Page 14 - PC Master τ. 296

Ε
χει περάσει αρκετός καιρός ήδη από την κυκλο-
φορία του και, ούτως ή άλλως, δεν αφορούσε
μέχρι τώρα το PC, οπότε έδειξα (αξιοθαύμαστη
πρέπει να περιαυτολογήσω) εγκράτεια και δεν το σχο-
λίασα καθόλου. Πλέον όμως ανακοινώθηκε και επίσημα
η κυκλοφορία, το ερχόμενο φθινόπωρο, του GTA V για
το PC, οπότε… cry havoc and let slip the dogs of war!
Πολλά χρόνια τώρα προσπαθώ να καταλάβω τον «κα-
κό χαμό» που γίνεται με το GTA και ομολογώ ότι πραγ-
ματικά αδυνατώ. Έχοντας παρακολουθήσει την εξέλιξη
του συγκεκριμένου τίτλου από το πρώτο παιχνίδι της
σειράς, έχω μείνει πραγματικά άναυδος με τη σαρωτική
επιτυχία ενός τίτλου που στην ουσία εξυμνεί… την πα-
ραβατική συμπεριφορά! Ούτε πουριτανός είμαι ούτε
έχω φοβικά σύνδρομα, όμως βρίσκω πραγματικά ακα-
τανόητη όλη αυτή την τάση εξύψωσης και εξιδανίκευ-
σης του «thug lifestyle» τόσα χρόνια τώρα.
Ουδέποτε θεώρησα το gaming «παιδαγωγικό εργα-
λείο» (αν και έχει μία συγκεκριμένη αξία και σε αυτό
τον τομέα, όμως δεν είναι αυτό το θέμα μας επί της
παρούσης), ούτε όμως υπήρξα πολέμιος της «βίας» και
των «χαλαρών ηθών» του, αντιθέτως το θεωρώ εξαιρε-
τικά χρήσιμο ακριβώς για το λόγο ότι μας δίνει τη δυνα-
τότητα να ξεσπάσουμε όλο το θυμό, την οργή και τα
ένστικτά μας χωρίς να υπάρχουν «παράπλευρες απώ-
λειες». Από εκεί όμως μέχρι την εξύμνηση των ληστει-
ών, του τραμπουκισμού και της σωματεμπορίας, η από-
σταση είναι χαώδης και δεν καλύπτεται με τίποτα.
Πέραν όλων αυτών, ισχύει ο παλιός, καλός κανόνας
του «περί ορέξεως, κολοκυθόπιτα». Δεν μου αρέσουν τα
GTA, τα βρίσκω «φτηνιάρικα» για τη δική μου αισθητική…
Και τι έγινε; Δεν υπάρχουν στην αγορά δεκάδες άλλα
παιχνίδια που προωθούν ή ακόμη και εξιδανικεύουν την
παραβατικότητα, ενώ αναμένονται και καινούργια; Έτσι
ακριβώς είναι, όμως εμένα δεν είναι αυτή η ένστασή
μου (αυτήν τη φορά). Ένας πρώτος προβληματισμός
είναι όλο αυτό το αδικαιολόγητο hype που έχει δημι-
ουργηθεί εδώ και πολλά χρόνια γύρω από έναν τέτοιο
τίτλο, μία πραγματική ωδή στον απόλυτο αμοραλισμό,
το οποίο προσφέρει στην ουσία ένα ακόμη βέλος
(
silver και +5) στη φαρέτρα όσων επιχειρούν να δαιμο-
νοποιήσουν το gaming.
Ο κύριος προβληματισμός μου όμως είναι άλλος.
Πρέπει να αποδεχτώ, επιτέλους, ότι το marketing είναι
πλέον αναπόσπαστο κομμάτι του σύγχρονου gaming,
αν όχι ένα από τα σημαντικότερα. Και ταυτόχρονα φαί-
νεται να εξελίσσεται και σε ένα από τα μεγαλύτερα
προβλήματά του. Δεν λέω, σίγουρα είναι θεμιτό η κάθε
εταιρεία να προωθεί το προϊόν της με κάθε δυνατό
τρόπο, προκειμένου να αυξήσει την κερδοσκοπία της,
καλό όμως είναι να υπάρχουν κάποια πλαίσια ή έστω
να τηρούνται κάποια προσχήματα.
Όταν όμως βλέπεις ότι ολόκληρη η παραγωγή ενός
παιχνιδιού κόστισε 125 ολόκληρα εκατομμύρια δολά-
ρια (περισσότερα από πολλά κινηματογραφικά
blockbusters), ενώ μόνο για το marketing του τίτλου
ξοδεύτηκαν 150 εκατομμύρια (!!!) για να προσκομίσουν
τελικά 800 εκατομμύρια μέσα στις πρώτες 24 ώρες τις
κυκλοφορίας του και πλέον του ενός δισεκατομμυρίου
μέσα στο πρώτο τριήμερο, γίνεται να μην αναρωτηθείς
πού τελειώνει το θεμιτό και πού ξεκινά το ανήθικο; Ιδι-
αίτερα σε μία χώρα που υποτίθεται ότι κόπτεται για το
θεμιτόν του ανταγωνισμού…
Η τακτική είναι απλή και την ακολουθούν όλοι οι «με-
γάλοι» του χώρου. Whip the crowd into a frenzy μέσω
trailers, πολυσέλιδων (και συχνά πληρωμένων) αφιε-
ρωμάτων και βομβαρδισμό διαφημιστικών καταχωρίσε-
ων σε όλα τα μέσα (ορισμένες φορές μέχρι και έξι μή-
νες πριν την κυκλοφορία) και πλακώνονται τα «πρόβα-
τα» στις προ-παραγγελίες. Παίρνει το marketing λοιπόν
τα –εντυπωσιακά– νούμερα των pre-orders, τα τρίβει
στη μούρη της διοίκησης, «τσιμπάει» μία αύξηση της τά-
ξης του 30% στο budget του και πάλι από την αρχή…
Φυσικά, το GTA δεν είναι η μοναδική περίπτωση «πα-
ραφουσκωμένου» και αδικαιολόγητου hype, καθώς, δυ-
στυχώς, η συγκεκριμένη πρακτική τείνει να εξελιχθεί
στον κανόνα αντί για την εξαίρεση, τουλάχιστον μεταξύ
των ΑΑΑ τίτλων. Όμως, τα οικονομικά μεγέθη του συ-
γκεκριμένου τίτλου είναι τόσο προκλητικά, που πιστεύω
ότι αποτελεί το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα.
Σίγουρα όλοι εμείς του ειδικού Τύπου έχουμε τερά-
στιο μερίδιο ευθύνης για τη συνεισφορά μας στη «διαι-
ώνιση» τέτοιων πρακτικών (ιδίως οι συνάδελφοι του
ηλεκτρονικού Τύπου, καθώς ο περιοδικός κυκλοφορεί
μία φορά το μήνα, σιγά τα αυγά), όμως αυτό που ξέρω
εγώ είναι πως όταν ένα προϊόν κοστίζει λιγότερο από
το marketing του, όποια και αν είναι τα τελικά οικονο-
μικά αποτελέσματα, κάτι δεν πάει καθόλου καλά! Είτε
με το ίδιο το προϊόν είτε με το αγοραστικό κοινό του…
PC
PC Master
14
Του Παύλου «ShadowCaster» Δημόπουλου
HYPE… ΟΧΟΝΔΡΙΟ GAMING
CASTING
CASTING
SHADOWS
SHADOWS
Who cares about
GTA; I’ll hack its’
@
$$ off.