Page 24 - PC Master τ. 278

NIΨΟΝ
NIΨΟΝ
Του Χρήστου «Kuv» Κουβόπουλου
T
ο μήνα που πέρασε, γίναμε μάρτυρες της πρώτης
αποτυχίας του Kickstarter όσον αφορά στη χρη-
ματοδότηση ενός παιχνιδιού. Το Haunts: The
Danse Macabre ήταν ένα project που βασιζόταν σε μία
έξυπνη ιδέα, αρκετά συμπαθητικό και με χαμηλούς στό-
χους (μόλις 25.000 δολάρια). Οι παίκτες έπαιζαν στον
έναν γύρο τα φαντάσματα που προσπαθούν να τρομά-
ξουν τους ενοίκους μίας βίλας και μετά γινόταν αντιστρο-
φή ρόλων. Χάλια γραφικά, έξυπνη ιδέα, ό,τι πρέπει για
ένα ακόμα indie hit. Η χρηματοδότησε επιτεύχθηκε (αν
και οριακά) και η μικρή ομάδα των δύο artists και δύο
προγραμματιστών βάλθηκε να ολοκληρώσει αυτό το πα-
ράξενο παιχνίδι.
Λίγο αργότερα, ο ένας προγραμματιστής προσλήφθη-
κε από την Google και ανακοίνωσε στον Rick Dakan (επι-
κεφαλής του project) ότι δεν θα είχε ελεύθερο χρόνο να
ασχοληθεί με το Haunts. Λίγο μετά, ο δεύτερος προ-
γραμματιστής αποχώρησε και αυτός, για να βρει σταθερή
δουλειά. Μαντέψτε τι γίνεται με ένα παιχνίδι υπό ανά-
πτυξη, με δύο αφοσιωμένους artists… χωρίς προγραμ-
ματιστές: δεν προχωράει. Το παιχνίδι είχε ακόμη πολλά
bugs και ήθελε αρκετό στρώσιμο… αλλά ο κουμπαράς
είχε πια αδειάσει. Το Haunts είναι γραμμένο στη γλώσσα
Go, κάτι που δυσκόλεψε ακόμα περισσότερο την κατά-
σταση και αναγκαστικά ο Dakan ανακοίνωσε τα άσχημα
νέα: «Ξέρετε κάτι; Δεν είναι ότι τεμπελιάσαμε ή ότι φά-
γαμε τα 25 χιλιάρικα σε σοκολάτες. Το παιχνίδι προχώ-
ρησε και έφτασε σε ένα καλό σημείο, αλλά απλώς δεν
μπορεί να ολοκληρωθεί. Γίνονται συζητήσεις με άλλα
studios που ίσως αναλάβουν τον τίτλο, αλλά το Haunts
θεωρείται κλινικά νεκρό. Τα λεφτά τελείωσαν – θα επι-
στρέψω τα pledges από την τσέπη μου, σε όποιον θέλει
επιστροφή. Συγγνώμη.»
Οι αληθινά αφοσιωμένοι υποστηρικτές του project
απάντησαν «δεν θέλουμε refunds, ας βγει όποτε βγει,
δεν πειράζει». Αλλά κάποιοι λανθασμένα πιστεύουν ότι
με το pledge τους «αγοράζουν κάτι». Δεν αγοράζετε τίπο-
τε, απλώς γίνεστε επενδυτής και στον κόσμο της
business ο επενδυτής, είτε ρισκάρει 10 ευρώ είτε 10 εκα-
τομμύρια ευρώ, ξέρει ότι υπάρχει πάντα κίνδυνος. Ήταν
καλό που έγινε αυτό το wake-up call, που χτύπησε αυτό
το μικρό «καμπανάκι», γιατί χρειαζόταν. Εδώ και καιρό, οι
backers στα διάφορα projects έχουν την ψευδαίσθηση
ότι προπαραγγέλνουν ένα προϊόν. Καλό είναι να ξέρουν
ότι υπάρχει περίπτωση να χάσουν τα λεφτά τους. Αυτό
δεν σημαίνει βέβαια ότι δεν θα βγουν καλά πράγματα
από το Kickstarter, απλώς θα πρέπει να είμαστε διπλά
προσεκτικοί και κυρίως να μην έχουμε την ψευδαίσθηση
ότι υποστηρίζοντας ένα Kickstarter project, κάνουμε
προπαραγγελία του τελικού προϊόντος. Και η περίπτωση
του Haunts, ενός μικρού project που πήγε στραβά γιατί ο
φουκαράς ο developer ατύχησε, πάει στα κομμάτια. Το
Kickstarter, από τη στιγμή που τα λεφτά έχουν αλλάξει
χέρια, δεν μπορεί να κάνει κάτι… Τι θα γίνει όταν «σκά-
σει» ένα από τα μεγαλύτερα projects που έχουν μαζέψει
εκατομμύρια δολάρια;
Όπως και να έχει, προβληματισμένος με αυτές τις σκέ-
ψεις (για να επιστρέψω και στα του Elite: Dangerous),
έπαθα σοκ στη σελίδα του Braben. Ένα απλό, ξερό κομ-
μάτι κείμενο μου ζητούσε 1,2 εκατ. λίρες (ένα αρκετά
μεγάλο ποσό). Καμία φωτογραφία, κανένα βίντεο. Η κα-
τάσταση διορθώθηκε αργότερα καθώς έπεσε γερό κράξι-
μο και συγκρίσεις με το πιο οργανωμένο «pitch» του Chris
Roberts, και ανέβηκαν τέσσερα-πέντε screenshots. Παρ’
όλα αυτά, το προσωπικό μου πρόβλημα με τα Kickstarter
projects, οι κλίμακες των pledges, παραμένει: ο Braben
έχει ορίσει δεκαεφτά (17) διαφορετικά επίπεδα pledges,
από 5 έως και 5.000 λίρες, με διαφορετικά «δώρα» σε κά-
θε βαθμίδα. Δεν είναι κακό να δίνεις μία ευελιξία στις δω-
ρεές με διαφορετικά κίνητρα, αλλά μπείτε στο
dangerous, δείτε τα διαφορετικά pledges και γράψτε μου
τι εντύπωση σας αφήνουν…
Το νου σου, παλιόφιλε David, το νου σου…
PC
PC Master
24
H ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ KICKSTARTER
Και πάνω που ήμουν προβληματισμένος με το Kickstarter (λόγω του θέματος με
το Haunts: The Manse Macabre), έρχεται η είδηση: «David Braben. Elite:
Dangerous. 1,2 εκατ. λίρες». Όσοι με ξέρουν, έστω και λίγο, γνωρίζουν ότι έχω
ιδιαίτερη αδυναμία στο Elite, έτσι όταν ανακοινώθηκε το νέο project, τα
παράτησα όλα και έτρεξα να δω τη σελίδα του. Αυτό που ένιωσα, ήταν κάτι
μεταξύ απογοήτευσης, αηδίας, απομυθοποίησης και θλίψης.
Το Haunts δυ-
στυχώς γίνεται
ιστορικό παρά-
δειγμα της
πρώτης αποτυ-
χίας στα game
projects του
Kickstarter…
ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ
ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ