56
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
στον αγροτικό τομέα και στις καινοτόμους
εξαγωγικές επιχειρήσεις
2.
Επειδή ακόμα και σήμερα η ιδιωτική κα-
τανάλωση αποτελεί το 75% του ΑΕΠ (το υψη-
λότερο ποσοστό στην Ευρώπη των 27), η επι-
στροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης
προϋποθέτει τη σταδιακή και όχι απότομη
προσαρμογή της ιδιωτικής κατανάλωσης σε
χαμηλότερα και βιώσιμα επίπεδα. Γι’ αυτό,
απαιτείται να ολοκληρωθεί ο κύκλος της βίαι-
ης μείωσης μισθών και συντάξεων και να
αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των κατανα-
λωτών στην οικονομία και στις προοπτικές
της. Χωρίς τη σταθεροποίηση της ιδιωτικής
κατανάλωσης θα είναι πολύ δύσκολο κάτω
από τη σημερινή οικονομική δομή να ξανα-
δούμε θετικό πρόσημο στην ανάπτυξη.
3.
Η βελτίωση του διεθνούς κλίματος για
την Ελλάδα πρέπει να διαφυλαχθεί ως κόρη
οφθαλμού. Οι τελευταίες εξελίξεις διαμορ-
φώνουν ένα θετικότερο κλίμα, που είναι βέ-
βαιο ότι θα ενισχύσει την επιχειρηματικότη-
τα, την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων
και σταδιακά την επιστροφή των καταθέσε-
ων στη χώρα.
4.
Πρωτοβουλίες για να αποκατασταθούν
το συντομότερο δυνατόν συνθήκες υγιούς
ρευστότητας στην αγορά, να βελτιωθεί η
χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, των επεν-
δύσεων και να μειωθούν τα επιτόκια χορηγή-
σεων.
•
Ταχεία ολοκλήρωση της ανακεφαλαιο-
ποίησης των ελληνικών τραπεζών
•
Διαμόρφωση ολοκληρωμένου πλαισίου
μακροχρόνιας ρύθμισης των δανείων των
βιώσιμων και ανταγωνιστικών επιχειρήσεων,
ιδιαίτερα σε στρατηγικούς εξωστρεφείς το-
μείς, όπως ο τουρισμός
•
Διαμόρφωση πλαισίου αποκλιμάκωσης
των επιτοκίων καταθέσεων προθεσμίας,
ώστε να μειωθεί το κόστος δανεισμού των
επιχειρήσεων
5.
Εντός του επομένου τριμήνου να δια-
μορφωθεί ένα ολοκληρωμένο, σταθερό φο-
ρολογικό νομοσχέδιο, που θα διέπεται από
ενιαία φιλοσοφία και θα υπηρετεί βασικές
αρχές: Να είναι αναπτυξιακό, δίκαιο, αποτε-
λεσματικό και ανταγωνιστικό, να περιορίζει
ριζικά τη φοροδιαφυγή και την εισφοροδια-
φυγή, να αξιοποιεί τη διεθνή εμπειρία, τα
σύγχρονα τεχνολογικά μέσα και τις υποδο-
μές, που είναι διαθέσιμα για την επίτευξη
των παραπάνω στόχων. Βασικά στοιχεία του:
•
Αναδιάρθρωση του φοροεισπρακτικού
και ελεγκτικού μηχανισμού
•
Εξασφάλιση σταθερών φορολογικών συ-
ντελεστών για μία πενταετία
•
Χαμηλοί φορολογικοί συντελεστές στα
κέρδη και στα μερίσματα των επιχειρήσεων
•
Μείωση τουλάχιστον κατά 10% των
ασφαλιστικών εισφορών
•
Χαμηλοί συντελεστές ΦΠΑ στα διεθνώς
εμπορεύσιμα αγαθά, όπως τα τουριστικά πα-
κέτα και η ακτοπλοΐα και υψηλότεροι στα μη
εμπορεύσιμα αγαθά, τα πολυτελή και τα βλα-
πτικά για την υγεία και το περιβάλλον
•
Χαμηλοί φόροι ακίνητης περιουσίας σε
ακίνητα-εργαλεία δουλειάς σε σχέση με την
κατοικία
•
Ενθάρρυνση δημιουργίας υγιέστερων
επιχειρηματικών μονάδων με αυξημένες δυ-
νατότητες εξωστρέφειας, με εξαγορές ή
συγχωνεύσεις, κατάργηση των σημερινών
αντικινήτρων
6.
Πρέπει να επιταχυνθεί η αξιοποίηση των
πόρων του ΕΣΠΑ μέσω των τραπεζών, ώστε
να φθάσουν οι πόροι το συντομότερο δυνα-
τόν στις ελληνικές επιχειρήσεις. Η γραφειο-
κρατική αντιμετώπιση της διαχείρισης των
πόρων ΕΣΠΑ μέχρι σήμερα, σε συνδυασμό
με την πολύ συντηρητική πολιτική της Ευρω-
παϊκής Τράπεζας Επενδύσεων στην εκταμί-
ευση πόρων (της οποίας μπορεί να ζητηθεί η
χαλάρωση), έχουν στερήσει τις επιχειρήσεις
από πολύτιμους οικονομικούς πόρους και
ρευστότητα.
7.
Άμεση έναρξη της αποπληρωμής των
ληξιπρόθεσμων χρεών που έχει το Δημόσιο
προς επιχειρήσεις και νοικοκυριά, που υπο-
λογίζονται κοντά στα 10 δισ. ευρώ, ώστε να
αποκατασταθούν καλύτερες συνθήκες ρευ-
στότητας στην αγορά, να διορθωθούν στρε-
βλώσεις που έχουν δημιουργηθεί και να απο-
κατασταθούν τα συναλλακτικά ήθη στην ελ-
ληνική αγορά που έχουν διαταραχτεί.
•
Η βελτίωση του διεθνούς κλίματος για την Ελλάδα
πρέπει να διαφυλαχθεί ως κόρη οφθαλμού.