τε να έχετε μεγαλύτερες πιθανότητες επι-
τυχίας στην τελική αναμέτρηση – κάτι πα-
ρεμφερές με το δείκτη Loyal στο Mass
Effect 2. Αν σας τρομάζει το γεγονός ότι
στα προηγούμενα Mass Effect οι δευτε-
ρεύουσες αποστολές ήταν ένα συνεχές
και κουραστικό copy-paste, δεν συντρέ-
χει λόγος ιδιαίτερης ανησυχίας, καθώς τα
πράγματα έχουν βελτιωθεί και υπάρχει
μία σχετική ποικιλία όσον αφορά στο σχε-
διασμό τους (είναι λιγότερο γραμμικές και
τα περιβάλλοντα δεν επαναλαμβάνονται),
αν και παραμένουν, ως επί το πλείστον,
της λογικής: «καθαρίστε τους πάντες». Σο-
βαρό παράπονο, ωστόσο, έχουμε από την
υλοποίηση του Journal, που είναι το χει-
ρότερο που έχουμε δει σε παιχνίδι της
Bioware. Η ταξινόμηση των αποστολών
που εκκρεμούν απεικονίζεται εντελώς
«χύμα» (μόνο οι κύριες ξεχωρίζουν από
τον τίτλο Priority), ενώ η περιγραφή τους
μερικές φορές είναι τόσο γενική και με
μηδαμινές ανανεώσεις, που άπαξ και ξε-
χάσετε τι πρέπει να κάνετε, τότε μάλλον
μόνο κατά τύχη θα ολοκληρώσετε την
εκάστοτε αποστολή. Πόσο μάλλον όταν η
ανάληψη πολλών δευτερευουσών απο-
στολών γίνεται «κρυφακούγοντας» συζη-
τήσεις στο Citadel και όχι λαμβάνοντάς
τες ξεκάθαρα από κάποιον quest giver –
ψάξε βρες, δηλαδή, ποιος σου είπε τι.
Πέρα από τις αποστολές, σημαντικό κομ-
μάτι της εμπειρίας του Mass Effect 3 είναι
οι συζητήσεις με τους άλλους χαρακτήρες.
Οι συνομιλίες σας με το υπόλοιπο πλήρω-
μα της ομάδας σας είναι χαρακτηριστικές
και, ανάλογα με τη συμπεριφορά σας απέ-
ναντί τους, μαθαίνετε πράγματα για τη ζωή
τους, για τα συναισθήματά τους και, ως εί-
θισται, μπορείτε να συνάψετε σχέσεις μαζί
τους, είτε φιλικές είτε ερωτικές.
Εδώ όμως εντοπίζεται και το πρώτο
«φάουλ» του παιχνιδιού, καθώς πλέον οι
επιλογές στους διαλόγους έχουν μειωθεί
δραματικά. Είναι ζήτημα σε κάποια κουβέ-
ντα να υπάρχουν περισσότερες από δύο(!)
απαντήσεις, οι οποίες μάλιστα κινούνται
ξεκάθαρα σε «άσπρο ή μαύρο» τοπίο, ακό-
μα και όταν αργότερα «ξεκλειδώσετε» τις
επιπλέον Paragon/Renegade επιλογές.
Δυστυχώς, η Bioware, αντί να βελτιώσει
το κομμάτι αυτό και να πάρει μαθήματα
από παραγωγές τύπου Witcher 2, έκανε
πισωγύρισμα και κατέστησε το νευραλγικό
κομμάτι των διαλόγων μία μάλλον τυπική
διαδικασία. Σίγουρα, οι αποφάσεις σας
έχουν σοβαρό αντίκτυπο στην εξέλιξη του
παιχνιδιού και κάποιες φορές είναι πάρα
πολύ δύσκολο να αποφασίσετε τι να πρά-
ξετε (ιδίως στο σημείο που ο... όχι δεν θα
spoilάρω!), αλλά η παντελής έλλειψη του
«γκρίζου» στους διαλόγους και οι ελάχι-
στες πιθανές απαντήσεις αφαιρούν αρκε-
τούς πόντους από την αληθοφάνειά τους.
RPG; ΚΑΠΟΥ, ΚΑΠΟΤΕ, ΙΣΩΣ...
Όπως θα έχετε παρατηρήσει, μέχρι στιγ-
μής στο κείμενο δεν έχω αναφερθεί καθό-
λου σε skills και γενικότερα σε στοιχεία
«παραδοσιακού» RPG, γιατί πολύ απλά αυ-
τά είναι σχεδόν ανύπαρκτα. Υπάρχουν οι
γνωστές 6 κλάσεις (Soldier, Vanguard,
Adept κ.λπ.) που υπήρχαν στα προηγούμε-
να Mass Effect, αλλά περιορίζονται σε 5
με 6 skills το καθένα (συν κάποια που ξε-
κλειδώνονται κατόπιν συνομιλιών με τους
συντρόφους σας), ενώ ιδιαίτερη έμφαση
δίνεται στο ρόλο των όπλων όσον αφορά
στην τακτική των μαχών. Υπάρχει μία τε-
ράστια ποικιλία από όπλα, το καθένα με
τα δικά του χαρακτηριστικά (damage,
accuracy κ.λπ.), τα οποία μπορείτε να ανα-
βαθμίσετε πληρώνοντας κάποιο ποσό ή να
ενισχύσετε μέσω διαφόρων modifications.
Ένας παράγοντας που θα πρέπει να έχετε
πάντα κατά νου είναι το weight (βάρος)
ενός όπλου, διότι έχει άμεση σχέση με τον
cooldown μετρητή των skills σας και,
εντέλει, από αυτό θα εξαρτηθεί ο τρόπος
που θα προσεγγίζετε τις μάχες. Πρακτικά,
όσο πιο βαρύ είναι το σύνολο των όπλων
σας, τόσο μεγαλύτερο θα είναι το διάστη-
μα cooldown των skills σας, οπότε η εύρε-
ση της χρυσής τομής καθίσταται αναγκαία.
Θα κουβαλάτε περισσότερα όπλα, λοιπόν,
ή θα χρησιμοποιείτε τακτικότερα τα skills;
Η επιλογή είναι στο χέρι σας.
Όπως και στο Mass Effect 2, inventory
δεν υπάρχει καθόλου και το όποιο loot
βρίσκετε, αποθηκεύεται αυτόματα στο
Normandy. Στο θέμα του loot τα πράγμα-
τα είναι μάλλον φτωχά: θα βρείτε μόνο
health packs, πυρομαχικά, όπλα και, σπα-
νιότερα, πανοπλίες. Μην ενθουσιάζεστε
όμως στο θέμα των πανοπλιών, καθώς ναι
μεν μπορείτε να τοποθετήσετε στον
Shepard (αποκλειστικά) κομμάτια από αυ-
τές ή ολοκληρωμένα σετ που αγοράζετε
έτοιμα από τους εμπόρους, αλλά η ποικι-
λία τους είναι μικρή και δεν θα δείτε αξιο-
σημείωτες διαφορές μεταξύ τους. Όσον
αφορά στους companions, εκτός από τις
συνηθισμένες εντολές που τους δίνετε
κατά τη διάρκεια της μάχης, το μόνο που
μπορείτε να πειράξετε πάνω τους είναι ο
εξοπλισμός τους και το ποια skills θα ανα-
βαθμίσουν μετά από κάποιο level. Αν πε-
ριμένατε περισσότερο «RPG» υλικό, μάλ-
λον θα απογοητευτείτε.
Σαφή βελτίωση, όμως, έχει υποστεί το
scanning των πλανητών, που χρησιμεύει
μόνο για την αναζήτηση artifacts που πι-
θανόν θα σας ζητηθούν σε κάποιες απο-
στολές – ξεχάστε τη συλλογή πρώτων
PC Master
86
Λείπει ο Μάρτης από τη Σαρακοστή;
Όταν είσαι διάσημος, σε κάνουν και εικονικό
παιχνίδι...
Εδώ ο κόσμος καίγεται και οι θαμώνες του
Purgatory bar χορεύουν!