Σ
ίγουρα η ψηφιακή διανομή παιχνιδιών είναι το
μέλλον, καταπώς δείχνουν τα πράγματα, δεν νο-
μίζω ότι χωράνε αμφιβολίες επί τούτου. Η διανομή
καθίσταται φθηνότερη, με αντίκτυπο και στην τιμή των
παιχνιδιών, η υποστήριξη γίνεται αμεσότερη, δεν γεμίζει
η βιβλιοθήκη με κουτιά από παιχνίδια (αν και πολλοί το
θεωρούν μειονέκτημα αυτό) και… κάπου εδώ σταματά-
νε τα πλεονεκτήματα του digital distribution! Από εδώ
και πέρα υπάρχουν μόνο μειονεκτήματα, τα οποία είναι
και πολλά και σοβαρά.
Από πού να αρχίσω και πού να τελειώσω; Από την κο-
ροϊδία του Early Access, από τη «ρουφιανιά» του τι παίζει
ο καθένας ανά πάσα στιγμή ή από την κτηνωδία των
games σε «τεύχη»; Και εκεί ακριβώς είναι που θέλω να
καταλήξω. Ειλικρινά πολύ θα ήθελα να μάθω κάποια
στιγμή ποιος ήταν αυτός ο κακούργος που είχε τη φαει-
νή ιδέα να κυκλοφορούν τα games τμηματικά, σε επει-
σόδια, αντί να κυκλοφορούν ολοκληρωμένα. Και ξεκίνη-
σα από την ψηφιακή διανομή γιατί εκεί είναι η πηγή του
κακού. Γιατί πολύ θα ήθελα να δω πόσο καλά θα πήγαι-
νε ένα παιχνίδι που θα κυκλοφορούσε σε επεισόδια αλ-
λά σε μορφή retail. Πέραν του ότι θα έτρωγε το θάψιμο
της αρκούδας ως στυγνή κοροϊδία και κατά πάσα πιθα-
νότητα θα πάτωνε εμπορικά, είναι σίγουρο ότι θα ήταν
εξαιρετικά ασύμφορο οικονομικά να γίνει κάτι τέτοιο σε
physical μορφή. Οι αξιότιμοι κύριοι developers στην ου-
σία βρίσκουν και τα κάνουν, όσο επιμένουμε να τα
«
ακουμπάμε» προκαταβολικά, θα συνεχίζουν να μας τα
παίρνουν…
Είναι γεγονός ότι «τα έχω πάρει» με το episodic gam-
ing εδώ και αρκετά καιρό και μάλιστα η κυκλοφορία
ενός παιχνιδιού σε «δόσεις» ανέκαθεν με απέτρεπε από
το να ασχοληθώ μαζί του, τουλάχιστον μέχρι να κυκλο-
φορήσουν όλα τα επεισόδια. Έλα μου όμως που ήρθαν
έτσι τα πράγματα ώστε να χρειαστεί να ασχοληθώ επαγ-
γελματικά μαζί τους και η γνώμη μου περί του θέματος
έγινε ακόμη πιο κακή, οι ενστάσεις μου εδραιώθηκαν
πέραν πάσης αμφιβολίας. Ποιος σας έχει πει, κύριοι, ότι
έχουμε καμία διάθεση να παίζουμε παιχνίδια με δόσεις;
Εδώ τηλεοπτικές σειρές παρακολουθούμε και εκνευρι-
ζόμαστε όποτε τελειώνει ένα επεισόδιο, αν δεν είναι
αυτοτελές, λέτε να μην έχουμε πρόβλημα στα games;
Και να πει κανείς ότι είναι τόσο μεγάλα σε διάρκεια ώστε
να σε «χορτάσουν» μέχρι την κυκλοφορία του επόμενου
επεισοδίου να το καταλάβω. Εδώ εννιά φορές στις δέκα
μιλάμε για «σφηνάκια» των τριών, τεσσάρων, άντε το
πολύ πέντε ή έξι ωρών!
Και σαν να μην έφτανε αυτό, έχουμε από πάνω και
την ίδια δικαιολογία από όλους. «Να, ξέρετε, μας τελεί-
ωσαν τα λεφτά και για να συνεχίσουμε το development
πρέπει να προ-εισπράξουμε», η ίδια ακριβώς δηλαδή κα-
ραμέλα με τα Early Access. Δηλαδή το ότι είσαι ανίκανος
να διαχειριστείς σωστά τα οικονομικά του project σου
πρέπει να το πληρώσω εγώ, προκαταβάλλοντας το πλή-
ρες τίμημα για ένα ατελές (ή ημιτελές στην καλύτερη
περίπτωση) προϊόν, το οποίο κανείς δεν μπορεί να μου
εγγυηθεί ότι τελικά θα ολοκληρωθεί! Βέβαια κανείς δεν
μας υποχρεώνει να μπούμε σε αυτήν τη διαδικασία,
άμεσα τουλάχιστον. Γιατί εμμέσως το κάνουν. Γιατί πώς
είναι δυνατόν, κύριέ μου, να κυκλοφορήσει νέο Broken
Sword από τη Revolution και να μη σπεύσω; Οι ανθρώπι-
νες αντοχές έχουν και τα όριά τους! Και πλακώνεσαι και
παίζεις το πρώτο επεισόδιο και μέσα σε 6 ωρίτσες έχεις
μείνει με το… ποντίκι στο χέρι!
Έχεις από την άλλη και το ArmA 3 και την εγκληματι-
κή επιλογή της Bohemia Interactive να το κυκλοφορή-
σει επίσημα χωρίς να έχει καθόλου campaign, ενημερώ-
νοντας ότι θα προστεθεί στο μέλλον, σε επεισόδια κιό-
λας! Τα λεφτά από τα pre-orders όμως τα εισέπραξε κα-
νονικότατα, παρέχοντας στην ουσία μόνο το multiplayer
κομμάτι του παιχνιδιού. Και μη μου πείτε ότι μία εταιρεία
σαν τη Bohemia χρειαζόταν να προεισπράξει προκειμέ-
νου να προχωρήσει το development, γιατί θα βάλω τις
φωνές! Και φτάνουμε τέσσερις μήνες μετά, να έχουν
ενσωματωθεί τα δύο από τα τρία συνολικά επεισόδια
του campaign και να μην μπορώ να σταματήσω να παί-
ζω. Τα έχω τελειώσει ήδη από δύο φορές το καθένα και
τα παίζω και τρίτη φορά! Και όσο πωρώνομαι με το κα-
λύτερο παιχνίδι του είδους που έχει κυκλοφορήσει μέ-
χρι σήμερα δεν μπορώ παρά να μην εξοργιστώ, αναρω-
τώμενος πόσο δύσκολο θα ήταν να περιμένει λίγο η Bo-
hemia και να το κυκλοφορήσει με το campaign ολοκλη-
ρωμένο; Πόσο μεγαλύτερη βαθμολογία θα του είχα βά-
λει στο review και πόσο κοντύτερα σε αυτό που πραγ-
ματικά αξίζει θα ήταν; Πόσο κακό κάνει τελικά το digital
distribution στο gaming εν γένει αλλά και στις σχέσεις
των παικτών με τους developers ειδικότερα; Και είναι
κρίμα…
PC
PC Master
14
Του Παύλου «ShadowCaster» Δημόπουλου
ΕΠΕΙΣΟΔΙΑΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ!
CASTING
CASTING
SHADOWS
SHADOWS
Να ήξερες μό-
νο, ρε BΙ, πό-
σο αδίκησες
το ίδιο σου το
προϊόν…