41
PC Master
αναλυθεί επαρκώς το φαινόμενο, ούτε να καταπιαστούμε με κάθε
όψη του. Μία εξαιρετικά αναλυτική προσπάθεια, η οποία ανανεώ-
νεται συνεχώς, είναι το Daedalus Gateway[2] του Nick Yee. Πρόκει-
ται για ένα project με μεγάλο πλούτο πληροφοριών και γραφημά-
των, σχετικά με το οτιδήποτε σχεδόν μπορείς να φανταστείς όσον
αφορά στο συγκεκριμένο θέμα. Η προσπάθεια αυτή ξεκίνησε από
το 1999 και συνεχίζεται με ποικίλους ρυθμούς έως σήμερα. Συστή-
νεται ανεπιφύλακτα για όποιον επιθυμεί να εμβαθύνει στα εν λόγω
ζητήματα.
ΚΡΑΤΩΝΤΑΣ ΑΜΕΙΩΤΟ ΤΟ
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ
Ένα single player RPG έχει αυστηρά πεπερασμένο χρόνο ζωής.
Όσο μεγάλο κι αν είναι σε διάρκεια, όσα expansions και να το δια-
δεχτούν, η αλήθεια είναι πως κάποια στιγμή ο παίκτης θα τερματί-
σει το campaign, θα ολοκληρώσει όλα τα side quests, θα εξερευνή-
σει τον κόσμο και θα τελειοποιήσει το χαρακτήρα του. Κοινώς, φτά-
νει η στιγμή που το ενδιαφέρον εξανεμίζεται, οπότε και προχωρά
σε κάποιον άλλο τίτλο. Αυτή είναι η φύση του μοναχικού παιχνιδιού
ρόλων – τίποτα μεμπτό εδώ. Άλλωστε η οικονομική απαίτηση της
εταιρείας από το χρήστη είναι η αγορά του παιχνιδιού άπαξ.
Στα MMORPGs από την άλλη, ο πρωταρχικός στόχος της εκάστοτε
εταιρείας είναι να κρατήσει τον παίκτη για όσομεγαλύτερο χρονικό
διάστημα γίνεται. Δεν μιλάμε πλέον για κλίμακα εβδομάδας ή μήνα
(
όπως μπορεί να γίνει σε πολύ μεγάλα σε μέγεθος single-player
RPGs), αλλά αναφερόμαστε σε μεγέθη ετών. Ιδιαίτερα όταν η συν-
δρομή ήταν το κυρίαρχο σύστημα, τα έσοδα του παιχνιδιού ήταν
άμεσα συνδεδεμένα με τη διατήρηση του ενδιαφέροντος του κάθε
παίκτη, έτσι ώστε να ανανεώνει σταθερά τη συνδρομή του. Ακόμη
και σήμερα όμως, όπου το free-to-play (με τις διάφορες εκφάνσεις
του) μοντέλο τείνει να κυριαρχεί, το να κρατήσεις τον παίκτη στο
παιχνίδι είναι το ζητούμενο, καθώς ο ενεργός player αποτελεί μία
πιθανή πηγή εσόδων. Τι είναι όμως αυτό που μπορεί να σε κολλή-
σει στην οθόνη σου και να σε κάνει να κάνεις log-in καθημερινά;
Πολύ αδρά, υπάρχουν πέντε τρόποι διατήρησης του ενδιαφέρο-
ντος ενός ανθρώπου σε έναν virtual κόσμο:
•
Το social interaction
•
Η δυνατότητα εξερεύνησης του κόσμου
•
Ο ανταγωνισμός
•
Ο μαραθώνιος βελτιστοποίησης του χαρακτήρα
•
Η πρόκληση
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ &
ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ
Ας τα πάρουμε ένα ένα. Ένα μεγάλο δέλεαρ των on-line games
για πάρα πολλούς παίκτες είναι η αίσθηση κοινότητας που συνα-
ντούν εντός τους. Η δυνατότητα να αλληλεπιδράσεις με εκατοντά-
δες ή χιλιάδες άλλους ανθρώπους εντός ενός φανταστικού κό-
σμου είναι ανεκτίμητη. Η εταιρεία δεν έχει άμεσο ρόλο σε αυτή
την αλληλεπίδραση, αλλά μπορεί να τη διευκολύνει μέσω των δο-
μών που δημιουργεί, τόσο εντός του κόσμου όσο και εκτός αυτού
(
forums και άλλα διαδικτυακά community tools). Πιο απλά, το παι-
χνίδι σού παρέχει τα εργαλεία για να δικτυωθείς και να έρθεις σε
επαφή με τους συμπαίκτες σου: το chat (με όσες δυνατότητες πα-
ραμετροποίησης προσφέρει), τα guilds (δηλαδή οργανώσεις παι-
κτών), emotes, συγκεκριμένους κανόνες συμπεριφοράς για τους