Page 33 - Τουριστική Αγορά τ. 255

33
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ
πτει το κυριότερο κεφάλαιο της ελληνικής
τουριστικής βιομηχανίας: το ελκυστικό φυσι-
κό περιβάλλον της χώρας.
Αναλυτικότερα, το ν/σ περιλαμβάνει δια-
τάξεις που πλήττουν το περιβάλλον και την
ορθολογική χωροταξία όπως:
Η κατάργηση των περιορισμών έκτασης
στα νησιά με έκταση άνω των 90 τετραγωνι-
κών (άρθρο 1 παρ. 4 γ).
Οι ρυθμίσεις για τη χωροθέτηση σύνθε-
των τουριστικών καταλυμάτων σε δάση και
δασικές εκτάσεις.
Η άρση των περιορισμών του ειδικού για
τον τουρισμό χωροταξικού όσον αφορά την
ανάπτυξη τουριστικών δραστηριοτήτων σε
περιοχές Natura (άρθρο 1 παρ. 4 δ), πρώτο
εδάφιο, και τη μείωση των αποστάσεων των
τουριστικών εγκαταστάσεων από οχλούσες
χρήσεις.
Η «τακτοποίηση» πλήθους παρανομιών
όπως σε σχέση με τουριστικούς λιμένες, χιο-
νοδρομικά κέντρα, τουριστικά καταλύματα,
σε αθέμιτο ανταγωνισμό έναντι των νομοτα-
γών επιχειρηματιών και του κοινωνικού συνό-
λου.
Διατάξεις που αντικαθιστούν αναγκαίες
αδειοδοτήσεις με «βεβαιώσεις υποβολής με-
λετών» και «υπεύθυνες δηλώσεις μηχανι-
κών».
Η προώθηση του μοντέλου της ευρείας
οικοδόμησης τουριστικών κατοικιών, που ήδη
έχει κραυγαλέα αποτύχει (χαρακτηριστική η
περίπτωση της Ισπανίας).
Η ανοχή στην πολεοδόμηση δημόσιων
ακινήτων με ημιτελή έργα υποδομής (άρθρο
42)
και την εγκατάσταση χώρων εστίασης και
αναψυχής (που μπορεί να είναι και κέντρα
διασκέδασης 10 μέτρα (!) από τον αιγιαλό
(
άρθρο 5 παρ. 4).
Από την άλλη το νομοσχέδιο προχωρεί σε
μία κίνηση που ωμά περιορίζει τα δικαιώματα
των πολιτών στην ήπια απόλαυση του φυσικού
περιβάλλοντος: στο διπλασιασμό των διοικητι-
κών προστίμων σε ελεύθερους κατασκηνω-
τές (άρθρο 38 παρ. 3), την ίδια στιγμή που
μειώνει τα τέλη υπέρ του δημοσίου για τη
χρήση αιγιαλού! Κι αυτό σε μια περίοδο επα-
νειλημμένων νομιμοποιήσεων αυθαιρέτων.
Για τους παραπάνω λόγους οι Οικολόγοι Πρά-
σινοι απαιτούν το νομοσχέδιο να αποσυρθεί,
να αναμορφωθεί εκ βάθρων μέσα στα όρια
του βασικού χωροταξικού νόμου 2742/1999
και να κινηθεί σε αντίθετη κατεύθυνση: την
κατεύθυνση της διαφύλαξης των περιβαλλο-
ντικών και φυσικών πόρων, την κατεύθυνση
της βιώσιμης προώθησης του τουρισμού.
Η ΠΟΕΞΕΝ για το σχέδιο νόμου
Στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε από το
Υπουργείο Τουρισμού περιλαμβάνεται το άρ-
θρο 17 που αφορά στην τουριστική εκπαίδευ-
ση.
Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού:
Προβλέπεται, στη συνιστώμενη Δ/νση
Τουριστικής Εκπαίδευσης (που υποκαθιστά
τον καταργηθέντα Ο.Τ.Ε.Κ.), Τμήμα Ανώτε-
ρων Σχολών και Σχολών Ξεναγών, με αρμο-
διότητα, μεταξύ άλλων, «την υλοποίηση προ-
γραμμάτων παρακολούθησης μαθημάτων και
εκπαιδευτικών εκδρομών για ισοτίμηση [sic]
τίτλων σπουδών ξεναγών» (παρ. 1.α’).
Σύμφωνα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία
Ξεναγών, είναι περίεργη και ακατανόητη η
αναφορά στην έννοια της «ισοτίμησης»,
αφού τέτοια διαδικασία δεν προβλέπεται για
τίτλους σπουδών ξεναγών, πολλώ δε μάλλον
εφόσον οι Σχολές Ξεναγών είναι στην Ελλά-
δα αδιαβάθμητες.
Η ΠΟΞΕΝ μάλιστα πιθανολογεί ότι ο συ-
ντάκτης του ΣχΝ αναφέρεται στη –μόνη υφι-
στάμενη– διαδικασία «αναγνώρισης» επαγ-
γελματικών προσόντων σύμφωνα με το σύ-
στημα της οδηγίας 2005/36. Αν ισχύει αυτό,
σύμφωνα με την ΠΟΞΕΝ, αυτό υποδηλώνει
άγνοια του συντάκτη του ΣχΝ, ενώ θα έπρε-
πε να είναι γνωστό στους συντάκτες του ΣχΝ
ότι η διαδικασία της αναγνώρισης, περιλαμ-
βανομένης και της αντιστάθμισης, όπου αυτή
απαιτείται, ανήκει στο Σ.Α.Ε.Π. και ρυθμίζε-
ται εξαντλητικά στο Π.Δ. 38/2010 σε συνδυα-
σμό, ειδικά για το επάγγελμα του ξεναγού, με
την Κ.Υ.Α. 88985/ΙΑ/3-8-2011. Πολύ περισσότε-
ρο, θα έπρεπε να είναι γνωστό στους συντά-
κτες του ΣχΝ ότι, με αποκλειστική και βαρύ-
τατη ευθύνη του Υπουργείου Τουρισμού, οι
Σχολές Ξεναγών εδώ και πολύ καιρό δεν λει-
τουργούν, με αποτέλεσμα να μην υλοποιού-
νται οι αποφάσεις επιβολής αντισταθμιστικών
μέτρων και ήδη το Σ.Α.Ε.Π. να φέρεται
απολύτως παρανόμως, με επίκληση αυτής
της (κατασκευασμένης) δήθεν «αδυναμίας»
λειτουργίας των Σχολών– προς την αναγνώ-
ριση επαγγελματικών προσόντων χωρίς τη
διενέργεια των απαιτούμενων αντισταθμιστι-
κών μέτρων! Η ΠΟΞΕΝ εκφράζει φόβους
ότι εξαιτίας αόριστων σχετικών αναφορών
και ακριβώς για το λόγο αυτό είναι ιδιαιτέ-
ρως επικίνδυνες, καθώς, στην αοριστία τους,
δεν αποκλείουν την κατ’ αποτέλεσμα εκχώ-
ρηση της δημόσιας τουριστικής εκπαίδευσης
σε ιδιωτικά συμφέροντα και στα λόμπυ του
χώρου της κατάρτισης-επιμόρφωσης.
Ωστόσο, η διαδικασία των εξετάσεων επέ-
κτασης των γλωσσών ξενάγησης ρυθμίζεται
ήδη στο άρθρο 10 του Κανονισμού των Σχο-
λών Ξεναγών, όπου προβλέπεται ότι, για τις
μεν κύριες γλώσσες, οι εξετάσεις διοργανώ-
νονται από τα οικεία Ινστιτούτα, ενώ για τις
σπάνιες γλώσσες με ευθύνη του Υπουργείου.
Αυτό θα έπρεπε να είναι γνωστό στους συ-
ντάκτες του ΣχΝ, όπως κυρίως θα έπρεπε
να γνωρίζουν ότι, με αποκλειστική και βαρύ-
τατη ευθύνη του Υπουργείου Τουρισμού, οι
εξετάσεις για τις σπάνιες γλώσσες έχουν
κατ’ αποτέλεσμα εδώ και καιρό ανασταλεί,
δήθεν λόγω αδυναμίας κάλυψης του κό-
στους. (Παρά το ότι το ζήτημα θα μπορούσε
πολύ εύκολα να λυθεί, με απλή νομοθετική
πρωτοβουλία του Υπουργείου, ακόμη και ως
τροπολογία στο παρόν ΣχΝ, για την πρόβλε-
ψη καταβολής εξετάστρων από τους εξετα-
ζόμενους, όπως συμβαίνει με τις κύριες
γλώσσες όπου καταβάλλονται εξέταστρα
στα οικεία Ινστιτούτα).
Στην ανακοίνωσή της, η ΠΟΞΕΝ σημειώ-
νει ότι:
Η «αδυναμία» –ή, μάλλον, απροθυμία–
του προτείνοντος το ΣχΝ Υπουργείου να ορ-
γανώσει στοιχειωδώς την υπηρεσία που θα
διαδεχθεί τον ΟΤΕΚ (ο οποίος καταργήθηκε
εδώ και μήνες, από τον Ιανουάριο, χωρίς
ακόμη να έχει οργανωθεί το διάδοχο σχή-
μα…) υποδηλώνει την πρόθεση περαιτέρω
υποβάθμισης της δημόσιας τουριστικής εκ-
παίδευσης, μέχρις «εξαφανίσεώς» της, ώστε
να δοθεί βορά στα ιδιωτικά συμφέροντα στο
χώρο της επαγγελματικής εκπαίδευσης και
κατάρτισης. •