67
PC Master
«
Φανταστείτε τζιχαντιστές να δημιουργούν ένα λεπτομερές
άβαταρ του Οσάμα μπιν Λάντεν και να χρησιμοποιούν αρχεία με
τη φωνή του για να το “ζωντανέψουν”, για τη δημιουργία κοντι-
νών εμπειριών εικονικής πραγματικότητας, και στόχο το κήρυγμα
στους πιστούς και την προπαγάνδα στα media» αναφέρεται στη
μελέτη.
«
Το άβαταρ του μπιν Λάντεν θα μπορούσε να κηρύττει και να
εκδίδει νέες φάτουα για εκατοντάδες χρόνια στο μέλλον, καθώς
η πιστότητα της μορφής του θα παραμένει υψηλή, “ζωντανεύο-
ντας” με νέους τρόπους για να παραμένει επίκαιρος και φρέ-
σκος» συμπληρώνεται. Ο θάνατος του μπιν Λάντεν το 2011 (επι-
χείρηση Neptune Spear), αναλόγως πώς θα το δει κανείς, θα μπο-
ρούσε να αυξήσει ή να μειώσει τις πιθανότητες ενός τέτοιου φαι-
νομένου στο μέλλον.
Η συγκεκριμένη έρευνα ασχολείται επίσης με το θέμα των κό-
σμων των on-line παιχνιδιών, αλλά η διάσταση στην οποία το κά-
νει είναι διαφορετική από αυτήν που περιγράφηκε στο προηγού-
μενο κεφάλαιο του παρόντος άρθρου. Ειδικότερα, το θέμα που
θίγεται δεν είναι τόσο η δυνατότητα χρήσης τους ως μέσου επι-
κοινωνίας, αλλά ως μέσου διάδοσης ιδεών και αντιλήψεων και
άσκησης επιρροής σε τεράστιους αριθμούς χρηστών, χωρίς να γί-
νεται αντιληπτό: για την ακρίβεια, οι ψηφιακοί κόσμοι περιγρά-
φονται ως εν δυνάμει εξαιρετικό μέσον άσκησης «stealth» προ-
παγάνδας, όχι απαραίτητα σε επίπεδο «κηρύγματος» ή «συνομι-
λίας», αλλά μέσω πιο ύπουλων μεθόδων, όπως του περάσματος
«
μηνυμάτων» και «αντιλήψεων» λειτουργίας μέσω των κανόνων ή
των mechanics του παιχνιδιού.
«
Είναι πιθανόν αντίπαλοι να χρησιμοποιούν όλο και περισσότε-
ρο εικονικούς κόσμους για σκοπούς προπαγάνδας, στρατολόγη-
σης, συντονισμού, εκπαίδευσης και συλλογής πληροφοριών.
Εξαιτίας της φύσης της εμπειρίας, που συνεπάγεται εμβύθιση
στον κόσμο, οι εικονικοί κόσμοι αποτελούν ένα ιδιαίτερα ισχυρό
μέσον για την άσκηση επιρροής σε συμπεριφορές, περιλαμβανο-
μένων των off-line συμπεριφορών. Οι on-line εμπειρίες που οι
χρήστες φέρνουν πίσω στον πραγματικό κόσμο θα είναι αντικεί-
μενα χειραγώγησης και επηρεασμού» αναφέρεται στο report.
Πέρα από τον μπιν Λάντεν, η μελέτη ασχολείται και με την Κί-
να και τη Νότια Κορέα, χαρακτηρίζοντας τις δύο χώρες ως «σημα-
ντικούς παίκτες» στο ζήτημα. Στην περίπτωση της Κίνας, επιση-
μαίνεται ότι τα κινεζικά εικονικά και gaming περιβάλλοντα αντι-
κατοπτρίζουν τις απολυταρχικές πολιτικές πρακτικές της κυβέρ-
νησης, καθώς οι περιορισμοί στην ελευθερία λόγου και έκφρασης
είναι ενσωματωμένοι στους κανόνες λειτουργίας τους. «Εάν εξα-
χθούν, αυτές οι απολυταρχικού χαρακτήρα τεχνολογίες μπορεί
να καταστούν διαθέσιμες σε άλλες κυβερνήσεις και –αναλόγως
πώς θα εξελιχθεί η αγορά– θα μπορούσαν να αποτελέσουν το κυ-
ρίαρχο στάνταρ».
Όσον αφορά στη Νότια Κορέα, τίθεται το θέμα της εξελιγμένης
και ανταγωνιστικής βιομηχανίας on-line gaming και εικονικών
κόσμων, που υποστηρίζεται από εξελιγμένες τηλεπικοινωνιακές
υποδομές οι οποίες λειτουργούν ως «μοντέλο προσαρμογής σε
ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον».
Επίλογος
Η γενικότερη εντύπωση που δημιουργείται από τα εν λόγω έγ-
γραφα είναι ότι κάποια στιγμή μεταξύ του 2007 και του 2008 οι
υπηρεσίες πληροφοριών των ΗΠΑ ανακάλυψαν τους κόσμους
των on-line παιχνιδιών, διαπίστωσαν ότι προσφέρονται για πολλά
πράγματα και «έπεσαν με τα μούτρα», θεωρώντας ότι πρόκειται
για έναν «θαυμαστό καινούργιο κόσμο» όσον αφορά στη συλλογή
πληροφοριών αφενός και μία εξαιρετικά σημαντική απειλή αφε-
τέρου, καθώς θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από εχθρούς.
Η ενασχόληση με τους on-line κόσμους φαίνεται ότι ήταν αρχι-
κά πολύ έντονη, στη συνέχεια όμως το ενδιαφέρον φάνηκε να
μειώνεται και να σταθεροποιείται, κατά πάσα πιθανότητα επειδή
άρχισαν να διαφαίνονται τα πραγματικά δεδομένα όσον αφορά
στο τι συμβαίνει «εκεί μέσα» στ’ αλήθεια.
Πολλοί ειδικοί και αναλυτές του χώρου κάνουν λόγο για «πα-
ράνοια» από πλευράς των υπηρεσιών (από την άλλη βέβαια αυτή
είναι η δουλειά τους), η οποία κάποια στιγμή μάλλον υποχώρησε.
Όσον αφορά στο τι ακριβώς συμβαίνει σήμερα, ο γράφων θεω-
ρεί σχεδόν βέβαιο ότι εξακολουθούν να υφίστανται επιχειρή-
σεις/δραστηριότητες παρακολούθησης του τι συμβαίνει σε δημο-
φιλή περιβάλλοντα on-line παιχνιδιών, αλλά μάλλον περισσότερο
επιπέδου «επίβλεψης», έτσι ώστε να υπάρχει μία γενικότερη ιδέα
σχετικά με το «τι γίνεται στον κόσμο» και το αν υπάρχουν περι-
πτώσεις που να παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον από πλευ-
ράς intelligence (για παράδειγμα guilds που παρουσιάζουν έντο-
νες εξτρεμιστικές τάσεις κ.λπ.). Επίσης, πιθανώς να εξακολου-
θούν να σημειώνονται απόπειρες προσέγγισης/στρατολόγησης
πληροφοριοδοτών/πρακτόρων μέσω των παιχνιδιών, με τον ίδιο
τρόπο που κάποιος μπορεί να προσεγγιστεί και σε ένα φόρουμ ή
ένα κοινωνικό δίκτυο, για παράδειγμα. Όσον αφορά στο ενδεχό-
μενο παρακολούθησης των raids σας από τη NSA πάντως, κρίνε-
ται μάλλον απίθανο…
PC
Χμ, ίσως έτσι να εξηγούνται οι μεγάλοι αριθμοί των rogues…