R
eview
διού. Ο ρυθμός έχει πέσει αισθητά, σε
βαθμό που το gameplay να θυμίζει περισ-
σότερο την simulation αίσθηση του FIFA
παρά την arcade χροιά του PES. Η αλλαγή
της ταχύτητας επηρεάζει καθοριστικά τον
τρόπο παιχνιδιού των παικτών, αφού οι
γρήγορες αντιδράσεις που απαιτούσε το
PES μέχρι πρότινος θα πρέπει πλέον να
συμπληρώνονται από ένα αποτελεσματικό
κέντρο, μία δυναμική άμυνα και ασφαλώς
ένα συγκροτημένο και έξυπνο πλάνο ανά-
πτυξης με έμφαση στην ομαδική προσπά-
θεια. Η διάσπαση της άμυνας του αντιπά-
λου δεν γίνεται πλέον με την ίδια ευκολία
ούτε θα μπορείτε να ζαλίζετε τους αντίπα-
λους αμυντικούς και να τους περνάτε σαν
σταματημένους με συνεχείς ντρίμπλες. Οι
αστέρες κάθε ομάδας διατηρούν τις κορυ-
φαίες ικανότητες με τις οποίες καταφέρ-
νουν να ξεχωρίζουν σε κάθε αγώνα, όμως
δεν θα πρέπει να βασίζεστε αποκλειστικά
σε αυτούς για να καθαρίζουν τα παιχνίδια.
Το νέο σύστημα άμυνας έχει ως αποτέλε-
σμα οι άμυνες όλων των ομάδων να εμφα-
νίζονται πιο συμπαγείς και με καλύτερη
αλληλοκάλυψη, αποτρέποντας εν πολλοίς
(
αλλά όχι τελείως) τα ατελείωτα σλάλομ
τα οποία παρατηρούσαμε στα προηγούμε-
να PES. Τα μεγάλα αστέρια επομένως λει-
τουργούν επικουρικά σε μία σωστή ομαδι-
κή λειτουργία, αποτελώντας την αιχμή του
δόρατος της ομάδας σας και όχι το Α και
το Ω της. Γενικά η Α.Ι. εμφανίζεται σημα-
ντικά βελτιωμένη στα ανώτερα επίπεδα
δυσκολίας, ψάχνοντας με υπομονή την κα-
τάλληλη τελική πάσα, αλλά και εξαπολύο-
ντας φονικές αντεπιθέσεις αν συλληφθεί-
τε κοιμώμενοι στην άμυνα. Ειδικά οι κορυ-
φαίες ομάδες δεν θα διστάσουν να σας
φορτώσουν με ένα τσουβάλι γκολ αν αντι-
μετωπίσετε το παιχνίδι χωρίς τη δέουσα
προσοχή.
Διαφορά υπάρχει και στον τρόπο κίνη-
σης των παικτών, ιδίως στον τρόπο με τον
οποίο αλλάζουν κατεύθυνση, κοντρολά-
ρουν τη μπάλα και εκτελούν πολύπλοκες
ντρίμπλες. Είναι προφανές πως οι devel-
opers μελέτησαν προσεκτικά το ρεπερτό-
ριο κινήσεων ενός ποδοσφαιριστή και
φρόντισαν ώστε οι αλλαγές κατεύθυνσης
να έχουν επιτέλους το ανάλογο «βάρος»,
δηλαδή να γίνονται με την ταχύτητα που
θα περίμενε κάποιος από έναν φυσιολογι-
κό παίκτη, με αποτέλεσμα η απεικόνιση
ενός αγώνα να μοιάζει πολύ πιο ρεαλιστι-
κή στο μάτι. Ορισμένα ζητήματα που αφο-
ρούν στη σύνδεση των διάφορων anima-
tions μεταξύ τους παραμένουν, οπότε σε
ορισμένες περιπτώσεις η μετάβαση από το
ένα animation στο άλλο μοιάζει να γίνεται
κάπως «κοφτά» και απότομα. Άλλες μικρές
λεπτομέρειες που αυξάνουν το ρεαλισμό
είναι η μεγαλύτερη επίδραση του όγκου
ενός παίκτη στην έκβαση μίας μονομαχίας,
η ξεκάθαρη βελτίωση των physics της
μπάλας ώστε αυτή να έχει ρεαλιστικό βά-
ρος και τρόπο κίνησης, η αυξημένη δύνα-
μη των σουτ, αλλά και η δουλειά που έχει
γίνει στην αντιστοιχία της δύναμης που
βάζετε μέσω της power bar και του αποτε-
λέσματος που βλέπετε στο γήπεδο. Επί-
σης, αξίζει να επισημάνουμε ότι έχουν γί-
νει αρκετές παρεμβάσεις στο gameplay σε
σχέση με το demo που κυκλοφόρησε το
καλοκαίρι, κυρίως στην αποτελεσματικό-
τητα της through ball, η οποία στο demo
ήταν απλώς απαράδεκτη, περιορίζοντας
δραστικά τις επιθετικές επιλογές του παί-
κτη. Στο πλήρες παιχνίδι η through ball
λειτουργεί όπως πρέπει και αποτελεί ση-
μαντικό εργαλείο για τη διάσπαση της
αντίπαλης άμυνας.
ΑΠΡΟΣΕΚΤΟΙ ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ
ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ
Είναι σαφές λοιπόν ότι το νέο Pro Evo-
lution Soccer κάνει αποφασιστικό βήμα
προς τα εμπρός για τη σειρά, φέρνοντας
το gameplay πιο κοντά στο παλιό καλό
PES που αγαπήσαμε. Δυστυχώς όμως η
Konami δεν θα μπορέσει κατά πάσα πιθα-
νότητα να κερδίσει το πολυπόθητο ντέρ-
μπι με το FIFA ούτε φέτος, αρκούμενη το
πολύ σε μία τιμητική ισοπαλία, κυρίως
λόγω ορισμένων επιλογών, παραλείψεων
και απροσεξιών που θα μπορούσαν εύκο-
λα να είχαν αντιμετωπιστεί. Ένα ζήτημα
που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης μέσω
patch είναι η απίστευτη ευστοχία των
παικτών του υπολογιστή στα χτυπήματα
φάουλ, σε βαθμό που να είναι προτιμότε-
ρο να μην προσπαθήσετε καν να ανακό-
ψετε έναν επιτιθέμενο παίκτη αν υπάρχει
έστω και ο παραμικρός κίνδυνος για φά-
ουλ. Παίκτες κάθε επιπέδου, από τους
μπετατζήδες των μικρών ομάδων μέχρι
τους superstars των κορυφαίων συλλό-
γων, όλοι παρουσιάζουν μία απαράμιλλη
ικανότητα να στέλνουν τέλεια φάουλ-
μπανάνες απευθείας στο παραθυράκι της
εστίας σας στο ανώτατο επίπεδο δυσκο-
λίας. Ακόμη και ο απευθείας έλεγχος του
τερματοφύλακα από τον παίκτη δεν αρκεί
για να αποσοβήσει το γκολ, αφού ο υπο-
λογιστής δεν θα διστάσει να το στείλει
στην (μέχρι πρότινος) κλειστή γωνία σας.
Επίσης, δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο
της επίδειξης απίθανων ικανοτήτων ντρί-
μπλας από επιεικώς μέτριους παίκτες, πά-
λι στο ανώτατο επίπεδο δυσκολίας, οι
οποίοι θα καταφέρουν με περισσή χάρη
να ξεπεράσουν δύο και τρεις αμυνόμε-
νους με μία σειρά από εξεζητημένα ακρο-
βατικά.
PC Master
86
Το blur στα γραφικά φαίνεται σαν να άλειψε κάποιος με βαζελίνη την οθόνη σας. Μπορείτε να το
αφαιρέσετε μέσω ενός hack στα game files, αλλά δεν υπάρχει in-game επιλογή. Γιατί, Konami;
Το manual passing έχει αποτελέσματα ανάλο-
γα με τις ικανότητές σας. Αν είστε επαρκώς
επιδέξιοι, πασάρετε με μεγάλη ακρίβεια. Αν
πάλι όχι, μπορείτε να εξομοιώσετε την ποδο-
σφαιρική «αμπαλοσύνη» των δικών μας ομά-
δων, αδυνατώντας να ολοκληρώσετε τρεις συ-
νεχόμενες πάσες.
Οι στημένες φάσεις δεν αποτελούν ιδιαίτερο
κίνδυνο για έναν έμπειρο παίκτη, εκτός αν ο
τερματοφύλακάς σας είναι επιρρεπής σε αλλο-
πρόσαλλες εξόδους.