PC Master
26
μέτρο). Θέλουμε να έχουμε μεγαλύτερη
δυνατότητα φωτεινότητας κατά την παρα-
κολούθηση ταινιών ή όταν ο περιβάλλων
φωτισμός είναι πολύ ισχυρός. Επομένως,
όσο μεγαλύτερος ο αριθμός τόσο καλύτε-
ρα. Για καθημερινές εργασίες τα 200-
250
cd/m² είναι αρκετά, αλλά για gaming
και ταινίες προτιμήστε οθόνη με 300 και
άνω. Άλλο ένα σημαντικό χαρακτηριστικό
είναι ο λόγος αντίθεσης (contrast ratio). Ο
λόγος αντίθεσης περιγράφει το λόγο φω-
τεινότητας μεταξύ του λευκού και του μαύ-
ρου που μπορεί να απεικονίσει η οθόνη.
Πρακτικά είναι μία μονάδα μέτρησης της
απόδοσης του μαύρου χρώματος στην οθό-
νη. Για παράδειγμα, αν μία οθόνη έχει αντί-
θεση 5.000:1, τότε έχει λευκό με 5.000 φο-
ρές μεγαλύτερη φωτεινότητα από το μαύ-
ρο που μπορεί να απεικονίσει. Έτσι οι πιο
φθηνές οθόνες έχουν χαμηλό λόγο αντίθε-
σης και έτσι δεν μπορούν να αποδώσουν
ρεαλιστικά το μαύρο χρώμα. Άρα, όσο με-
γαλύτερος είναι ο λόγος αντίθεσης οθόνης
τόσο καλύτερη θα είναι η απεικόνιση των
χρωμάτων. Βεβαία, το τελευταίο δεν απο-
τελεί και κανόνα, γιατί υπάρχουν περιπτώ-
σεις που οθόνες με χαμηλότερη αντίθεση
(
π.χ. 1.500:1 σε σχέση με 2.000:1) μπορεί
να φαίνονται καλύτερα στο μάτι.
Εκτός από το λόγο αντίθεσης, υπάρχει
και ο δυναμικός λόγος αντίθεσης (dynamic
contrast ratio), που εμφανίζουν στις οθό-
νες τους μερικοί κατασκευαστές. Ο δυναμι-
κός λόγος αντίθεσης είναι ουσιαστικά ο
αριθμός που δεν αντιπροσωπεύει τις πραγ-
ματικές δυνατότητες της οθόνης, αλλά εί-
ναι μία τεχνική που προσπαθεί να ξεγελά-
σει το ανθρώπινο μάτι, ώστε να δει καλύτε-
ρα την αντίθεση, αλλά μόνο σε συγκεκρι-
μένες συνθήκες. Έτσι, ο δυναμικός λόγος
αντίθεσης δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί
σαν αξιόπιστο μέτρο σύγκρισης. Επομένως,
πρέπει να τον αγνοούμε όταν συγκρίνουμε
χαρακτηριστικά και, εάν οι εταιρείες επιλέ-
γουν να εμφανίζουν μόνο αυτό, αντί του
λόγου αντίθεσης, οφείλουμε να ρωτήσου-
με ή να αναζητήσουμε περισσότερες πλη-
ροφορίες.
Γωνία θέασης και χρόνος
απόκρισης
Η γωνία θέασης είναι η γωνία ως προς
την κάθετο στην επιφάνεια της οθόνης από
την οποία μπορεί ο χρήστης να βλέπει το
λόγο αντίθεσης της εικόνας να μειώνεται
κατά ένα ποσοστό. Συνήθως αυτό το ποσο-
στό είναι το 1/10 της ονομαστικής τιμής. Η
βέλτιστη γωνία θέασης είναι πάντοτε 0 μοί-
ρες. Πρακτικά, είναι ο μέγιστος αριθμός
μοιρών κατά τον οποίο μπορούμε να δούμε
την οθόνη. Όταν καθόμαστε στο κέντρο,
έχουμε την καλύτερη απόδοση χρωμάτων
και εικόνας (επειδή είμαστε στη βέλτιστη
γωνία θέασης), καθώς, όμως, μετακινούμα-
στε προς τα πλάγια, τα χρώματα αρχίζουν
να σκουραίνουν. Μόλις ξεπεράσουμε τη
μέγιστη γωνία θέασης, τότε η παρακολού-
θηση της οθόνης δεν είναι εφικτή. Είναι πο-
λύ σημαντικό, σε περίπτωση που πάρουμε
οθόνη για ταινίες, να ελέγξουμε ότι μπο-
ρούμε να παρακολουθούμε απ’ όλα τα ση-
μεία του χώρου μας (καναπές, πολυθρόνα
κ.λπ.) χωρίς να ξεπεράσουμε τη μέγιστη
γωνία θέασης.
Ο χρόνος απόκρισης περιγράφει το χρόνο
που χρειάζεται η οθόνη για να αλλάξει τη
φωτεινότητά της από μία συγκεκριμένη
στάθμη σε μία άλλη. Μετριέται σε χιλιοστά
του δευτερολέπτου (msec) και έχει σημα-
ντική επίδραση στα παιχνίδια. Είναι ίσως το
πιο σημαντικό χαρακτηριστικό για ένα
gaming monitor, καθώς ο μεγάλος χρόνος
απόκρισης μπορεί να προκαλέσει την εμ-
φάνιση του blurring ghosting effect ή αλ-
λιώς ενός display lag. Αυτά τα φαινόμενα
μπορεί να εμφανιστούν όταν ο χρόνος από-
κρισης είναι πάνω από 8ms. Ένα καλό
gaming monitor έχει 2 έως 3 ms latency το
πολύ.
τύπος επίστρωσης οθόνης και
widescreen
Ο τύπος επίστρωσης οθόνης χωρίζεται
σε δύο κατηγορίες: τις glossy (γυαλιστε-
ρές) και τις anti-glare (ματ). Η πλειονότητα
των μόνιτορ χρησιμοποιεί glossy επίστρω-
ση, επειδή αποδίδει καλύτερα τα χρώματα
σε καταστάσεις χαμηλού φωτισμού. Ωστό-
σο αυτό έχει ως αποτέλεσμα να παράγει
είδωλα και ανακλάσεις σε φωτεινό περι-
βάλλον. Αντίθετα, η anti-glare επίστρωση
έχει κατασκευαστεί με στόχο την αντιμε-
τώπιση των προβλημάτων των glossy.