη «Adventure & RPG codex» του
τεύχους 267, στο episodic adventure
game ονόματι Cognition: An Erica Reed
thriller από την Phoenix Online studios.
Προβάλλοντας τη συμβολή της Jane
Jensen στη δημιουργία της ιστορίας του,
75
PC Master
Προφανώς το Battlefield και τα συν αυτώ games δεν έχουν ανάγκη το
Kickstarter.
Μάλλον δεν συγκίνησε ιδιαίτερα το κοινό το Cognition.
Σύσσωμη η ομάδα των Double Fine Productions.