Page 16 - PC Master τ. 293

PC Master
16
O
όρος achievements αφορά
σε δευτερεύοντες στόχους
που επιτυγχάνονται κατά τη
διάρκεια του παιχνιδιού, οι
οποίοι δεν έχουν αντίκτυπο
σε αυτό, αλλά δίνουν στον
παίκτη μία επιπρόσθετη ικανοποίηση όταν
τους προσθέτει στα επιτεύγματά του. Το
concept χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά,
κατά γενική ομολογία, το 2005 στο Xbox
360
της Microsoft. To γνωστό Gamerscore
ήταν ένα σύστημα που υπολόγιζε τους συ-
νολικούς πόντους του εκάστοτε user στο
προφίλ του. Καθώς η ανταπόκριση του κοι-
νού ήταν ενθουσιώδης, σε σύντομο χρονι-
κό διάστημα οι υπόλοιπες εταιρείες μιμή-
θηκαν με παρόμοια συστήματα αξιολόγη-
σης τη λειτουργία αυτή.
Όπως ήταν αναμενόμενο, δεν άργησαν
να μπουν στο χορό και τα adventure
games. Ενώ στο παρελθόν το πιο πολύ-
πλοκο σύστημα επιβράβευσης που είχαμε
ήταν ένας ενδεικτικός τίτλος ικανότητας
που μας έδιναν κάποια παιχνίδια ανάλογα
με το τελικό σκορ που επιτυγχάναμε, στις
μέρες μας, σπάνια βλέπουμε πλέον εκπρό-
σωπο του είδους που να μην ενσωματώνει
τη λογική των achievements, είτε πρόκει-
ται για standalone εφαρμογές είτε εκτε-
λούνται μέσω του Steam. Προσωπικά, θα
πρέπει να ομολογήσω πως ελάχιστα τα πα-
ρατηρώ κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού,
αφού δεν αισθάνομαι ιδιαίτερη υπερηφά-
νεια όταν πληροφορούμαι πως ξεκλείδωσα
το στόχο βαδίσματος ενός χιλιομέτρου, ή
αυτόν της συλλογής επτά λαχανί αντικει-
μένων. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι είναι
άχρηστα για το σύνολο των παικτών,
απλώς τυγχάνει να μη συγκινούν εμένα.
Ένας βασικός λόγος είναι ότι τα adventure
games χαρακτηρίζονται, λόγω της φύσης
τους, από μικρό replay value, και η ύπαρξη
ξεκλείδωτων achievements δεν αποτελεί
επαρκές κίνητρο για εμένα να επιστρέψω
σε έναν τίτλο που έχω ολοκληρώσει.
Εντούτοις, υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις
εφαρμογής τους τις οποίες βρίσκω ενδια-
φέρουσες.
Στα παιχνίδια που διαθέτουν ενσωματω-
μένο hint system, ή απλά σου επιτρέπουν
να προσπεράσεις κάποιους από τους γρί-
φους χωρίς να τους λύσεις, επικροτώ την
ύπαρξη achievements που ξεκλειδώνουν
μόνο αν αυτοί επιλυθούν χωρίς βοήθεια.
Οτιδήποτε μπορεί να δώσει έναυσμα στον
παίκτη να βασιστεί αποκλειστικά στις δικές
του δυνάμεις είναι πολύτιμο. Αυτήν τη λο-
γική τη συναντάμε σε κάποια παιχνίδια της
Daedalic Entertainment, όπως στην τριλο-
γία των Deponia. Η ίδια εταιρεία επιλέγει
να εμπλουτίζει τη δράση με προαιρετικά
mini games, τα οποία δεν προσφέρουν τί-
ποτα παραπάνω από το ξεκλείδωμα
achievements. Ένα παράδειγμα είναι το
παιχνίδι με τράπουλα στο The Night of the
Rabbit.
Τα remakes παλαιότερων τίτλων μπο-
ρούν σαφώς να επωφεληθούν από την
ύπαρξη των δευτερευόντων στόχων, διότι
είναι ένας εύκολος τρόπος να προσφέρουν
κάτι παραπάνω στον παίκτη από το origi-
nal. Έτσι, ακόμα κι αν παίζουν ουσιαστικά
το ίδιο ή σχεδόν το ίδιο adventure, έχουν
μερικά διαφορετικά goals να στοχεύσουν.
Αυτό γίνεται ακόμα πιο ενδιαφέρον όταν
πρόκειται για κλασικούς τίτλους, με τους
οποίους έχει συναισθηματικό δέσιμο ο παί-
κτης και συνεπώς, αν τα achievements επι-
λεγούν σωστά, θα αισθανθεί την ανάγκη
να τα καταφέρει. Η επανέκδοση του The
Last Express θα λέγαμε πως ακολούθησε
αυτό το σκεπτικό. Φυσικά, όλα θα πρέπει
να ταιριάζουν με τη λογική του παιχνιδιού,
κι αν δίνουν κάποιες πληροφορίες παραπά-
νω, ακόμα καλύτερα. Το Leisure Suit Larry
HD, πάλι, επέλεξε να επιβραβεύσει όσους
ξεκλείδωσαν τα achievements του με πε-
ρισσότερες χιουμοριστικές ατάκες. Διότι σε
ποιον άλλο τίτλο θα λαμβάνατε το παρά-
σημο «Something to tell the grandkids»
επειδή χρησιμοποιήσατε το «πονηρό» cur-
sor στη φουσκωτή κούκλα, ή το «Urine
luck» γιατί ένα σκυλάκι έκανε την ανάγκη
του πάνω σας;
Υπάρχουν και κάποιες κατηγορίες
achievements που τις θεωρώ ανούσιες και
δεν νομίζω να έλειπαν από κανέναν αν
εξέλιπαν. Ενέργειες που δεν μπορούν να
αποφευχθούν στη διάρκεια του παιχνιδιού
δεν έχει νόημα να συνοδεύονται από το
μήνυμα «achievement unlocked». Επίσης,
το να προσπαθείς να βρεις μικρές σφαίρες
διάσπαρτες στην οθόνη είναι δραστηριότη-
τα που ανήκει στα hidden object games
και όχι στα adventures.
Η ΜΟΔΑ ΤΩΝ ACHIEVEMENTS
Του Άλκη Πολυράκη
Μερικοί από τους στόχους που ξεκλειδώσαμε στο Violett.
H Gold Edition του The Last Express
συνοδεύεται από achievements.