Page 42 - Τουριστική Αγορά τ. 255

42
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΦΑΚΕΛΟΣ
τη δημιουργία ερευνητικής υποδομής στην
τουριστική εκπαίδευση στην Ελλάδα.
Ακαδημαϊκή μόρφωση - επαγγελματική
κατάρτιση
Ο τουρισμός και η φιλοξενία είναι ένα ερ-
γασιακό αντικείμενο που δεν μπορεί να κα-
τακτηθεί μόνο με ένα πανεπιστημιακό πτυ-
χίο. Από την άλλη πλευρά, η αγορά εργασίας
πάσχει από υπερπροσφορά «αυτοδίδακτων»
στελεχών που έμαθαν ό,τι έμαθαν πάνω στη
δουλειά, αλλά στερούνται του θεωρητικού
υπόβαθρου που θα πλαισιώσει και θα υποστη-
ρίξει τις διοικητικές τους ικανότητες. Η δυ-
νατότητα μετάβασης από βαθμίδα σε βαθμί-
δα επαγγελματικά γεφυρώνει το δίπολο «κα-
τηρτισμένοι στη δουλειά - ακαδημαϊκά μορ-
φωμένοι». Ο χώρος χρειάζεται στελέχη που
να συνδυάζουν τεχνική-επαγγελματική κα-
τάρτιση και ακαδημαϊκή μόρφωση, έτσι ώστε
να διοικούν αποτελεσματικά την επιχείρησή
τους σήμερα, αλλά και να δημιουργούν τη
στρατηγική και το όραμα του αύριο στον του-
ρισμό και τη φιλοξενία. Με αυτόν τον τρόπο
θα βελτιωθεί το επίπεδο των παρεχόμενων
υπηρεσιών και προϊόντων.
Απορρόφηση των αποφοίτων των τουρι-
στικών σχολών στην αγορά εργασίας
Σύμφωνα με τα πρόσφατα στατιστικά
στοιχεία, η ανεργία των νέων καλπάζει και η
ελληνική περιφέρεια θεωρείται ως η πλέον
χειμαζόμενη από την οικονομική κρίση. Παρ’
όλα αυτά, οι απόφοιτοι των τουριστικών σχο-
λών βρίσκουν αμέσως δουλειά με ικανοποιη-
τικές απολαβές και κοινωνική ασφάλιση,
συνθήκες δηλαδή που σε άλλους τομείς της
οικονομίας θεωρούνται άπιαστο όνειρο. Φυ-
σικά οι πιθανότητες απορρόφησης από την
αγορά εργασίας αυξάνονται κατακόρυφα αν
οι απόφοιτοι είναι διατεθειμένοι να δουλέ-
ψουν σκληρά, πάντα με χαμόγελο και ευγέ-
νεια, παρά τις συχνά αντίξοες εργασιακές
συνθήκες. Ακόμη, με δεδομένο ότι οι ταρα-
χές των τελευταίων τεσσάρων ετών έχουν
«
τραυματίσει» τουριστικά την Αθήνα, όχι
όμως και την περιφέρεια, αυτή τη στιγμή
υπάρχει άμεση απορρόφηση εκτός Αθηνών,
τόσο στις παραδοσιακά «τουριστικές» περιο-
χές (π.χ. Μύκονος, Σαντορίνη, Ρόδος, Κρή-
τη, Κέρκυρα κ.λπ.), όσο και σε αναδυόμε-
νους ελληνικούς προορισμούς.
Ένας άλλος παράγοντας που αυξάνει την
πιθανότητα πρόσληψης των αποφοίτων είναι
η επιτυχής ολοκλήρωση της πρακτικής εξά-
σκησης. Αξίζει να αναφερθεί χαρακτηριστι-
κά ότι οι φοιτητές του προγράμματός μας
«
International Tourism and Hospitality
Management του DEREE The American
College of Greece» που πέρυσι έκαναν την
πρακτική τους εξάσκηση στα πλαίσια των
σπουδών τους φέτος εργάζονται στην ίδια
εταιρεία ως management trainees. Συχνά
δημιουργείται παρανόηση από κάποια ΜΜΕ
ότι στον τουρισμό και στη φιλοξενία απορρο-
φώνται οι ανειδίκευτοι, και αυτοί μόνο όταν
δεχτούν να εργαστούν ανασφάλιστοι.
Παρ’όλο που υπάρχει μια μερίδα επιχειρή-
σεων που καταφεύγει σε αυτή την κοντό-
φθαλμη πολιτική προσλήψεων, οι σοβαρές
επιχειρήσεις του κλάδου, που επενδύουν στο
ανθρώπινο δυναμικό τους με στόχο τη βελ-
τίωση του τελικού παραγόμενου προϊόντος,
επιδιώκουν να προσλάβουν αποφοίτους του-
ριστικών σχολών με επαγγελματική κατάρτι-
ση και ακαδημαϊκή μόρφωση, αμείβοντας
και ασφαλίζοντάς τους όπως αρμόζει, γιατί
έτσι ξέρουν ότι η παραγωγικότητα και η ποιό-
τητα θα αυξηθούν κατακόρυφα και θα οδηγή-
σουν σε αντίστοιχη αύξηση εσόδων και κερ-
δών.
Οι απόφοιτοι κάθε βαθμίδας ενδυναμώ-
νουν το αντίστοιχο τμήμα της αγοράς
Ο τουρισμός και η φιλοξενία χρειάζονται
ικανά στελέχη τόσο στα μετωπικά όσο και
στα υποστηρικτικά τμήματα, σε όλες τις βαθ-
μίδες διοίκησης της επιχείρησης. Πολύ συ-
χνά οι «πρεσβευτές» του τουριστικού μας
προϊόντος είναι οι υπάλληλοι που έρχονται
σε επαφή με τον πελάτη, δηλαδή οι σερβιτό-
ροι, οι υπάλληλοι υποδοχής, οι καμαριέρες,
οι οδηγοί των τουριστικών λεωφορείων κ.λπ.
Είναι απολύτως απαραίτητο γι’ αυτούς τους
ανθρώπους να έχουν τη μόρφωση που θα
υποστηρίξει την τέλεση των επαγγελματικών
τους καθηκόντων, και θα εκτείνεται τόσο σε
τεχνικές δεξιότητες όσο και σε ακαδημαϊκή
μόρφωση σχετική με το αντικείμενό τους,
συμπεριλαμβανομένων των ξένων γλωσσών.
Ταυτόχρονα, ας μην ξεχνάμε ότι η επιχεί-
ρηση τουρισμού και φιλοξενίας έχει ανάγκη
διοικητικών στελεχών που να κατέχουν τόσο
τις εξειδικευμένες ακαδημαϊκές γνώσεις σε
αυτό το αντικείμενο, όσο και τις γενικές,
στον τομέα της οργάνωσης και διοίκησης,
εξίσου απαραίτητες για την αποτελεσματική
λειτουργία και ανάπτυξη της επιχείρησης.
Είναι, λοιπόν, απαραίτητη, μέσω της εκ-
παίδευσης και κατάρτισης, η δημιουργία στε-
λεχών πρώτης γραμμής όσο και διοικητικών
στελεχών καριέρας με εμπεριστατωμένες
γνώσεις στον τουρισμό, με έμπνευση, όραμα
και πίστη σε αυτό που κάνουν.
Προτάσεις για αποτελεσματική εξέλιξη
της τουριστικής παιδείας
Πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να υπάρξει ανα-
γνώριση της ιδιωτικής τριτοβάθμιας εκπαί-
δευσης στην Ελλάδα, χωρίς αφορισμούς για
την ιδιωτική παιδεία και με βάση αξιοκρατι-
κά κριτήρια που θα διασφαλίσουν την ποιότη-
τα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που
προσφέρονται από ιδιωτικά εκπαιδευτικά
ιδρύματα, όπως το DEREE, που είναι και μη
κερδοσκοπικός οργανισμός. Η ιδιωτική του-
ριστική εκπαίδευση ήρθε να καλύψει ένα κε-
νό που άφησε η δημόσια εκπαίδευση και εί-
ναι απαραίτητη για την υποστήριξη και την
ανάπτυξη του τουριστικού κλάδου. Ίσως το
μόνο που πρέπει να κάνει το κράτος είναι να
κοιτάξει τι γίνεται σε άλλα ανεπτυγμένα κρά-
τη στο χώρο της τουριστικής εκπαίδευσης
και να πράξει τα αυτονόητα.