143
PC Master
ντεο με update: μιλάει για τον
τρόπο που εξελίσσεται ο κό-
σμος του παιχνιδιού και φαίνε-
ται πολύ ενδιαφέρον. Για παρά-
δειγμα, όταν κτίζεται ένας νέος
σταθμός (είτε από έναν παίκτη
είτε από μαζική προσπάθεια), θα
βλέπουμε σιγά-σιγά το κτίσιμο
του νέου διαστημικού κτηρίου.
Θα υπάρχει μεγάλη κινητικότη-
τα από εμπόρους που φέρνουν
αγαθά. Μόλις ολοκληρωθεί, γί-
νονται εγκαίνια και έρχονται δι-
πλωμάτες από γειτονικά συστή-
ματα. Αυτά είναι αποστολές που
αναλαμβάνουμε ως παίκτες
(
αποστολή μεταφοράς επιβάτη).
Κάποιοι διπλωμάτες όμως είναι
στόχοι σε αποστολές δολοφο-
νίας άλλων παικτών! Άλλο φο-
βερό παράδειγμα: ένα σύστημα
έχει πρόβλημα επιδημίας και
χρειάζεται τρόφιμα/φάρμακα.
Χρηματοδοτείται πρόγραμμα για
εισροή αγαθών από άλλα συ-
στήματα (μπορούμε να επωφε-
ληθούμε από αυτό). Παράλληλα
όμως, ένα γειτονικό σύστημα,
επειδή θέλει να κατακτήσει τον
«
ασθενικό» πλανήτη, εκμεταλ-
λεύεται την αδυναμία και επιτί-
θεται, στέλνοντας ένα warship
για να μπλοκάρει τις βοήθειες
που έρχονται. Εδώ οι παίκτες
αποφασίζουν: είτε βοηθάνε το
warship είτε τον πλανήτη. Ανά-
λογα με τους παίκτες και τις
πράξεις τους, αλλάζει δυναμικά
και το περιβάλλον του κόσμου:
είτε θα κατακτηθεί ο πλανήτης
είτε θα διώξει τον εισβολέα και
θα επιζήσει. Όλα αυτά, βέβαια,
γίνονται μέσα σε ένα μεγάλο
διάστημα και επηρεάζουν το
reputation κάθε παίκτη. Τελευ-
ταίο παράδειγμα: σε έναν τομέα
του διαστήματος υπάρχουν δύο
γειτονικά εχθρικά συστήματα.
Κάποιος παίκτης ανακαλύπτει
πλούσια κοιτάσματα ορυκτών
σε έναν αστεροειδή εκεί κοντά.
Και οι δύο πλανήτες φέρνουν
warships και γίνεται πόλεμος για
την κατάκτηση της περιοχής λό-
γω του ξαφνικού πλούτου. Οι
παίκτες διαλέγουν στρατόπεδα
και παίρνουν αποστολές για
όποια από τις δύο παρατάξεις,
αποφασίζοντας έτσι ποια θα κυ-
ριαρχήσει. Παράλληλα, όμως, κι
ενώ αυτός ο πόλεμος μαίνεται,
τα κοιτάσματα υπάρχουν. Κάποι-
οι παίκτες θα μπορούν να εκμε-
ταλλεύονται παράλληλα τον
πλούτο αυτό. Το Elite ήταν εξαι-
ρετικό αλλά λόγω τεχνικών πε-
ριορισμών ήταν στατικό. Τo
Dangerous φαίνεται πιο δυναμι-
κό (όπως τα Escape Velocity). Εί-
μαστε πολύ ενθουσιασμένοι
εδώ, τα «γερόντια», και θέλαμε,
μέσω δημοσίευσης, να καθησυ-
χάσουμε τον κόσμο! Ελπίζουμε
να μας φιλοξενήσετε.
N. Ρεμούνδος
Νικόλα, συμφωνούμε μαζί
σου: η αρχική εντύπωση ήταν
πολύ κακή. Μάλλον το πήρε
χαμπάρι ο γερο-David και είπε
να ανοίξει λίγο τα χαρτιά του.
Καλά έκανε και όντως φαίνο-
νται ενδιαφέροντα όσα λέει.
Αλλά θέλουμε να δούμε και λί-
γο gameplay προτού πανηγυρί-
σουμε κι εμείς. Μέχρι τότε θα
κρατήσουμε ένα medium-sized
καλάθι, για να μην απογοητευ-
τούμε (και φυσικά θα κάνουμε
και κάτι pledge…).
Γεια και χαρά, διαβάζοντας τη στήλη «Νίψον Ανομήματα» του
προηγούμενου μήνα, θυμήθηκα ένα παράπονο που έχω εδώ και
καιρό και το οποίο ήταν αφορμή για να σας στείλω e-mail (ελπί-
ζω σε δημοσίευση για να τραβήξω πάνω μου τα φώτα της δημο-
σιότητας και να γίνω διάσημος – κανονίστε να μη με δημοσιεύ-
σετε…).
Ζόρι δεν τραβάω ούτε με το Kickstarter (έχω επίγνωση που
πάνε τα χρήματά μου, όταν αποφασίζω να βοηθήσω ένα παιχνίδι
επειδή πιστεύω στους δημιουργούς του), ούτε με το θέμα των
προπαραγγελιών που αναφέρθηκε. Νομίζω ότι το περάσατε ξυ-
στά και ότι σηκώνει ανάλυση και κουβέντα – απλά υπάρχουν
ορισμένες άσχημες αλήθειες στις οποίες ίσως κάποιοι δεν θέ-
λουν να αναφέρονται.
Το κακό έχει παραγίνει με τις μεγάλες εταιρείες. Το βρίσκω
πολύ ανησυχητικό να δίνω ένα ποσό σε μία ΕΑ, μία
Activision/Blizzard ή έναν μεγάλο publisher και να μην παίρνω
τίποτα στα χέρια μου. Κάποτε ίσως να υπήρχε νόημα να προπα-
ραγγείλεις. Σήμερα που η αγορά έχει γιγαντωθεί, δεν υπάρχει
καμία περίπτωση να μη βρεθεί στοκ σε ένα παιχνίδι, όσο δημο-
φιλές κι αν είναι αυτό.
Ακόμα πιο εκνευριστικά είναι τα preorder rewards. Λάθος, δεν
είναι εκνευριστικά, είναι γελοία: αν δώσω τώρα
€
30,
όταν βγει
το παιχνίδι, θα πάρω δώρο ένα skin ή ένα avatar σε φόρουμ που
δεν θα μπω ποτέ. Μέχρι να γίνει αυτό, εγώ είμαι χρεωμένος
€
30.
Και το «δώρο» που θα πάρω για την προπαραγγελία μου είναι μία
μούφα! Εντωμεταξύ, ο άλλος μαζεύει το χρήμα – ακόμα και
στην τράπεζα να το βάλει απλά να τοκίζεται, μέχρι να βγει το
παιχνίδι (που μπορεί να είναι και μήνες μετά), έχει βγάλει μια
περιουσία απλά πουλώντας… αέρα κοπανιστό. Δεν σχολιάζω
καν την πιθανότητα αναβολής του τίτλου, κάτι που γίνεται πολύ
συχνά (πόσες φορές δεν έχουμε δει έναν τίτλο να παίρνει ανα-
βολή μήνες ή και χρόνια;). Τι γίνεται με τα χρήματα των προπα-
ραγγελιών τότε; Και υπενθυμίζω ότι πιο πολύ αναφέρομαι σε
μεγάλες εταιρείες: να δώσεις μία προπαραγγελία σε μία εται-
ρεία που έχει ανάγκη, έναν indie developer ή κάποιον που εμπι-
στεύεσαι το όραμά του και σκέφτεσαι «ας τον υποστηρίξω οικο-
νομικά», να πάει στα κομμάτια. Αλλά βγάζω αφρούς όταν σκέ-
φτομαι το φαινόμενο προπαραγγελιών σε blockbusters, που
έχει γίνει αποδεκτό πλέον στην αγορά.
Θέμης Χ.
Δυστυχώς, έχεις δίκιο! Αυτό που φοβούνται πολλές εταιρείες
είναι ότι, όταν κυκλοφορήσει το παιχνίδι τους, μπορεί να μην
πάει και τόσο καλά (άσχημες κριτικές, χαμηλά Metacritic scores
κ.λπ.), οπότε προσπαθούν να κεφαλαιοποιήσουν όσο γίνεται
ασφαλέστερα πριν καν κυκλοφορήσει ο τίτλος. Συμφωνούμε:
είναι απαράδεκτο! Όμως οι τάσεις αυτές δημιουργούνται από
τον κόσμο. Με άλλα λόγια, για να το κάνουν, θα πει ότι κόσμος
κάνει προπαραγγελίες. Μην κάνετε προπαραγγελίες και οι τα-
κτικές θα αλλάξουν.
ΟΧΙ ΑΛΛΗ ΠΡΟΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ!
H EΠIΣTOΛH TOY MHNA
Θα το κάνουμε κι εμείς, κορόιδα είμαστε; «Προπαραγγείλετε το τεύ-
χος Ιανουαρίου του 2014 και κερδίστε καυτό ραντεβού με τον αρχι-
συντάκτη!» Πάει, φαλιρίσαμε…
Ανυπομονούμε κι εμείς να κάνου-
με και πάλι dock σε διαστημικό
σταθμό του Riedquat system…