Π
οιος; Μα το 2013 φυσικά το οποίο, για κάποιον μυ-
στήριο λόγο, εξελίχθηκε σε μία αρκετά κακή χρονιά
για το gaming. Γιατί το λέω αυτό; Μα γιατί το γνω-
στό dynamic duo –publishers και developers– σκαρφίστη-
κε νέους (και χρησιμοποίησε αρκετούς παλιούς) τρόπους
για να μας εκνευρίσει και τη χρονιά που πέρασε.
ΝΕΕΣ ΤΑΣΕΙΣ
Ξεκίνησε πρόπερσι από τα MMOs και φέτος, ιδιαίτερα
στο δεύτερο μισό της χρονιάς, πέρασε και στα single-
player games. Και, για όσους δεν κατάλαβαν, αναφέρομαι
στην αντιπαθέστατη τάση του early-access. Πλέον και τα
single-player δίνουν σε όσους προπληρώσουν το παιχνίδι
μία πρόγευση, ένα «δείγμα δωρεάν», αλλά για ποιο λόγο
ακριβώς; Ο μόνος λόγος που μπορώ να σκεφτώ είναι το
δωρεάν beta testing και bug hunting πριν από την κυκλο-
φορία. Αξίζει όμως τον κόπο να ρισκάρεις τυχόν ακυρώ-
σεις pre-orders, αν οι παίκτες δουν κάτι που δεν τους
αρέσει; Γιατί καινούργιους πελάτες μέσω του early-access
δεν προσελκύεις. Αυτό γίνεται ευκολότερα και με μεγα-
λύτερη ασφάλεια μέσω ενός playable demo. Είναι, λοι-
πόν, τόσο μεγάλο το κόστος του QA πια;
ΠΑΛΙΕΣ ΤΑΣΕΙΣ
Όλες οι γνωστές κουταμάρες που μας τσατάλιασαν τα
νεύρα την τελευταία πενταετία έκαναν και φέτος την εμ-
φάνισή τους. Pre-orders, open betas, παιχνίδια κάθε εί-
δους (ιδιαίτερα adventures) σε «τεύχη», διαρκής ανακύ-
κλωση των ίδιων και των ίδιων τίτλων και μάλιστα στο
αντίστοιχο χρονικό διάστημα. Τι είχες, Γιάννη, τι είχα πά-
ντα δηλαδή. Ιδιαίτερα αυτό το κακό με τα «επεισοδιακά»
σενάρια έχει παραγίνει πια.
ΑΝΟΜΒΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΤΥΠΙΑ
Αυτή η τάση της διαρκούς ανακύκλωσης πλήττει άμεσα
και τον τομέα της πρωτοτυπίας στο gaming και το 2013
δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Εντάξει δεν λέω, εξαιρετικά τα
Batman: Arkham Origins και Assassin’s Creed 4: Black Flag,
καλό και το Battlefield 4, όμως –στην τελική– δεν είναι μία
από τα ίδια; Μπορεί να είναι καλύτερα από τους προκατό-
χους τους, όμως μετά από λίγο αρχίζουν και δίνουν την αί-
σθηση του ξαναζεσταμένου φαγητού, άλλα στο φούρνο
και άλλα στα μικροκύματα. Στην περίπτωση μάλιστα του
Call of Duty: Ghosts, αυτό μάλλον ξαναζεστάθηκε επάνω
στο καλοριφέρ! Βελτιωμένα τα γραφικά του και πήγαν πε-
ρίπατο τα QTEs, αλλά τόσες κουταμάρες μαζεμένες σε ένα
και μόνο σενάριο έχω να δω από την εποχή του… King’s
Quest 7; Έκανε τα Modern Warfare και Black Ops να φαίνο-
νται αριστουργήματα, που δεν ήταν στην πραγματικότητα.
Η «επανεκκίνηση» του Tomb Raider κάτι πήγε να κάνει
προσφέροντάς μας μία νέα, εντελώς διαφορετική, Lara,
υπέροχα γραφικά χωρίς τρελές απαιτήσεις και μία εξαιρε-
τική παραγωγή, όμως μας το χάλασε με τα βλακώδη (και
εντελώς περιττά) QTEs. Το Bioshock Infinite ήταν μάλλον
η πιο «συνεπής» παραγωγή της χρονιάς, αν κι εμένα προ-
σωπικά δεν κατάφερε να με κρατήσει ο υπερβολικά «φω-
τεινός» του κόσμος. Λέω όμως να του ξαναδώσω μία ευ-
καιρία λίαν συντόμως. Παιχνίδι-όαση της χρονιάς ήταν
μάλλον το Total War: Rome II, το οποίο μόλις ξεπέρασε
με τα (γρήγορα) patches του τις «παιδικές ασθένειές» του
έγινε ένα από τα καλύτερα strategy όλων των εποχών,
διατηρώντας την επιτυχημένη συνταγή του προκατόχου
του αλλά έχοντας και αρκετά νέα στοιχεία, που το διαφο-
ροποιούσαν αισθητά.
RPGIAKH ΞΗΡΑΣΙΑ
Αυτό κι αν ήταν! Αν εξαιρέσει κανείς το ασύγκριτο
remake του Baldur’s Gate II και το θαυμάσιο Shadowrun
Returns, άκρα του τάφου σιωπή… Πάντως θεωρώ το
Shadowrun ως το παιχνίδι-φαινόμενο για το 2013, διότι
απέδειξε περίτρανα ότι μία kickstarterιά που έχει φτιαχτεί
με μεράκι από τους δημιουργούς της μπορεί να υστερεί
σε γραφικά και γενικότερα σε production value, όμως «βά-
ζει τα γυαλιά» στα περισσότερα ΑΑΑ παιχνίδια όσον αφο-
ρά στην πρωτοτυπία, στην εθιστικότητα και στην πλοκή
του σεναρίου.
Ευτυχώς το 2014 προμηνύεται αρκετά πιο ελπιδοφόρο
για το χώρο των RPGs σε σχέση με το περασμένο έτος
(
αλλά και τα προηγούμενα). Εκτός των πολλών old-school
RPGs που αναμένονται εντός του έτους, επανέρχεται και
ο Geralt και μάλιστα θα είναι και σε open world! Πόσο να
κοστίζει ένα ασημένιο σπαθί αυτές τις ημέρες;
ΚΑΚΑ ΜΑΝΤΑΤΑ
Αδιαμφισβήτητα η χειρότερη είδηση της χρονιάς, αν όχι
της τελευταίας δεκαετίας, ήταν το κλείσιμο της LucasArts.
Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια μάλλον φυτοζωού-
σε, όμως παραμένει ένα συντριπτικό πλήγμα για όσους
μεγαλώσαμε μαζί της. Και σαν να μην έφτανε αυτό, στα
τέλη Οκτωβρίου χάσαμε και το δάσκαλο του techno-
thriller, τον πνευματικό πατέρα μερικών από τα καλύτερα
mil-sims που κυκλοφόρησαν ποτέ, τον ένα και μοναδικό
(
και εκλιπόντα πλέον) Tom Clancy.
PC
PC Master
14
Του Παύλου «ShadowCaster» Δημόπουλου
ΝΑ ΦΥΓΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΞΑΝΑΡΘΕΙ
Τι να τα κά-
νεις τα AAA
όταν βγαίνουν
τέτοιες Kick-
starterιές;
CASTING
CASTING
SHADOWS
SHADOWS