65
PC Master
Πράκτορες στο World of Warcraft
και στο Second Life
Καθώς οι αποκαλύψεις από τα έγγραφα που διέρρευσε ο πρώ-
ην εργαζόμενος των αμερικανικών υπηρεσιών πληροφοριών,
Έντουαρντ Σνόουντεν, συνεχίζονται αμείωτες (πρακτικά εξανα-
γκάζοντας τον πρόεδρο Ομπάμα να δεσμευτεί δημόσια για με-
ταρρυθμίσεις στο αντικείμενο), μία είδηση η οποία είχε ιδιαίτερο
ενδιαφέρον από gaming πλευράς ήταν η ύπαρξη επιχειρήσεων
διείσδυσης από πλευράς πρακτόρων αμερικανικών και βρετανι-
κών υπηρεσιών πληροφοριών στους on-line κόσμους του World
of Warcraft και του Second Life, αλλά και στο Xbox Live. O λό-
γος: η αναζήτηση τρομοκρατών οι οποίοι ενδεχομένως να χρησι-
μοποιούσαν τα μέσα επικοινωνίας που παρέχονται εκεί για συ-
ντονισμό και διοργάνωση τρομοκρατικών δραστηριοτήτων.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα των «New York Times», της
«
Guardian» και του «ProPublica», τα οποία αναφέρονται σε μελέ-
τες και δραστηριότητες του 2008, οι φόβοι περί αξιοποίησης των
on-line παιχνιδιών ως καναλιών επικοινωνίας από τρομοκράτες
είχαν ως αποτέλεσμα την αποστολή πρακτόρων στον gaming κυ-
βερνοχώρο. Οι εν λόγω κατάσκοποι δημιούργησαν αληθοφανείς
χαρακτήρες (όσο οξύμωρο και αν ακούγεται κάτι τέτοιο, πρόκει-
ται για σημείο των καιρών) και μπήκαν να παρακολουθήσουν
τους ψηφιακούς κόσμους ενσαρκώνοντας orcs, dwarves, elves,
playboys, φωτομοντέλα κ.λπ. Στο πλαίσιο των δραστηριο-
τήτων τους δεν ήταν μόνο η συλλογή πληροφο-
ριών σχετικά με το περιεχόμενο των επικοινωνιών μεταξύ των
παικτών, αλλά και η στρατολόγηση εν δυνάμει πληροφοριοδο-
τών
–
ανθρώπων σε σημαντικές θέσεις (μηχανικοί, επιστήμονες,
εργαζόμενοι σε ξένες υπηρεσίες κ.ά.), που ήταν παράλληλα
gamers.
Ειδικότερα, σε έγγραφο της NSA του 2008, τα on-line παιχνίδια
χαρακτηρίζονται ως δίκτυα επικοινωνιών που εν δυνάμει θα μπο-
ρούσαν να είναι «πλούσια σε στόχους», καθώς παρέχουν τη μονα-
δική δυνατότητα σε υπόπτους για τρομοκρατία να κρύβονται σε
κοινή θέα. Σε άλλο έγγραφο, τα παιχνίδια χαρακτηρίζονται ως
«
ευκαιρία».
Όπως φαίνεται, η όλη ιδέα έγινε δεκτή με μεγάλο ενθουσια-
σμό (που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αναμενόμενος, καθώς
αποτελεί μία ιδιαίτερη, πιο «James Bond» προσέγγιση στη φράση
«
πληρώνεται για να παίζει παιχνίδια» από τις κοινότητες των υπη-
ρεσιών πληροφοριών, με αποτέλεσμα να σημειωθεί μεγάλη διείσ-
δυση. Ειδικά στην περίπτωση του Second Life, οι πράκτορες του
FBI, της CIA και του Πενταγώνου, οι οποίοι λειτουργούσαν, ήταν
κάποια περίοδο τόσο πολλοί που ελήφθησαν ειδικά μέτρα για να
αποφευχθούν παράξενα «παρατράγουδα».
Ωστόσο, σε τελική ανάλυση, μάλλον οι εκτιμήσεις ήταν υπερ-
βολικές, καθώς στα έγγραφα δεν αναφέρεται κάποια αντιτρο-
μοκρατική επιτυχία που να προέκυψε από αυτού του είδους τις
κατασκοπευτικές δραστηριότητες – οπότε μάλλον είναι δόκιμο
να θεωρήσει κανείς πως αυτήν τη στιγμή που μιλάμε ο αριθμός
των πρακτόρων που… δουλεύουν στα on-line games πρέπει να
Βρείτε
τον πράκτορα…
Μεγάλη ήταν η παρουσία κατασκόπων στο Second Life. Αναρωτιέται κα-
νείς αν κυνηγούσαν τρομοκράτες ή τίποτα άλλο.
Στο «μάτι του κυκλώνα»: Παρεμπιπτόντως, ο Έντουαρντ Σνόουντεν ήταν
και gamer.
Κάποια παιχνί-
δια προσφέρο-
νταν για δρα-
στηριότητα τρο-
μοκρατών. Κά-
ποια άλλα πά-
λι… όχι και τόσο
(
από διάφορες
απόψεις!).