Οι ταινίες αυτές είναι διαθέσιμες δωρεάν
και αποδεικνύουν με τον καλύτερο τρόπο
ότι το Blender δεν είναι ένα προγραμματά-
κι της πλάκας, αλλά ένα σοβαρό 3D εργα-
λείο τόσο για το χομπίστα όσο και για τον
επαγγελματία. Το Blender Foundation στη-
ρίζει οικονομικά την ύπαρξη του πουλώ-
ντας κάποια training DVD και άλλα πράγ-
ματα, καθώς και από δωρεές.
Το πρόγραμμα στις νεότερες εκδόσεις
του έχει πλέον ένα απολύτως σύγχρονο UI
(
user interface) το οποίο συμβαδίζει με τα
πρότυπα των υπόλοιπων προγραμμάτων
3
D σχεδιασμού και animation.
Φυσικά, λόγω της open source φύσης
του, καθένας μπορεί να συνεισφέρει στην
ανάπτυξη του προγράμματος. Από τότε
που έγινε open source, το Blender αναπτύ-
χθηκε ραγδαία και πλέον έχει κατακτήσει
με το σπαθί του μία αναγνωρίσιμη θέση σε
αρκετές κοινότητες 3D γραφικών, που θα
ήταν ακόμη καλύτερη αν δεν υπήρχε η
προκατάληψη που είπαμε και πριν.
Σε γενικές γραμμές πάντως, κυρίως λό-
γω του ότι είναι δωρεάν και υπάρχουν πά-
ρα πολλές πηγές και tutorials για να το μά-
θει κάποιος, το Blender έχει αρχίσει να
χρησιμοποιείται από αρκετά studios CGI
ανά τον κόσμο, ειδικά σε χώρες όπου η οι-
κονομική κατάσταση είναι δυσκολότερη.
Βλέπουμε λοιπόν τα τελευταία χρόνια
πολλές αξιόλογες επαγγελματικές δουλει-
ές να γίνονται με τη χρήση του Blender.
Αυτό είναι απολύτως λογικό, αν αναλογι-
στεί κάποιος το κόστος για τη δημιουργία
ενός στούντιο για 3D animation και CGI ef-
fects. Πέρα από το σεβαστό κόστος σε
hardware (γιατί το πρόγραμμα ναι μεν τρέ-
χει και σε αδύναμα συστήματα, αλλά για
σοβαρή δουλειά χρειάζεται πολύ δυνατό-
τερα και ακριβότερα μηχανήματα) πρέπει
να αναλογιστούμε και το κόστος των διά-
φορων εμπορικών προγραμμάτων. Χαρα-
κτηριστικά μπορείτε να δείτε ότι για να
αγοράσει κάποιος το 3D Studio Max ή Maya
ή το Softimage θα πληρώσει τουλάχιστον
€
3.900,
ενώ σε παρόμοια επίπεδα είναι
και η τιμή του Cinema 4D, ενώ το κάποτε
κορυφαίο πρόγραμμα του χώρου, Light-
wave 3D, κοστίζει λιγότερα χρήματα, περί-
που στα
€
1.500.
Είπαμε ότι οι τιμές αφο-
ρούν σεμία μόνο άδεια χρήσης;
Βάλτε λοιπόν στο λογαριασμό τρεις με
τέσσερις άδειες χρήσης, πιθανότατα καμιά
δεκαριά άδειες για Render Nodes (όταν το
τελικό render διαμοιράζεται σε πολλούς
υπολογιστές, πρέπει κάθε υπολογιστής να
έχει ένα μικρότερο προγραμματάκι γι’ αυ-
τό, ένα Render Node) και ξαφνικά το κό-
στος ενός 3D Animation studio έχει φτάσει
στον ουρανό. Ειδικά αν σκεφτούμε ότι αρ-
κετά από τα plug-ins αυτών των προγραμ-
μάτων κοστίζουν με τη σειρά τους κάποια
σεβαστά ποσά... Είναι λοιπόν ξεκάθαρο το
ότι όχι συμφέρει ένα στούντιο να χρησιμο-
ποιήσει το Blender, αλλά σε διάφορες πε-
ριπτώσεις είναι μονόδρομος. Ευτυχώς αυ-
τός ο μονόδρομος δεν έχει τόσες «λακκού-
βες» όπως θα περίμενε κάποιος από ένα
δωρεάν πρόγραμμα.
Ας δούμε λοιπόν μερικά πράγματα ακό-
μη γι’ αυτό το ενδιαφέρον πρόγραμμα.
ΟΙ ΔΥΝΑΤOΤΗΤΕΣ
Παρ’ όλο που σε γενικές γραμμές τα πε-
ρισσότερα open source προγράμματα δεν
υστερούν παρά ίσως ελάχιστα σε δυνατότη-
τες σε σχέση με τα εμπορικά προγράμματα,
το Blender είναι μία ιδιαίτερη περίπτωση.
Η αλήθεια είναι ότι ένα πρόγραμμα 3D
γραφικών και animation είναι κατά βάση
πολύ πιο περίπλοκο από το μέσο πρόγραμ-
μα σχεδιασμού και για να μπορέσει να απο-
τελέσει σοβαρή αντιπρόταση στα εμπορικά
προγράμματα, υπάρχει μία τεράστια λίστα
από δυνατότητες που οφείλει να έχει.
Το Blender ευτυχώς έχει μία εκτενή λίστα
δυνατοτήτων τις οποίες σε αρκετές περι-
πτώσεις θα μπορούσαν να ζηλέψουν και κά-
ποια εμπορικά προγράμματα 3D γραφικών
και animation. Τι διαθέτει το Blender (ετοι-
μαστείτε για «αμετάφραστη» ορολογία):
•
Geometric primitives.
•
Polygon meshes.
•
Subdivision surface modeling.
•
Bezier curves.
•
NURBS surfaces.
•
Metaballs.
•
Digital sculpting.
•
Outline font.
•
A n-gon modeling system (το λεγόμε-
νο B-mesh).
•
Εσωτερική μηχανή Render που υπο-
στηρίζει scanline ray tracing, indirect
lighting, ambient occlusion και υπο-
στηρίζει εξαγωγή σε μία πληθώρα από
φορμά αρχείων.
•
Cycles pathtracer μηχανή render
•
Επεκτασιμότητα των δυνατοτήτων
render με εξωτερικά plug-ins
•
Keyframed εργαλεία animation όπως,
inverse kinematics, armature (skele-
tal), hook, curve και lattice based de-
formations, shape keys (morphing),
μη γραμμικό animation, constraints
και vertex weighting.
•
Εργαλεία εξομοίωσης για Soft body
dynamics, όπως mesh collision detec-
tion, Lattice Boltzmann methods
(
LBM) fluid dynamics, εξομοίωση κα-
πνού και Bullet rigid body dynamics.
•
Σύστημα σωματιδίων που υποστηρίζει
προσομοίωση μαλλιών με βάση τα σω-
ματίδια.
Με το Blender έχουν γίνει τρεις
ταινίες animation και µία ταινία
µε πραγµατικούς ηθοποιούς, ενώ
έχει χρησιµοποιηθεί και στο
preproduction για τα storyboards
του «SpiderMan 2». Οι ταινίες είναι
το «Elephant’s Dream», «Big Buck
Bunny», «Sintel» και «Tears of Steel».
Έχουν βγει και άλλες µικρότερες
παραγωγές που δείχνουν µε τον
καλύτερο τρόπο τις δυνατότητες το
προγράµµατος, ακόµη και στα χέρια
ενός µόνο ατόµου!
Το Blender είναι διαθέσιµο για
Windows, Mac OS X, Linux, καθώς και
σε άλλες πλατφόρµες που διάφοροι
ενδιαφερόµενοι µπόρεσαν να
περάσουν χάρη στην open source
φύση του προγράµµατος. Αξίζει να
σηµειωθεί πάντως ότι διάφορες
δοκιµές έχουν δείξει ότι σε περιβάλλον
Linux κερδίζει κάπως σε επιδόσεις.
Αυτό
το ξέρατε;
133
PC Master
Μεγάλο υπέρ είναι η ενσωματωμένη video game engine.