Page 72 - Τουριστική Αγορά τ. 252

72
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Τ
ο πλαίσιο της στρατηγικής
τουριστικής ανάπτυξης μα-
κροπρόθεσμα συνεχίζει να
διαμορφώνεται, ειδικά για
τον προσκυνηματικό-θρη-
σκευτικό τουρισμό. Σήμερα
η Εκκλησία και η Πολιτεία έχουν συμφωνή-
σει σε επιλεγμένες στρατηγικές κατευθύν-
σεις και έχουν ήδη ενεργοποιηθεί σε αυτήν
την πορεία.
Παρότι ο θρησκευτικός τουρισμός δεν πε-
ριλαμβάνεται ρητά στους εννέα άξονες της
στρατηγικής τουριστικής προβολής και, ως
δηλώνεται, εντάσσεται στον πολιτιστικό του-
ρισμό, θεωρείται ότι οι δυνατότητές του στην
Ελλάδα είναι τόσο εκτεταμένες ώστε δικαι-
ούται να έχει δικό του άξονα.
Σε διεθνές επίπεδο υπάρχουν έντονες εν-
δείξεις αυξανόμενου ενδιαφέροντος για
όλες τις μορφές του θρησκευτικού τουρι-
σμού. Η Global Religious Travel (ΗΠΑ), ένα
μεγάλο ταξιδιωτικό γραφείο που ειδικεύεται
σε θρησκευτικές, προσκυνηματικές περιηγή-
σεις και θρησκευτικά ταξίδια στη Βόρεια
Αμερική, σε μία έρευνα που έκανε το 2007
διαπίστωσε ότι το 42% των υποψήφιων ταξι-
διωτών ενδιαφέρονταν να έχουν ένα μικτού
είδους ταξίδι, στο οποίο το θρησκευτικό στοι-
χείο θα συνδυαζόταν με τις μη θρησκευτικές
δραστηριότητες. Επίσης, άλλο στοιχείο ήταν
ότι το 75% της αγοράς της Βόρειας Αμερικής
δήλωσε ότι προτιμά κατά κύριο λόγο οργανω-
μένο ταξίδι για να πραγματοποιήσει προσκυ-
νηματικό – θρησκευτικό τουρισμό. Το πλήθος
των θρησκευτικών μνημείων που υπάρχουν
σε όλη την Ελλάδα, επιτρέπει ουσιαστικά να
προσθέσει κάποιος μία διάσταση θρησκευτι-
κού τουρισμού σε κάθε παρουσίαση σε όλες
τις γεωγραφικές περιοχές. Οι περιοχές, κα-
θώς και οι θρησκευτικοί τόποι και μνημεία
διαφέρουν βεβαίως σε ιδιαιτερότητα, θρη-
σκευτική σημασία και πολιτιστική σπουδαιό-
τητα.
Πραγματικά κάθε γωνιά της Ελλάδας μπο-
ρεί να αναδείξει στοιχεία θρησκευτικού εν-
διαφέροντος για επίσκεψη είτε ως προσκυ-
νήματα είτε ως πολιτιστικά στοιχεία του ελ-
λαδικού χώρου, συνυφασμένα με τη μακραί-
ωνη ιστορία της χώρας και του ελληνικού πο-
λιτισμού. Η Ελλάδα έχει πολλές δεκάδες
προσκυνηματικούς τόπους που ήδη δέχονται
χιλιάδες επισκέπτες – ενδεικτικά αναφέρου-
με το Άγιο Όρος, τα Μετέωρα, την Παναγία
της Τήνου, τη Μονή Άγ. Ιωάννη στην Πάτμο,
την Παναγία Σουμελά, το σκήνωμα του Αγίου
Γρηγορίου στη Νέα Καρβάλη, τον Άγιο Αν-
δρέα στην Πάτρα, τον Άγιο Ιωάννη Ρώσο
στην Εύβοια, τους Επτανήσιους αγίους Σπυ-
ρίδωνα, Γεράσιμο και Διονύσιο, τον Άγιο Νε-
κτάριο Αιγίνης, πολλές ιερές μονές με θαυ-
ματουργά κειμήλια, ιερά λείψανα και εκτε-
ταμένο θρησκευτικό μουσειακό πλούτο. Στην
καταγραφή μπορούμε να προσθέσουμε εκα-
τοντάδες θρησκευτικών μνημείων, εκκλη-
σιών και τόπων λατρείας που μπορούν να
αναδειχθούν ως επισκέψιμα και επεκτείνε-
ται ακόμη περισσότερο όταν λάβουμε υπόψη
τα μνημεία της βυζαντινής τέχνης σε ναούς
και άλλα οικοδομήματα.
Γύρω από το θρησκευτικό μνημείο δρα-
στηριοποιούνται προφανώς οι εκκλησιαστι-
κές Αρχές, η Πολιτεία, η τοπική και περιφε-
ρειακή αυτοδιοίκηση, οι τουριστικοί επαγγελ-
ματίες και φορείς και όλοι αυτοί πρέπει να
συνεργάζονται και να συντονίζονται, για να
αυξηθεί η επισκεψιμότητα, που, σημειωτέον,
για το θρησκευτικό τουρισμό είναι 12μηνης
διάρκειας σε διεθνές επίπεδο. •
Ο κ. Χρήστος Πετρέας είναι σύμβουλος του Υπουργείου
Τουρισμού στον τομέα του θρησκευτικού τουρισμού.
Με στόχο την ανάπτυξη αυτού του σημαντικού τομέα
εναλλακτικού τουρισμού, η Εκκλησία και το Υπουργείο
έχουν ήδη συμφωνήσει σε συνέργειες με στόχο την
ανάπτυξη.
του Χρήστου Πετρέα
Προώθηση προσκυνηματικών
περιηγήσεων
ΠΡΟΣΕΛΚΥΣΗ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ ΜΕ ΕΙΔΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ
Μονή Μεγάλου Μετεώρου, Μετέωρα.