R
eview
μο), αλλά βασίζονται κυρίως στη σκέψη και
λιγότερο στα αντανακλαστικά, ενώ ο θάνα-
τος οδηγεί σε αυτόματο reload λίγα βήμα-
τα πριν. Δυστυχώς, πολλοί από τους γρί-
φους δεν είναι οργανικά ενταγμένοι στην
πλοκή, παρά εμφανίζονται ως τεχνητά
εμπόδια που στόχο έχουν να φρενάρουν
την εξέλιξη της ιστορίας. Αν και ευχαριστή-
θηκα την ενασχόληση με πολλούς από αυ-
τούς, δεν ήταν λίγες οι φορές που σκέφτη-
κα ότι θα μπορούσα να τους έχω συναντή-
σει ανεξάρτητα σε κάποιο περιοδικό με αι-
νίγματα και σπαζοκεφαλιές και η αίσθηση
δεν θα άλλαζε στο ελάχιστο. Εκτός αυτού,
η πλοκή σε πολλά σημεία υποχρεώνεται
να κάνει τα καπρίτσια των γρίφων κι έτσι ο
Ord αρνείται να εγκαταλείψει μία οθόνη
«
προτού ολοκληρώσει τη δουλειά», χαρα-
κτήρες αλλάζουν θέση ή εξαφανίζονται
χωρίς προφανή λόγο, κάποιες ενέργειες
πρέπει να εκτελεστούν ντε και καλά με συ-
γκεκριμένη σειρά και πάει λέγοντας. Για
άλλη μία φορά, τίμιες οι προθέσεις αλλά
τσαπατσούλικη η εκτέλεση από τον άπειρο
δημιουργό, αν και οι γρίφοι αυτοί καθαυτοί
είναι κατά κανόνα λογικοί και χαρίζουν
μπόλικες στιγμές εγκεφαλικής γυμναστικής
αλλά κι εκνευρισμού.
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο του Samaritan
Paradox είναι ο χειρισμός δύο ξεχωρι-
στών χαρακτήρων σε εντελώς διαφορετι-
κά settings. Κάθε τόσο ο Ord βρίσκει κι ένα
νέο κεφάλαιο από το μυστηριώδες βιβλίο
του Bergwall και τότε παίρνουμε προσωρι-
νά το ρόλο της Freja, της ηρωίδας του εν
λόγω μυθιστορήματος, το οποίο λαμβάνει
χώρα σε έναν fantasy κόσμο με αλληγορι-
κές προεκτάσεις. Στόχος μας είναι να προ-
χωρήσουμε την αφήγηση, αφού στο τέλος
κάθε κεφαλαίου υπάρχει κάποιο στοιχείο
που βοηθάει τον Ord να συνεχίσει το κυνή-
γι του θησαυρού στον πραγματικό κόσμο.
Αφήνοντας στην άκρη την ορθότητα του
concept (ότι δηλαδή η ιστορία του βιβλίου
χρειάζεται τη βοήθειά μας για να εξελιχθεί,
ενώ είναι ήδη γραμμένη…), το εν λόγω εύ-
ρημα λειτουργεί αρκετά καλά και προσφέ-
ρει ευπρόσδεκτες εναλλαγές και ποικιλία
σε πρόσωπα και περιβάλλοντα. Βέβαια, η
τελική αποκάλυψη της σημασίας του είναι
μάλλον απογοητευτική, αλλά τουλάχιστον
διαθέτει μερικούς ενδιαφέροντες γρίφους
και ορισμένες από τις ομορφότερες οθόνες
του παιχνιδιού.
Η ΑΠΟΤΥΧΙΑ ΤΟΥ ΣΟΥΗΔΙΚΟΥ
ΜΟΝΤΕΛΟΥ
Απέφυγα επίτηδες να αναφερθώ εκτε-
νώς στα γραφικά, αφού, όπως γίνεται προ-
φανές από τα screenshots, είναι σχεδια-
σμένα με το ρετρο-εκπαιδευμένο αμφιβλη-
στροειδή κατά νου και απευθύνονται σε
όσους εν έτει 2014 νιώθουν νοσταλγικά
σκιρτήματα παίζοντας παιχνίδια όπως το
Gemini Rue ή το Primordia. Οι χρωματισμοί,
το animation και η λεπτομέρεια στους χώ-
ρους αποζημιώνουν για την (πολύ) χαμηλή
ανάλυση, ενώ το soundtrack διαθέτει αρ-
κετά ατμοσφαιρικά κομμάτια που δίνουν
έξτρα πόντους στην εμπειρία. Αντίθετα, οι
ομιλίες κινούνται σε μετριότατα επίπεδα,
γεγονός που δεν βοηθάει τους «φωσκολι-
κού» επιπέδου διαλόγους να γίνουν ιδιαίτε-
ρα πειστικοί, με ελάχιστες εξαιρέσεις (ευ-
τυχώς ο πρωταγωνιστής ανήκει σε αυτές).
Παρεμπιπτόντως, το παιχνίδι μάλλον χρεια-
ζόταν κι ένα πιο σχολαστικό proof-reading
από κάποιον αγγλομαθή για να αποφευ-
χθούν ορισμένα χαζά λαθάκια. Ο χειρισμός
είναι εξαιρετικά απλός: με δεξί κλικ παίρ-
νουμε περιγραφές (μόνο κείμενο), με αρι-
στερό αλληλεπιδρούμε, ενώ τα αντικείμε-
να του inventory τα χρησιμοποιούμε με
grab and drop.
Νομίζω τελικά ότι ο πιο ταιριαστός πα-
ραλληλισμός που μπορώ να κάνω είναι
πως το Samaritan Paradox θυμίζει έπιπλο
του ΙΚΕΑ: «στεγνό», στερεοτυπικό, χωρίς
παλμό και έμπνευση, αλλά αποτελεσματι-
κό στο «μηχανικό» κομμάτι (γρίφοι) και
στιβαρό εικαστικά, σε συμφέρουσα τιμή
για τη διάρκειά του (πάνω από 7 ώρες), αν
και υπάρχουν εκεί έξω δωρεάν δημιουρ-
γίες της AGS community, ανώτερές του
ποιοτικά.
105
PC Master
Κάθε παραμύθι έχει κι έναν δράκο, αλλά δεν εί-
ναι πάντα εκείνος με τις φολίδες και τα φτερά…
Αν βρισκόμασταν σε παιχνίδι Broken Sword, αυτή η εικόνα θα ήταν αφορμή για εφιάλτες.
Ο μάχιμος δημοσιογράφος που τα περιμένει
όλα από εμάς.
Μία πειστική απόδειξη
ότι οι καλές προθέσεις
του δημιουργού συχνά
δεν είναι αρκετές για να
σώσουν ένα παιχνίδι από
τη μετριότητα.
64
%
ΘΕΤΙΚΑ-ΑΡΝΗΤΙΚΑ
•
Έξυπνες σπαζοκεφαλιές
•
Πλήθος τοποθεσιών και
ατμοσφαιρικό soundtrack
•
Χειρισμός δύο ξεχωριστών
χαρακτήρων
•
Συμβατική αφήγηση και
προχειρογραμμένο κείμενο
•
Πολλές ερασιτεχνικού επιπέδου
ερμηνείες
•
Η ενσωμάτωση των γρίφων δεν είναι
ιδιαίτερα «οργανική»
n
Είδος:
Point & click Adventure Game
n
Έκδοση:
Screen 7
n
Ανάπτυξη:
Faravid Interactive
n
Διάθεση:
Steam, GOG, Desura
n
Τιμή:
$10 περίπου
n
Ελάχιστες απαιτήσεις:
Windows XP
ή νεότερα, 500ΜΒ RAM, 300MB χώρο στο σκληρό
n
Multiplayer: Όχι
n
Επίσημο Web site:
n
Επιρροές:
Κώδικας Ντα Βίντσι, ιστορίες ψυχροπολεμι-
κής κατασκοπείας
n
Εναλλακτικές επιλογές:
Resonance, Gemini Rue, Blackwell series, The Shivah