A
φορμή για το θέμα της παρούσας
στήλης ήταν η ανακοίνωση του
Rome 2: Total War. Η συγκεκριμένη
ανακοίνωση, πέραν της πρώτης αντίδρα-
σης, που ήταν υστερική χαρά, οδήγησε σε
έναν προβληματισμό. Ο προβληματισμός
είχε να κάνει με το κατά πόσο οι τελευταί-
ες μεγάλες κυκλοφορίες τίτλων στρατηγι-
κής έχουν κάτι ουσιαστικά καινοτόμο από
άποψη περιεχομένου. Μία πρόχειρη ανα-
σκόπηση στις τελευταίες κυκλοφορίες όσο
και στις επερχόμενες δείχνει ότι τα πράγ-
ματα δεν είναι τόσο ενθαρρυντικά.
Η ΤΡΕΛΑ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΤΥΠΙΑΣ
Αρχικά θα πρέπει να ορίσουμε το περιε-
χόμενο ως την κεντρική ιδέα που καθορί-
ζει τον τίτλο, δηλαδή το concept της. Αυ-
τή η ιδέα υλοποιείται από τη μορφή που
της δίνουν οι δημιουργοί μέσω των μηχα-
νισμών του gameplay, εμπλουτίζοντάς την
όσο μπορούν με παρεμφερή στοιχεία. Ου-
σιαστικά όμως το περιεχόμενο καθορίζει
τη μορφή του παιχνιδιού, διότι σε αντίθε-
τες περιπτώσεις έχουμε να κάνουμε με αρ-
κετά μέτριους τίτλους που δεν «μιλάνε»
στον παίκτη.
Οι λίγο μεγαλύτεροι θα θυμούνται κάποι-
ες κυκλοφορίες που πέραν του στρατηγι-
κού στοιχείου διακρίνονταν από τρελές ιδέ-
ες και απίστευτες πρωτοτυπίες. Theme
Hospital, Dungeon Keeper, Rollercoaster
Tycoon είναι μερικά από τα «διαμάντια» που
κυκλοφόρησαν και είχαν απίστευτα εθιστι-
κό gameplay, αλλά αυτό που μαγνήτιζε
ήταν η ιδέα του εναλλακτικού/μη συμβατι-
κού. Ως τέτοια παιχνίδια θα μπορούσαν να
χαρακτηριστούν τα αξεπέραστα Worms και,
φυσικά, η «λατρεία» του Admiral, το μαγευ-
τικό X-COM, το οποίο από πολλούς θεωρεί-
ται ως το καλύτερο παιχνίδι για PC όλων
των εποχών.
Όλα αυτά διακρίνονταν ίσως από ημιτε-
λείς, για τα σημερινά δεδομένα, μηχανι-
σμούς, κυρίως διότι πλέον έχουμε συνηθί-
σει να μας αρέσουν περισσότερο τα διακο-
σμητικά στοιχεία παρά η ουσία. Η αλήθεια
είναι ότι οι δημιουργοί ξεχνούν πως τέλειο
δεν είναι αυτό στο οποίο δεν μπορείς να
προσθέσεις άλλα στοιχεία. Τέλειο είναι αυ-
τό από το οποίο δεν μπορείς να αφαιρέσεις
απολύτως τίποτα. Αυτήν τη μινιμαλιστική
λογική ακολούθησαν όλα τα παιχνίδια με
τις τρελές ιδέες μέσα στη δεκαετία του ’90.
Πλέον είναι αδιαμφισβήτητο ότι οι δημι-
ουργοί περιορίζονται αρκετά λόγω μεγαλύ-
τερων πιέσεων από τους εκδότες. Αυτό έχει
μεγάλο αντίκτυπο στη δημιουργικότητα, με
αποτέλεσμα να βλέπουμε λίγους ή καθό-
λου καινοτόμους τίτλους όσο περνάνε τα
χρόνια. Φυσικά, υπάρχουν οι φωτεινές εξαι-
ρέσεις, όπως το Company of Heroes (το
οποίο βάσισε τις ιδέες του στο Praetorians),
οι οποίες, όπως είναι φυσικό, σαρώνουν τα
βραβεία.
Με ένα fast forward στη σημερινή επο-
χή, βλέπουμε ότι οι δημιουργοί προτιμούν
να τελειοποιήσουν όσο μπορούν περισσό-
τερο τη μορφή, αφήνοντας το περιεχόμενο
ανέπαφο, χωρίς ουσιαστικά να παίρνουν ρί-
σκα εκεί που πρέπει. Το παράδειγμα της
σειράς Total War είναι πλέον χαρακτηριστι-
κό (δεν θα μιλήσουμε καν για το παράδειγ-
μα της Blizzard, που ουσιαστικά αφήνει
ανέπαφη την ιδέα ή καλύτερα την κατα-
κρεουργεί σεναριακά). Αφού έχει πιάσει μέ-
χρι στιγμής όλες τις μεγάλες εποχές ευρύ-
τερων συγκρούσεων της ανθρώπινης ιστο-
ρίας (εκτός των Παγκοσμίων Πολέμων, το
γιατί είναι μεγάλη συζήτηση), επανέρχεται
σε αυτές για να τις αποτυπώσει με καλο-
γυαλισμένη Α.Ι., γραφικά, καινούργιους μη-
χανισμούς. Το Rome 2 (του οποίου τολμώ
να πω ότι η πρώτη επιρροή είναι το
Centurion: Defender of Rome – παιχνίδι
του 1990, παρακαλώ) δεν εφευρίσκει ούτε
καν την ακτίνα του τροχού, αλλά προσφέ-
ρει τον τροχό με τελευταίας τεχνολογίας
λάστιχα Pirelli. Το ίδιο, φυσικά, ισχύει για τα
remakes των αγαπημένων μας Worms και
X-COM.
Το τελικό ερώτημα είναι το εξής: υπάρχει
πλήρης κορεσμός ιδεών για τους τίτλους
στρατηγικής; Εάν ισχύει κάτι τέτοιο, δυστυ-
χώς (ή ευτυχώς σε ορισμένες περιπτώσεις)
θα αναγκαστούμε να συμβιβαστούμε με τυ-
χόντα remakes. Και άσχημες αντιγραφές
έχουν υπάρξει ουκ ολίγες φορές (χαρακτη-
ριστικό παράδειγμα το Dungeons στα πρό-
τυπα του Dungeon Keeper). Σε αντίθετη
περίπτωση, θα πρέπει να περιμένουμε από
ένα αρκετά τρελό και διορατικό μυαλό να
πείσει με μία ιδέα του κάποιο μεγάλο εκδό-
τη, ώστε να χαρούμε λίγη από την τρέλα
που είχαν τα παιχνίδια τη χρυσή εποχή των
strategies!
PC
15
PC Master
Του Παύλου «Northlander» Γεράνιου
ΞΑΝΑΖΕΣΤΑΜΕΝΗ ΣΟΥΠΑ
Η χαρά των real-time μαχών στα Total
War. Δυστυχώς όμως η λογική πίσω
από αυτά παραμένει πλέον η ίδια.
Το πολυαναμενόμενο Company of Heroes 2 θα
αλλάξει γεωγραφικό σκηνικό, αλλά όχι concept.
Καινούργιοι μηχανισμοί στο Worms Revolution,
αλλά η ιδέα παραμένει ίδια από το πρώτο παι-
χνίδι της σειράς, από το μακρινό 1995.