42
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
στηριότητες χωρίζονται σε δύο κατηγορίες:
«
Η πρώτη κατηγορία εστιάζεται στην άμε-
ση προσέγγιση των ξένων εταιρειών κρουα-
ζιερόπλοιων ιδιαίτερα εκείνων που δραστη-
ριοποιούνται με έδρα το Μαϊάμι και η δεύτε-
ρη στην άμεση κινητοποίηση όλων των μηχα-
νισμών που αφορούν τη δημιουργία αξιόλο-
γων νέων λιμενικών εγκαταστάσεων στον
Πειραιά και στα νησιά μας.
Η πρώτη κατηγορία έχει δρομολογηθεί μέ-
σω επαφών που ξεκίνησε η Ένωσή μας, αλ-
λά και επαφών που ελπίζουμε ότι θα έχει σύ-
ντομα το νεοσυσταθέν πρόσφατα Υπουργείο
Ναυτιλίας και Αιγαίου με τα υψηλόβαθμα
στελέχη αυτών των εταιρειών σε μία προ-
σπάθεια να ξεκινήσουν να χρησιμοποιούν τα
ελληνικά λιμάνια ως home ports για τις κρου-
αζιέρες που εκτελούν στην Ανατολική Με-
σόγειο.
Με ποιο τρόπο όμως θα επιτύχουμε το
home porting εάν δεν έχουμε να δείξουμε
στις ξένες εταιρείες ότι διαθέτουμε αξιόλο-
γες λιμενικές εγκαταστάσεις και υποδομές,
που θα εξασφαλίζουν την ομαλή και απρό-
σκοπτη προσέγγιση των κρουαζιερόπλοιων
και τη σωστή εξυπηρέτηση πλοίων και επιβα-
τών;
Θεωρήσαμε πρωταρχικής σημασίας το θέ-
μα των λιμενικών υποδομών και αμέσως με-
τά την ανάληψη των καθηκόντων του κ. Κώ-
στα Μουτζούρη ως Γενικού Γραμματέα Λι-
μένων και Λιμενικής Πολιτικής, το Συμβούλιο
της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων
και Φορέων Ναυτιλίας είχε μία μακρά και
ουσιώδη συνεργασία μαζί του και τέθηκαν
επί τάπητος όλα τα καυτά θέματα που αφο-
ρούν τα ελληνικά λιμάνια, τα οποία αποτε-
λούν αποδέκτες κρουαζιερόπλοιων.
Οι βασικές προϋποθέσεις για να ευοδω-
θούν οι προσπάθειες αναβάθμισης των λιμε-
νικών εγκαταστάσεων σχετίζονται άμεσα με
τις κάτωθι ενέργειες:
•
Πρέπει να τονιστεί στις μεγάλες εται-
ρείες κρουαζιερόπλοιων η παρουσία της χώ-
ρας μας στην ευρύτερη περιοχή της Ανατο-
λικής Μεσογείου ως στρατηγικού χώρου
υποδοχής κρουαζιερόπλοιων, με μεγάλη
γκάμα επιλογής προορισμών.
•
Πρέπει να παρουσιάσουμε σε αυτές τις
εταιρείες τα σχέδια και τα προγράμματά
μας για την αναβάθμιση των λιμενικών υπο-
δομών μας και να ζητήσουμε τη συμμετοχή
τους στην υλοποίηση των στόχων μας. Να
ακολουθήσουμε το παράδειγμα της γειτονι-
κής μας Τουρκίας, που μέσα σε μικρό χρονι-
κό διάστημα αναβάθμισε όλα τα κύρια λιμά-
νια της με ανάθεση στην ιδιωτική πρωτοβου-
λία. Πρέπει να καταργηθεί άμεσα η σχέση
του ελέγχου του κράτους σε πλειοψηφικό
ποσοστό των ανάδοχων εταιρειών.
Κανένας και σε κανένα σημείο του πλανή-
τη μας να μη δεχτεί να συμμετέχει σε φο-
ρέα, να συνεισφέρει τα ωραία του χρηματι-
κά κονδύλια και να έχει την πλειοψηφία το
κράτος.
Πρέπει να ξεχάσουμε το 51% της κρατι-
κής συμμετοχής.
•
Η Ένωσή μας έχει ήδη ξεκινήσει επικοι-
νωνία με τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιερό-
πλοιων είτε με απευθείας επαφές είτε μέσω
των εκπροσώπων/πρακτόρων των εταιρειών
στην Ελλάδα, οι περισσότεροι των οποίων εί-
ναι μέλη μας, για να προετοιμάσει το έδα-
φος για τη συμμετοχή της ιδιωτικής πρωτο-
βουλίας στην αναβάθμιση των λιμενικών
εγκαταστάσεων των λιμένων του Πειραιά και
των νησιών μας.
•
Πρέπει να καταλάβουν οι εταιρείες ότι
η Ελλάδα διαθέτει σε μεγάλο ποσοστό μία
στρατηγική που εγγυάται την ομαλή άφιξη
και την εξυπηρέτηση των επιβατών.
•
Πρέπει επίσης άμεσα να τεθεί σε
εφαρμογή το περίφημο berthing plan, το
οποίο σήμερα η Ελλάδα είναι το μόνο σημείο
του κόσμου όπου δεν εφαρμόζεται.
Όσον αφορά στη διαρρύθμιση των λιμενι-
κών εγκαταστάσεων, πρέπει να ακολουθή-
σουμε το παράδειγμα από το Κουσάντασι.
Εδώ ο επιβάτης κρουαζιέρας που αποβιβά-
ζεται για να επισκεφθεί τα αξιοθέατα της
πόλης, περνάει αναγκαστικά μέσα από ειδι-
κά διαμορφωμένο εμπορικό κέντρο, με πά-
σης φύσεως μαγαζιά, στα οποία σίγουρα
σταματά και ψωνίζει, κάτι που συμβαίνει και
στα περισσότερα νησιά της Καραϊβικής. Το
ίδιο ισχύει και σε πολλά άλλα λιμάνια. Αυτή η
μέθοδος πρέπει να εφαρμοστεί και στα
σπουδαιότερα ελληνικά λιμάνια, όπως το λι-
μάνι της Κέρκυρας, δημιουργώντας σοβαρό
κίνητρο στον επιβάτη να πραγματοποιήσει
αγορές ακόμα και εάν δεν τις έχει προγραμ-
ματίσει.
Η ιδιωτική πρωτοβουλία δεν εφαρμόστηκε
μόνο στα λιμάνια της Τουρκίας, την Κωνστα-
ντινούπολη και το Κουσάντασι που τα ανέλα-
βε εξ ολοκλήρου η Royal Caribbean. Το ίδιο
σύστημα με την ανάθεση των λιμενικών υπο-
δομών σε ιδιωτικές ξένες εταιρείες εφαρ-
μόστηκε και σε άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια,
όπως στη Μασσαλία, στη Λάρνακα, σε λιμά-
νια της Ιταλίας κ.ά. Όμως εκεί το κράτος πε-
ριορίστηκε σε ένα μικρό ποσοστό συμμετο-
χής και οι μεγάλες εταιρείες, έχοντας τα
πλειοψηφικά πακέτα συμμετοχής, προχώρη-
σαν με γοργούς ρυθμούς και ξοδεύοντας τε-
ράστια ποσά δημιούργησαν σε λίγα χρόνια
υποδειγματικά λιμάνια με παγκόσμια εμβέ-
λεια στον τομέα της κρουαζιέρας.
Παράλληλα, θα επιλεγούν μερικά από τα
πιο σπουδαία λιμάνια των νησιών μας, μετα-
ξύ των οποίων και αυτό της Κέρκυρας, που
θα πορευτούν στα πρότυπα της λειτουργίας
του λιμανιού του Ηρακλείου, το οποίο θα λει-
τουργήσει ως πυξίδα και πόλος έλξης για την
ανάπτυξη της κρουαζιέρας σε σωστές βά-
σεις και σε αυτά τα λιμάνια.
Θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι το λιμάνι
του Ηρακλείου λειτουργεί ήδη από τη φετινή
χρονιά ως home port για τις ιταλικές εταιρεί-
ες κρουαζιερόπλοιων, με άριστα αποτελέ-
σματα και με καθολική αποδοχή. Κάτι παρό-
μοιο ισχύει και για το λιμάνι της Ρόδου.
Θα κλείσω την αναφορά μου στην κρουα-
ζιέρα με ορισμένα στοιχεία που αναφέρο-
νται στην κίνηση και στον αριθμό επιβατών
στα κυριότερα ελληνικά λιμάνια προορισμού
κρουαζιερόπλοιων την περίοδο 1/1-
31/7/2012.
•
Πειραιάς: 396 κατάπλοι, μειωμένοι κατά
16,45%
με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
1.025.744
επιβάτες κρουαζιέρας, εκ των
οποίων 858.480 επιβάτες τράνζιτ και 173.264
επιβάτες home porting
•
Σαντορίνη: 485 κατάπλοι, μειωμένοι κα-
τά 15,5%, και τράνζιτ επιβάτες 546.160.
•
Ρόδος: 209 κατάπλοι, μειωμένοι κατά
6,14%,
και επιβάτες 220.341.