•
Αξιοποίηση των διαπιστευμένων τουρι-
στικών γραφείων τρίτων χωρών σε θέματα
θεωρήσεων
Η αλλαγή στην πολιτική της visa φάνηκε
ήδη από το καλοκαίρι του 2012, όπου οι προ-
σπάθειες για απλοποίηση της διαδικασίας έκ-
δοσης visa Schengen άρχισαν να αποδίδουν
καρπούς
Το πιλοτικό πρόγραμμα διευκόλυνσης της
διαδικασίας χορήγησης θεωρήσεων σε υπη-
κόους τρίτων χωρών προερχόμενων από την
Τουρκία για τουρισμό τέθηκε σε εφαρμογή
τον Ιούνιο του 2012 και ολοκληρώθηκε στις
30/09/2012.
Οι θεωρήσεις εισόδου γίνονταν
σε πέντε νησιά του Αν. Αιγαίου (Μυτιλήνη,
Χίο, Ρόδο, Σάμο και Κω), όπου εφαρμόστηκε
το πιλοτικό πρόγραμμα.
Η εξαιρετική επιτυχία του προγράμματος
οδήγησε τις ελληνικές Αρχές στην επανάλη-
ψή του και το 2013.
Πρόταση ΗΑΤΤΑ για τη δημιουργία
συντονιστικού οργάνου για την
κρουαζιέρα
Η Ελλάδα αποτελεί έναν από τους βασι-
κούς προορισμούς κρουαζιέρας στη ΝΑ Ευ-
ρώπη και μετά την άρση του cabotage, μπο-
ρεί να διεκδικήσει ένα κεντρικό ρόλο ως
homeporting, με μεγάλο όφελος για την εθνι-
κή οικονομία της.
O ΗΑΤΤΑ πρότεινε τη δημιουργία ενός συ-
ντονιστικού οργάνου για την κρουαζιέρα.
Βασικές αρμοδιότητές του θα είναι τόσο η
επίλυση των προβλημάτων που ταλανίζουν
την κρουαζιέρα και διαιωνίζονται λόγω της
συναρμοδιότητας των Υπουργείων και της
γραφειοκρατίας όσο και η άμεση αντιμετώπι-
ση θεμάτων που προκύπτουν από την καθη-
μερινότητα,τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό
επίπεδο, για παράδειγμα, προβλήματα από
απεργίες, διαδηλώσεις, ωράριο αρχαιολογι-
κών χώρων, κυκλοφοριακά ζητήματα, και τό-
σα άλλα. Για την υποβοήθηση του έργου του
συντονιστικού οργάνου απαιτείται η λειτουρ-
γία μόνιμης γραμματείας στο Υπουργείο
Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Η κρουαζιέρα στον Πειραιά
Για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στον
Πειραιά, ο ΗΑΤΤΑ συμμετείχε σε συναντή-
σεις με τους εμπλεκόμενους φορείς, δίνο-
ντας έμφαση στα παρακάτω θέματα/προβλή-
ματα.
•
Αντιμετώπιση των σοβαρών κυκλοφορια-
κών προβλημάτων και βελτίωσης ροής τουρι-
στικών λεωφορείων.
•
Φαινόμενα άγρας πελατών και παράνο-
μων δραστηριοτήτων (εκδρομές). Ευταξία
στους σταθμούς των ταξί στις εξόδους των
terminals και επικοινωνία με την Τροχαία της
Αστυνομίας για τους σχετικούς ελέγχους κυ-
κλοφορίας των οχημάτων, καθώς και του κο-
μίστρου.
•
Εκτύπωση και διανομή στους επισκέ-
πτες-τουρίστες φυλλαδίων με χάρτη της πό-
λης με τα αξιοθέατα, προς διευκόλυνση των
επισκέψεων.
•
Βελτίωση της σήμανσης και τοποθέτηση
πινακίδων σε όλο το μήκος της Ακτής Μιαού-
λη. Επίσης, τοποθέτηση ικανού αριθμού πινα-
κίδων με σήμανση την κατεύθυνση προς τον
Ηλεκτρικό Σταθμό.
•
Καθαριότητα πόλης. Αποφυγή της απο-
κομιδής των απορριμμάτων με τα απορριμ-
ματοφόρα στις κεντρικές οδούς της πόλης
τις ώρες αιχμής.
Η κρουαζιέρα στο Ηράκλειο
Στο Ηράκλειο, ειδικά όταν στην πόλη φτά-
νουν κρουαζιερόπλοια, στο κέντρο του Ηρα-
κλείου και συγκεκριμένα στον πεζόδρομο
της 25ης Αυγούστου συγκεντρώνεται πλήθος
από παράνομους πλανόδιους μικροπωλητές,
επαίτες, χωρίς βέβαια να λείπουν και τα
κρούσματα κλοπών. Εκτός από την απωθητι-
κή εικόνα, πρέπει να τονιστεί και το αίσθημα
ανασφάλειας που διακατέχει τους τουρί-
στες. Τα τουριστικά γραφεία που διακινούν
τον εισερχόμενο τουρισμό, εισπράττουν τη
δυσαρέσκεια των τουριστών για την απαρά-
δεκτη κατάσταση που επικρατεί στο κέντρο
του Ηρακλείου και την εικόνα που παρουσιά-
ζει η πόλη στους τουρίστες,
Ο ΗΑΤΤΑ επισήμανε επανειλημμένως την
επείγουσα ανάγκη να ληφθούν συντονισμένα
και δραστικά μέτρα, προκειμένου να βελτιω-
θεί η κατάσταση στο λιμάνι και στους κεντρι-
κούς δρόμους του Ηρακλείου τονίζοντας ότι
καμία διαφημιστική προβολή, όσο φιλόδοξη
και αν είναι, δεν μπορεί να αποδώσει, εάν ο
επισκέπτης δεν αισθάνεται ασφαλής και δεν
τον ευχαριστεί αυτό που βλέπει γύρω του
όταν περπατά στην πόλη.
Αερομεταφορές
Ο τομέας των αερομεταφορών είναι από
τους κρισιμότερους για τον ελληνικό τουρι-
σμό, αφού η αεροπορική μεταφορά είναι
από τα σημαντικότερα στοιχεία υπηρεσιών
και κόστους τόσο του εισερχόμενου όσο και
του εξερχόμενου τουρισμού.
Η παρατεινόμενη διεθνής οικονομική κρί-
ση και οι πολύ ιδιαίτερες συνθήκες της χώ-
ρας μας μέσα σε αυτήν, οδήγησαν σε εξελί-
ξεις και στον τομέα των αερομεταφορών,
που ήταν και είναι συχνά ιδιαίτερα επιβαρυ-
ντικές για τα τουριστικά γραφεία.
Είναι γεγονός ότι οι αεροπορικές εταιρεί-
ες βρίσκονται σε στενά οικονομικά όρια και
οι προτεραιότητές τους είναι να εξασφαλί-
σουν τη βέλτιστη εφαρμογή των δικαιωμάτων
των επιβατών σε σχέση πάντα με την οικονο-
μική επιβάρυνση που τους προκαλεί αυτό.
O Σύνδεσμος ΗΑΤΤΑ, με την πολύτιμη
υποστήριξη της ECTAA, παρακολουθεί συ-
στηματικά αυτά τα θέματα και παρεμβαίνει
σε κάθε τέτοια εξέλιξη ώστε, στο μέτρο των
δυνατοτήτων του, να επηρεάζει τα πράγματα
προς όφελος του κλάδου.
Χερσαίες μεταφορές
Κατά το 2012 ο τομέας των χερσαίων με-
ταφορών βρέθηκε κατ’ επανάληψη στην
πρώτη γραμμή.
1.
Τακτικές υπεραστικές γραμμές
Ο ΗΑΤΤΑ με συνεχείς συναντήσεις με την
πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης,
Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών
και Δικτύων, έδωσε και το 2012 μάχη για το
ιδιαίτερα σοβαρό θέμα της απελευθέρωσης
των οδικών μεταφορών επιβατών/τακτικών
υπεραστικών γραμμών, δεδομένου ότι η επί-
λυση του όλου προβλήματος αποτελεί όρο
για την επιβίωση των ελληνικών τουριστικών
λεωφορείων. Συγκεκριμένα:
•
Ο τομέας των οδικών επιβατικών μετα-
φορών είναι ενιαίος και δεν είναι δυνατό να
εφαρμόζονται δύο πολιτικές εκ διαμέτρου
αντίθετες από την ίδια την Πολιτεία. Η πολιτι-
κή της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι επίσης
ενιαία.
•
Υπάρχει υπερεπάρκεια τουριστικών λε-
ωφορείων, αλλά και περιορισμένο έργο λόγω
του μακροχρόνιου μονοπωλίου των ΚΤΕΛ. Το
πρόβλημα έχει οξυνθεί μετά και την απελευ-
θέρωση των νέων αδειών τουριστικών λεω-
φορείων.
•
Υπάρχει επιτακτική ανάγκη ορθολογικής
στήριξης ενός βασικού συστατικού στοιχείου
της ελληνικής τουριστικής προσφοράς, του
τουριστικού λεωφορείου που βρίσκεται σή-
μερα σε μαρασμό. •
87
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΦΟΡΕΙΣ