PC Master
138
δεν είναι ανάγκη να έχεις όλες τις κάρτες,
αλλά αυτές που σου «κάνουν».
Maladroid:
Όντως, αν επικεντρωθεί σε
1-2
κλάσεις, γλιτώνεις πολύ χρόνο. Αλλά
πάλι η ποικιλία επιλογών δίνει αβαντάζ στο
end-game και σου επιτρέπει να προσαρμό-
ζεσαι πιο εύκολα.
Rjhe:
Εγώ το βρίσκω τίμιο το μοντέλο: ή
ψιλο-λιώνεις να τις ξεκλειδώσεις ή τις αγο-
ράζεις.
Archanger:
Ε ναι, πώς αλλιώς να γίνει
δηλαδή; Θες τζάμπα; Κάψου. Δεν θες να
καείς; Πάρε ένα κολοβό δρακάκι 0/2 και
πολύ σου είναι.
Bilaros:
Εγώ νομίζω είναι καλό (nay,
απαραίτητο) όταν μπορείς να δεις από την
αρχή τι θα αγοράζεις με τα λεφτά σου.
Δεν υπάρχει τίποτε χειρότερο από το να
επενδύεις ένα Χ ποσό στην αρχή νομίζο-
ντας ότι αρκεί και πιο μετά να βρεις έναν
«
τοίχο» που θέλει 20 δολάρια για να τον
πηδήξεις.
Fairy:
Αυτό που δεν καταλαβαίνω εγώ,
ρε παιδιά, είναι γιατί ξαφνικά ξεπετάχτηκαν
απότομα και από παντού f2p games, ακόμα
και από εταιρείες που δεν το περίμενες,
όπως Ubisoft ή Blizzard. Γιατί τώρα (τα τε-
λευταία 3-4 χρόνια δηλαδή);
Maladroid:
Μάλλον για να πιάσουν το
casual κοινό που δοκιμάζει λίγο απ’ όλα.
Ακόμα κι αν βαρεθεί γρήγορα, θα του
έχουν πάρει όσα χρειάζονται. Δες τι ποσά
χαλάει ο κόσμος στα Facebook games.
Rjhe:
Μυρίστηκαν χρήμα στα f2p, simple
as that.
Archanger:
Βασικά το f2p απευθύνεται
είτε στον εντελώς casual παίκτη είτε στον
hardcor-ά, νομίζω.
Maladroid:
Επίσης, από τη στιγμή που
βγήκαν κάποια και έγινε το μοντέλο legit,
μερικές εταιρείες νομίζω υποχρεώθηκαν να
ακολουθήσουν. Π.χ. πώς να βγάλεις πλέον
MOBA με retail price;
Fairy:
Μα το κουλό είναι ότι ενώ ορισμέ-
νοι τσιγκουνεύονται τα 50 ευρώ για ένα
εμπορικό παιχνίδι, πάνε μετά και δίνουν
100
για καπέλα, skins, pets, σαγιονάρες και
δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο!
Rjhe:
Μαρίλη, δεν θα δώσουν 100, η
λογική νομίζω είναι αντί να δώσουν 50
άτομα από 50 ευρώ, καλύτερα να μας δώ-
σουν 1.000 από 5 ευρώ.
Bilaros:
Χμμ. Ψάχνω να βρω ένα
infographic που είχα δει και έλεγε το εξής:
τα πλέον επιτυχημένα cow-clickers στο
Facebook στηρίζονται από τις δωρεές των
«
whales», δηλαδή του 1% του συνολικού
user base που δίνει αμύθητα ποσά στο παι-
χνίδι. Μιλάμε, δηλαδή, για 500 άτομα που
συνολικά δίνουν εκατοντάδες χιλιάδες σε
ένα f2p.
Rjhe:
Εγώ πάλι σε μία έρευνα που είδα
πρόσφατα βγήκε ένας μέσος όρος που δεί-
χνει πως τα επιτυχημένα games κερδίζουν
πολύ σημαντικά ποσά ανά παίκτη, με πρώ-
το και καλύτερο το World of Tanks – 4,5
ευρώ ανά παίκτη. Βάλε 70 εκατομμύρια
παίκτες και do the math...
Maladroid:
Not sure if αντικρουόμενες
απόψεις or…
Archanger:
Μην υποτιμάτε τα «ψίχουλα»
που δίνουν οι πολλοί. Σε όσα f2p μού κρά-
τησαν το ενδιαφέρον πάνω από μία ώρα,
όλο και κάτι έχω δώσει, κατά μέσο όρο 5
άντε βαριά 10 ευρώ. Πόσοι άλλοι ασχολή-
θηκαν σε τέτοιο βαθμό και έδωσαν το κατι-
τίς; Θα έλεγα πάρα πολλοί.
Maladroid:
Καλά, εσύ είσαι παραλής,
δεν πιάνεσαι. Πάντως, για να έχει βρομίσει
ο τόπος, σημαίνει ότι το μοντέλο λειτουρ-
γεί.
Archanger:
Ε ναι, ειδικά στο Steam έχω
βαρεθεί να τα βλέπω.
Bilaros:
Και θα συνεχίσει να λειτουργεί.
Δεν είναι από τα χειρότερα πράγματα που
έχουν συμβεί στο gaming.
Fairy:
Δεν πιστεύω πως λειτουργεί σε
όλα, για παράδειγμα το Loadout, ενώ είχε
όλα τα εφόδια να σκίσει, τελικά έμεινε
στην απέξω μετά τους πρώτους μήνες.
Bilaros:
Mάλλον επειδή δεν ήταν ιδιαί-
τερα ενδιαφέρον παιχνίδι...
Maladroid:
Ούτε το Gotham Impostors
το πολυ-ακούω, εδώ που τα λέμε.
Rjhe:
Αφού ήταν βλακεία. Παιχνίδι με τη
λέξη Gotham χωρίς τον Batman μέσα; Fail.
Fairy:
Είναι πολλά που χάνονται νύχτα.
Απλώς η ελπίδα πεθαίνει πάντα τελευταία
και έτσι τρέχουν όλες οι εταιρείες να δοκι-
μάσουν την τύχη τους.
Rjhe:
Εντάξει, όπως σε όλα τα games
κάποια «θάβονται», έτσι και στα f2p κάποια
αποτυγχάνουν, δεν νομίζω ότι λέει κάτι
αυτό.
Bilaros:
Το θέμα είναι το εξής: πολλές
εταιρείες δυστυχώς δεν μπορούν να βασί-
ζουν το f2p μοντέλο μόνο σε διακοσμητικά
αντικείμενα. Αυτά παίρνουν χρόνο (και
χρήμα) για να φτιαχτούν, οπότε αναγκαστι-
κά πρέπει να κόβουν τμήματα του
gameplay για να συντηρηθούν. Αυτό που
κάνει η Valve ή η Riot δεν μπορούν να το
κάνουν όλοι.
Maladroid:
Αυτό που λέει ο Bill, όμως,
οδηγεί και σε κατακερματισμό αυτού του
υποείδους, που με τη σειρά του οδηγεί σε
παραπληροφόρηση. Γιατί άμα κλειδώνεις
περιεχόμενο πίσω από walls of money, δεν
μπορείς να το λες f2p, κατά τη γνώμη μου.
Γενικά, ο όρος έχει γίνει λίγο «ομπρέλα» και
δρα παραπλανητικά.
Bilaros:
Δυστυχώς, ναι.
Fairy:
Θέλει ψάξιμο. Όλοι θέλουν να
παίζουν κάτι τζάμπα και ψάχνουν τρόπους
να το κάνουν, αλλά κρύβονται παγίδες.
Rjhe:
Ενδεχομένως να είναι λίγο φλου ο
όρος f2p, αλλά εγώ επιμένω πως δεν μπο-
ρείς να κακολογήσεις μία εταιρεία για αυ-
τό. Σ’ το δίνει τζάμπα, αν είναι πατάτα, δεν
θα το παίξει κανείς και το παιχνίδι σιγά σιγά
θα πεθάνει. Αυτοί θα χάσουν. Εδώ υπάρ-
χουν παιχνίδια ημιτελή και «κομμένα» που
Λες εκεί μέσα στο πιλοτήριο να έχει ανοίξει laptop και να παίζει Tribes;
Όχι, εντάξει, ορισμένα skins αξίζουν τα λεφτά τους. Σχεδόν.