Page 56 - Τουριστική Αγορά τ. 250

Basic HTML Version

56
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
TOYΡΙΣΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΦΑΚΕΛΟΣ
που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε οποιον-
δήποτε τομέα (transferable skills).
Στην Ελλάδα υπάρχουν πολλές τουριστι-
κές σχολές, κρατικές και ιδιωτικές, που προ-
σφέρουν διάφορα προγράμματα σπουδών
από επίπεδο διπλώματος έως μεταπτυχιακά.
Κάποιες προσφέρουν ποιοτική και πρωτοπο-
ριακή εκπαίδευση, ενώ άλλες προσφέρουν
προγράμματα που δεν αντικατοπτρίζουν τις
ραγδαίες αλλαγές που αποτελούν αναπό-
σπαστο κομμάτι της τουριστικής βιομηχα-
νίας. Εάν οι μέτριες σχολές δεν βελτιώσουν
το πρόγραμμά τους τόσο από άποψη περιε-
χομένου όσο και από άποψη οργάνωσης και
υποστήριξης των σπουδαστών, θα συνεχί-
ζουν να παράγουν άνεργους απόφοιτους ή
μελλοντικούς εργαζομένους χωρίς αξία και
ανταγωνιστικότητα.
Η ένταξη των σπουδαστών στην αγορά
Στην Ελλάδα το επίπεδο των τουριστικών
σπουδών στα δημόσια πανεπιστήμια δυστυ-
χώς δεν προετοιμάζει τους σπουδαστές για
υψηλόβαθμες διοικητικές θέσεις ούτε τους
ενθαρρύνει να συνεχίσουν με μεταπτυχιακές
σπουδές σε αυτόν τον τομέα. Οι Έλληνες,
γονείς και παιδιά, γενικά επιθυμούν ένα υψη-
λό επίπεδο μόρφωσης. Λόγω της απουσίας
της ανώτατης εκπαίδευσης στον τουριστικό
τομέα, οι νέοι τείνουν να επιλέγουν άλλους
κλάδους σταδιοδρομίας όπου προσφέρεται
ανώτατη εκπαίδευση. Η σχολή μας δίνει ιδι-
αίτερη έμφαση τόσο στο περιεχόμενο των
προγραμμάτων σπουδών όσο και στην πρα-
κτική εφαρμογή των γνώσεων που αποκτώ-
νται κατά τη θεωρητική κατάρτιση. Σε όλα
τα επίπεδα, από το πρώτο έτος σπουδών έως
και το μεταπτυχιακό επίπεδο, οι καθηγητές
συνδυάζουν τη θεωρία με την εφαρμογή και
αξιοποίηση των γνώσεων, αναλύοντας στους
σπουδαστές τρόπους με τους οποίους καθετί
που διδάσκονται μπορεί να τους χρησιμεύσει
στη σταδιοδρομία τους. Ταυτόχρονα, κάθε
πρόγραμμα περιέχει μεγάλο αριθμό ωρών
σε εργαστηριακά μαθήματα που απαιτούν
από τους σπουδαστές να αναπτύξουν τις δε-
ξιότητές τους εφαρμόζοντας πρακτικά τις
γνώσεις τους στα διάφορα τμήματα ενός ξε-
νοδοχείου, από την υποδοχή και την εξυπη-
ρέτηση πελατών έως το εστιατόριο και την
κουζίνα. Δίνεται επίσης ιδιαίτερη έμφαση
στην ανάπτυξη επαγγελματικής συμπεριφο-
ράς και ηθικής μέσα από αξιολογήσεις των
σπουδαστών σε τομείς όπως η επικοινωνία, η
ομαδικότητα, η ευγένεια, η παρουσίαση
κ.λπ., τομείς που παραλείπονται στα περισ-
σότερα αντίστοιχα προγράμματα άλλων σχο-
λών.
Η απορρόφηση των αποφοίτων
Παρά την περίοδο κρίσης που διανύουμε,
η ζήτηση για τους σπουδαστές και αποφοί-
τους μας είναι τόσο μεγάλη που δεν μπορού-
με να ανταποκριθούμε στις εκκλήσεις της
βιομηχανίας. Σε αυτό συμβάλλει, φυσικά, και
η συνειδητοποίηση της σημασίας του τουρι-
σμού ως οικονομικού κλάδου για τη χώρα
μας, αλλά και των ευκαιριών που ανοίγονται.
Λόγω του κυρίως διεθνούς χαρακτήρα της
σχολής μας, με τους σπουδαστές μας να
προέρχονται από περισσότερες από 40 δια-
φορετικές εθνικότητες κάθε χρόνο, η ζήτη-
ση έρχεται όχι μόνο από την Ελλάδα, αλλά
και από το εξωτερικό. Η οικονομική κρίση
έχει επηρεάσει την τουριστική βιομηχανία
παγκοσμίως, αλλά η φύση του τουρισμού ως
επιλογής σταδιοδρομίας είναι επίσης ιδιαίτε-
ρα διεθνής. Πολλοί απόφοιτοί μας επιζητούν
ευκαιρίες απασχόλησης στο εξωτερικό και
το Γραφείο Σταδιοδρομίας της σχολής μας
κατάφερε να εξασφαλίσει την επιτυχή απορ-
ρόφησή τους σε 16 διαφορετικές χώρες τη
φετινή σαιζόν.
Προτάσεις προς την Πολιτεία
Είναι πολύ σημαντικό το ότι και ο ίδιος ο
πρωθυπουργός θεωρεί τον τουρισμό ως κύ-
ριο άξονα οικονομικής ανάπτυξης. Όπως
έχω αναφέρει και σε παλαιότερες συνεντεύ-
ξεις, το Υπουργείο θα έπρεπε πρωτίστως να
ενημερώνει το κοινό για τη σημασία της του-
ριστικής βιομηχανίας και να φροντίζει να
γνωρίζουν οι απόφοιτοι λυκείου την αξία της
τουριστικής εκπαίδευσης και τις ποικίλες ευ-
καιρίες καριέρας που θα έχουν εάν επιλέ-
ξουν αυτόν τον κλάδο. Πρέπει να δώσει έμ-
φαση στην ποιοτική αναβάθμιση και στον εκ-
συγχρονισμό της ανώτατης εκπαίδευσης
στον τομέα της φιλοξενίας και του τουρι-
σμού, ώστε να ενδυναμώσει την ποιότητα και
την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊ-
όντος μας, κάτι που μπορεί να επιτευχθεί μό-
νο μέσω σωστής εκπαίδευσης και κατάρτι-
σης. Αυτό πιθανώς απαιτεί αναδιάρθρωση
του εκπαιδευτικού συστήματος και αποτελε-
σματικότερη χρηματοδότηση. Ένα ιδιαίτερο
θέμα που θα μπορούσε να αποτελέσει πόλο
προσπάθειας είναι η εποχικότητα του τουρι-
στικού επαγγέλματος, η οποία αποτρέπει
πολλούς νέους από αυτή την επιλογή καριέ-
ρας, καθώς προτιμούν επαγγέλματα για όλο
το χρόνο. Το Υπουργείο θα μπορούσε να
εντείνει τις μέχρι σήμερα όχι τόσο αποτελε-
σματικές προσπάθειες ώστε να καταστεί η
Ελλάδα προορισμός για όλο το χρόνο τόσο
από άποψη υποδομών όσο και από άποψη ει-
κόνας μέσω branding και προβολής.
Σημερινές και αυριανές ανάγκες σε
εκπαιδευμένο δυναμικό
Παρά τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες
όπως διαμορφώνονται λόγω της κρίσης αλλά
και λόγω των έκτακτων μέτρων που επιβάλ-
λονται στην Ελλάδα, η βιομηχανία της φιλο-
ξενίας και του τουρισμού είναι πολύ ανθεκτι-
κή και θα συνεχίσει να αναπτύσσεται στο
μέλλον. Πιστεύω ότι ο τουρισμός στην Ελλά-
δα θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και μάλι-
στα ελπίζω με έναν πιο ορθολογικό τρόπο
απ’ ό,τι στο παρελθόν. Ήδη πολλές από τις
πρωτοβουλίες και τις προσπάθειες του
Υπουργείου αρχίζουν να δημιουργούν ένα
θετικό κλίμα απέναντι στην Ελλάδα ως προο-
ρισμό, ενώ οι τουριστικές επιχειρήσεις στη-
ρίζονται όλο και περισσότερο τόσο από διε-
θνείς όσο και από εγχώριους επισκέπτες. Η
δυσκολία που δημιουργεί αυτή η κατάσταση
είναι δεδομένη, αλλά μέσα από αυτήν την
πρόκληση διαφαίνεται η κρισιμότητα της
ανάγκης επένδυσης σε αναβάθμιση των του-
ριστικών υπηρεσιών, άρα και αναβάθμιση
της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτι-
σης, που αποτελεί το κλειδί για την ανταγωνι-
στικότητα του κλάδου και της Ελλάδας ως
προορισμού γενικότερα.
Les Chefs
ΑργΥρηΣ ΝτΑοΥλΑρηΣ,
διευθυντής Σπουδών
Το επίπεδο της εκπαίδευσης
Ο κ. Νταουλάρης πιστεύει ότι στην Ελλά-
δα σήμερα το επίπεδο παροχής τουριστικής
εκπαίδευσης, είναι πολύ υψηλό, αλλά χρήζει
περαιτέρω βελτίωσης.
Η βελτίωση αυτή ξεκινάει από την τουρι-
στική συνείδηση. Οι σχολές οφείλουν να θω-
ρακίσουν και να προστατέψουν το πνεύμα
της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης.
Το σύστημα που η σχολή Les Chefs αντι-
προσωπεύει είναι το Γαλλοελβετικό, εφαρ-
μόζοντας παράλληλα την πρακτική άσκηση
και τη θεωρία.