Page 9 - Τουριστική Αγορά τ. 253

9
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
Editorial
Μαργαρίτα Μανούσου
Θετικά τα μηνύματα για τις
κρατήσεις στην τουριστική
περίοδο 2013
ΕΝΑΣ ΚΟΥΚΟΣ ΟΜΩΣ ΔΕN ΦΕΡΝΕΙ ΤΗΝ ΑΝΟΙΞΗ
Σ
το πρόσφατο συνέδριο του «Economist» ο από πολλούς αμφιλεγόμενος Horst Raichenbach, επικεφα-
λής της task force, στη διάρκεια της ομιλίας του συνέδεσε τους δύο πιο σημαντικούς τομείς, κατά την
άποψή μας, για την ανασύσταση της ελληνικής οικονομίας. Αναρωτήθηκε γιατί δεν συνδέεται σωστά ο
τουρισμός με τον πρωτογενή τομέα της αγροτικής παραγωγής. Μία σωστή σύνδεση θα μπορούσε να
οδηγήσει τη χώρα στην οικονομική ανάπτυξη. Όπως είπε χαρακτηριστικά: «Η γεωργία μπορεί να γίνει
πιο σημαντική με το να μοιράζεται τα οφέλη και μέσω του τουρισμού. Ο τουρισμός σε πολλές χώρες,
όπως η Γαλλία, για παράδειγμα, είναι πολύ σημαντικός παράγοντας για το εισόδημα των αγροτών. Γιατί να μην μπορεί
να συμβεί και στην Ελλάδα αυτό; Ποιοι είναι οι τρόποι για βελτίωση της τρέχουσας κατάστασης και για να μπορέσου-
με να έχουμε περισσότερες εξαγωγές, να έχουμε περισσότερη αντικατάσταση των εισαγωγών;».
Επιτεύχθηκε αύξηση του πακέτου από την Ευρώπη στα 18,3 δισ. ευρώ, με κονδύλια 14,5 δισ. για το νέο ΕΣΠΑ,
1,8
δισ. για έργα αγροτικής ανάπτυξης και 2 δισ. επιπλέον για την ανεργία, την ασφάλεια και τη διαχείριση της πα-
ράνομης μετανάστευσης. Οικονομολόγοι σημειώνουν ότι το αυξημένο πακέτο βοήθειας για την περίοδο 2014-2020
αποτελεί ίσως την τελευταία ευκαιρία να βγει η Ελλάδα από την ύφεση, με την προϋπόθεση βέβαια ότι δεν θα
έχουν καταρρεύσει η οικονομία και η κοινωνία ως το 2014.
Τα μηνύματα από τη μεγάλη τουριστική έκθεση ΙΤΒ, που πραγματοποιήθηκε στο Βερολίνο στις αρχές Μαρτίου,
είναι πολύ θετικά: αύξηση ζήτησης από όλες τις σημαντικές για τη χώρα μας αγορές.
Παρ’ όλα τα θετικά, πολλοί αναρωτιούνται: «Τις πταίει και δεν πάμε καλά;». Οι κυβερνήτες δεν βλέπουν, δεν κα-
ταλαβαίνουν ή δεν μπορούν; Είναι γεγονός, βέβαια, ότι ως χώρα σε όλους τους τομείς και τις επιχειρησιακές εκ-
φάνσεις υστερούμε στη συγκρότηση, στο σχεδιασμό, στις διαδικασίες και κυρίως στην υλοποίηση.
Μαθήματα του πρώτου έτους οικονομικών σπουδών ορίζουν απλά τα πράγματα: χρειάζεται στρατηγικός προγραμ-
ματισμός. Ο προγραμματισμός αυτός πρέπει να είναι άμεσα συνδεδεμένος με το επιχειρηματικό σχέδιο της επιχεί-
ρησης. Στην προκειμένη περίπτωση, το σχέδιο «Ελληνική Οικονομία», που περιλαμβάνει το όραμα για ένα καλό και
αποδοτικό τουριστικό προϊόν, συνδεδεμένο με την αγροτική οικονομία και την προσέλκυση επενδύσεων. Τους στό-
χους, τους αντικειμενικούς σκοπούς και τη στρατηγική πρέπει να ορίσουμε. Οι αντικειμενικοί στόχοι θα πρέπει να εί-
ναι τα συγκεκριμένα και μετρήσιμα αποτελέσματα που επιδιώκουμε να πετύχουμε ως χώρα. Η στρατηγική που θα
αναπτύξουμε εξαρτάται βέβαια από τους οικονομικούς μας πόρους και από τις αντιλήψεις της ηγεσίας. Το επιχει-
ρησιακό σχέδιο που θα αναπτύξουμε αφορά φυσικά και στις διαδικασίες που θα απαιτηθούν. Οι διαδικασίες που
απαιτούνται για την επίτευξη του οράματος και της αποστολής της επιχείρησης πρέπει να προσδιοριστούν και να τα-
ξινομηθούν κατά σειρά προτεραιότητας. Στη διαδικασία υλοποίησης θα πρέπει συχνά να επανασχεδιαστούν για να
ικανοποιήσουν καλύτερα τις ανάγκες επίτευξης των στόχων. Όπως είναι γνωστό, τρεις παράγοντες επιδρούν σημα-
ντικά στη στρατηγική: το εξωτερικό περιβάλλον, οι πόροι της επιχείρησης και οι επιδιωκόμενοι στόχοι.
Γιατί πρέπει συνέχεια να εφευρίσκουμε τον τροχό;