NIΨΟΝ
NIΨΟΝ
Του Χρήστου «Kuv» Κουβόπουλου
Ε
να κλασικό παράδειγμα που θα καταλάβουν εύκο-
λα όσοι ασχολούνται με DotA και LoL, είναι ο ρό-
λος του jungler. Για όσους δεν είναι μυημένοι, να
εξηγήσουμε ότι σε ένα hero-defense παιχνίδι (αρνούμαι
κατηγορηματικά να χρησιμοποιήσω τον όρο ΜΟΒΑ) έχου-
με πέντε ήρωες και τρία μονοπάτια: το λογικό είναι να
πάνε δύο ήρωες στο πάνω μονοπάτι, δύο ήρωες στο κά-
τω μονοπάτι και ένας ήρωας που περισσεύει να πάει στο
κέντρο. Είναι μία ισορροπημένη, αρμονική διάταξη. Όμως
γρήγορα οι παίκτες υπολόγισαν ότι αυτοί οι ήρωες μοιρά-
ζονται το experience από τα τέρατα που σκοτώνουν. Αν
σε ένα μονοπάτι έχεις δύο ήρωες οι οποίοι θα μοιρα-
στούν 10 experience, θα πάρουν και οι δύο από 5. Αν ο
ένας από τους δύο κάνει βόλτες μέσα στη ζούγκλα (την
περιοχή ανάμεσα στα μονοπάτια) σκοτώνοντας ουδέτερα
τέρατα, τότε δεν μοιράζονται το experience και αναπτύσ-
σονται πιο γρήγορα. Meta! Στην περίπτωση αυτή βέβαια,
το metagame έγινε τόσο συνηθισμένο που έχει γίνει
πλέον το default setting κάθε ομάδας, δεν πρόκειται πια
για «κολπάκι», αλλά θεωρείται αυτονόητο και πλέον το
ίδιο το παιχνίδι αναγνωρίζει τον Jungler ως ρόλο.
Με παρόμοιο τρόπο, εκατομμύρια Ιnternet geeks απο-
συναρμολογούν τα παιχνίδια, υπολογίζουν στοιχεία,
φτιάχνουν γραφήματα και ψάχνουν για τρόπους που θα
αξιοποιήσουν το παραμικρό. Μέσω του λεγόμενου theo-
rycrafting, βρίσκουν τρόπους να παίξουν το παιχνίδι με
τον δικό τους τρόπο, όχι με αυτόν που είχαν υπολογίσει
οι developers. Αν και εξαιρετικά ενδιαφέρον, το αποτέλε-
σμα είναι πολλές φορές αποκαρδιωτικό, αφού έπειτα απ’
όλους αυτούς τους υπολογισμούς και τις φόρμουλες, η
community αποφασίζει ποιος είναι ο «σωστός τρόπος να
παίζεις». Άλλες φορές, σε παιχνίδια όπως το Eve-Online,
δεν μπορείς παρά να θαυμάσεις
την ευρηματικότητα και τη φα-
ντασία των παικτών που «παί-
ζουν το σύστημα», ακροβατώ-
ντας μεταξύ παρανομίας και
αξιοποίησης «παραθύρων» για
να βγουν μπροστά. To meta
επηρεάζει κάθε παιχνίδι με δια-
φορετικό τρόπο.
Υπάρχει και η σκοτεινή
πλευρά του meta, που οδηγεί
σε περιπτώσεις grieving και
παρενόχλησης: το πιο πρόσφατο παράδειγμα που μου
ανακάτεψε το στομάχι, ήταν στο Diablo 3 και στο Hard-
core Mode, όπου έχεις μία μόνο ζωή (όταν ο χαρακτήρας
σου σκοτωθεί, δεν γεννιέται ξανά). Οι επιτήδειοι έφερ-
ναν στην αρχική πόλη πανίσχυρα τέρατα και τα άφηναν
εκεί. Όταν ένας νεοφερμένος έμπαινε στο παιχνίδι, θεω-
ρούσε πως είναι ασφαλής η αρχική ζώνη, αλλά τον σκό-
τωναν τα τέρατα μέσα σε ένα δευτερόλεπτο. Οι «νταή-
δες» δεν κερδίζουν κάτι από αυτό, ούτε PvP points ούτε
αντικείμενα από το νεκρό, το κάνουν απλώς για να τσατί-
σουν τους ανυποψίαστους. Υπάρχουν και άλλα κόλπα
που βασανίζουν κόσμο: η διαδικασία του kick-vote παγώ-
νει τον παίκτη για δέκα δευτερόλεπτα όσο γίνεται η ψη-
φοφορία από τους συμπαίκτες. Κάποιοι περιμένουν να
βρεθούν σε μία δύσκολη μάχη και εκκινούν την ψηφοφο-
ρία, παγώνοντας το θύμα τους (το οποίο σκοτώνεται για
πάντα). Evil meta! Φανταστείτε να έχετε επενδύσει δεκά-
δες ώρες σε έναν Hardcore χαρακτήρα και να χάνονται τα
πάντα, απλώς επειδή κάποιοι ήθελαν να παίξουν με το
meta! Παρόμοια περιστατικά έχουν γίνει και στο World of
Warcraft στο παρελθόν, με μεταδοτικές ασθένειες (από
bosses) που οι developers δεν είχαν υπολογίσει ότι μετα-
φέρονται σε πόλεις.
Τα παραπάνω παραδείγματα είναι ακραία, καθώς στους
περισσότερους τίτλους γίνεται απλώς ένα κυνήγι για την
καλύτερη δυνατή αποτελεσματικότητα του παίκτη. H
συμβουλή μου θα ήταν να μην αφήνουμε το meta να
μας παρασύρει τόσο συχνά – όλοι θέλουμε να είμαστε
αποτελεσματικοί, ειδικά σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλ-
λον, αλλά σκοπός ενός παιχνιδιού είναι να μας ψυχαγω-
γεί και όχι να μας αγχώνει με το κυνήγι της 100% αποτε-
λεσματικότητας. Ξεκινάς ένα νέο ΜΜΟ; Μην αγχωθείς για
το ποιος θα ανέβει γρηγορότερα τα levels, ποιος κάνει
καλύτερο burst damage, ποιος είναι πιο χρήσιμος στην
ομάδα. Χαλάρωσε και πάρε αυτόν που κινεί το ενδιαφέ-
ρον περισσότερο, που φαίνεται πρωτότυπος, ελκυστικός.
Θέλεις να πειραματιστείς με μία στρατηγική σε ένα RTS ή
με ένα εκκεντρικό build σε ένα RPG; Nα φτιάξεις ένα πα-
ράξενο deck στο card game σου για να δεις πώς είναι;
Κάνε το, μην αφήσεις την community και τα upvotes σε
ένα φόρουμ να σου υπαγορεύσουν πώς θα απολαύσεις
το παιχνίδι σου. Παίξτε ελεύθερα, με φαντασία, αλλά και
υπεύθυνα: μην κάνετε πράγματα που δεν θα θέλατε να
σας κάνουν…
PC
PC Master
14
MetagaMing: ΕυχH και κατaρα
Όταν ένας developer παραδίδει το παιχνίδι του στο κοινό, δίνει και ένα ruleset,
ένα σύνολο μηχανισμών με πράγματα που ο παίκτης μπορεί να κάνει. Τι γίνεται
όμως όταν οι παίκτες αρχίζουν να πειραματίζονται, να δοκιμάζουν άλλα
πράγματα, όταν αξιοποιούν τριτογενείς παράγοντες που έχουν παραβλεφθεί;
Φαντασία, πονηράδα, ευρηματικότητα: ο θαυμαστός και αμφιλεγόμενος κόσμος
του metagaming.
ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ
ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ
Πολύ ζορίστηκα
να επιλέξω μία
από τις (εξαιρε-
τικές) κλάσεις
του Guild Wars
2.
Τελικά, απο-
φάσισα να πάρω
τον Frosty από
τα αγαπημένα
ζαχαρένια Κορν
Φλέικς.