City Unity College (πρώην
Alpine Center)
Γιάννης
Σουβατζής,
Academic
director
Tourism and
Hospitality
Management
Department
•
Η σημασία της τουριστικής εκπαίδευσης
Ο τουρισμός αποτελούσε και αποτελεί βα-
σικό πυλώνα ανάπτυξης στην Ελλάδα. Η του-
ριστική αγορά αποτελεί μια από τις βασικό-
τερες πηγές εσόδων για τη χώρα, αλλά και
τομέα απασχόλησης μιας μεγάλης μερίδας
του ανθρώπινου δυναμικού της.
Η εκπαίδευση, κατάρτιση και εξειδίκευση
του ανθρώπινου δυναμικού στον τομέα αυτόν
αξιολογείται ως ελλιπής, αφού δεν δίδεται
πλέον ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη των
αναγκαίων δεξιοτήτων του εργατικού δυναμι-
κού που απασχολείται στον τομέα αυτόν.
Πέραν της ανάπτυξης των στοιχειωδών
δεξιοτήτων, δεν έχει δοθεί έμφαση στη «λε-
πτομέρεια» η οποία παράγει την «ποιότητα»
στο χώρο του τουρισμού. Επιπλέον, η παντε-
λής αδιαφορία ή επιεικώς η ελαχίστη προσο-
χή που έχει δοθεί στην κατάρτιση στελεχών
που θα ηγηθούν του κλάδου με τις κατάλλη-
λες διοικητικές και διαχειριστικές δεξιότη-
τες, επιβράδυνε την απόδοση ολόκληρου
σχεδόν του συγκεκριμένου τομέα. Είναι απο-
λύτως αναγκαίο να εξετασθεί καθολικά το
πρόγραμμα της τουριστικής εκπαίδευσης και
κατάρτισης στην Ελλάδα κάτω από το φάσμα
ενός νέου κύκλου αντικειμένων, συναφών με
την τουριστική πραγματικότητα αλλά με νεω-
τεριστική και καινοτόμα χροιά.
•
Το επίπεδο της τουριστικής εκπαίδευσης
και κατάρτισης σήμερα στην Ελλάδα
Η τουριστική εκπαίδευση στην Ελλάδα
υπολείπεται της εκπαίδευσης άλλων γνωστι-
κών αντικειμένων. Στην ουσία η τουριστική
εκπαίδευση στην Ελλάδα αντιμετωπίζεται
σαν «εκπαίδευση δεύτερης διαλογής» και
από πλευράς εκπαιδευτικών προγραμμάτων
αλλά και από πλευράς πολιτείας, πλην μεμο-
νωμένων περιπτώσεων.
Τα προγράμματα σπουδών δεν ανταποκρί-
νονται στις ανάγκες της νέας τουριστικής
πραγματικότητας, ενώ η παντελής απουσία
της ερευνητικής μελέτης, πέραν της συνή-
θους επιδερμικής ερευνητικής δραστηριότη-
τας, καθώς και η έλλειψη επιστημόνων με
ευρεία τουριστική γνώση επιβραδύνουν την
ανάπτυξη της τουριστικής αγοράς.
Η παρουσία μιας ανεξήγητης πολυφωνίας
μεταξύ των ιθυνόντων του κλάδου αλλά και
των αρμόδιων οργανισμών συμβάλλει τόσο
στη στασιμότητά του όσο και της ίδιας της
τουριστικής αγοράς. Η δημιουργία ενός νέου
ηγετικού μοντέλου εκπαίδευσης κρίνεται
αναγκαία, αφού είναι απολύτως εφικτό κατό-
πιν συνυπολογισμού των υπαρχουσών συνθη-
κών και παραμέτρων της αγοράς.
Ευτυχώς στην Ελλάδα λειτουργούν κάποι-
ες ιδιωτικές τουριστικές σχολές που προ-
σφέρουν υψηλό επίπεδο μόρφωσης και κα-
τάρτισης στον τουριστικό κλάδο.
•
Προτάσεις για ένα εκπαιδευτικό σύστη-
μα που οδηγεί στην αγορά εργασίας
Το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα
πρέπει να αναδιαμορφωθεί βάσει των υπαρ-
χουσών συνθηκών, κανόνων, παραμέτρων αλ-
λά και μεταβλητών της αγοράς. Η πλατφόρ-
μα της ελληνικής τουριστικής εκπαίδευσης
παραμένει η ίδια για πολλά χρόνια τώρα, δί-
δοντας μια σχετικά καλή εκπαίδευση σε δυ-
νητικό προσωπικό «πρώτης γραμμής» και χα-
μηλών βαθμίδων, αλλά ωστόσο υστερεί στην
κατάρτιση στελεχών ανώτερου και ανώτατου
διοικητικού επιπέδου που θα οδηγήσουν τον
κλάδο σε υψηλές αποδόσεις.
Πιο συγκεκριμένα, γνωστικά αντικείμενα
όπως management, marketing, operations
management, logistics, accounting, IT, HRM
κ.ά. διδάσκονται επιδερμικά ή και καθόλου
(
π.χ. hotel logistics). Μοντέρνα γνωστικά
αντικείμενα όπως το Branding, συστήματα
επικοινωνίας, οργανωσιακή συμπεριφορά
καθώς και τεχνικές λήψης αποφάσεων πρέ-
πει να συμπεριληφθούν στα προγράμματα
σπουδών. Σήμερα στο City Unity College
σχεδιάζονται πρωτοποριακά προγράμματα
που εστιάζονται στον τομέα του «Medical
Tourism» κάτω από την καθοδήγηση του ια-
τρού και ερευνητή Κωνσταντίνου Κωνσταντι-
νίδη, πρωτοπόρου σε θέματα Medical
Tourism and Travel διεθνώς. Γενικά η τουρι-
στική εκπαίδευση πρέπει να αναδιαμορφω-
θεί από τη βάση της.
•
Διασύνδεση σπουδών με την αγορά ερ-
γασίας
Σύμφωνα με τον κύριο Σουβατζή, οι του-
ριστικές σχολές κάθε χρόνο πρέπει να απο-
στέλλουν σε ένα πλήθος συμβαλλόμενων
τουριστικών οργανισμών τον κατάλογο των
νεοεισερχόμενων φοιτητών τους με την ανά-
λογη ειδικότητα που εγγράφονται.
Στο τέλος της πρώτης χρονιάς οι συμβαλ-
λόμενες τουριστικές επιχειρήσεις θα επιλέ-
γουν τα άτομα που επιθυμούν βάσει ειδικότη-
τας και τουριστικών αναγκών για το πρώτο
ετήσιο management trainee program στις
εγκαταστάσεις τους.
Τα ίδια άτομα που επελέγησαν τον πρώτο
χρόνο από τον ίδιο τουριστικό οργανισμό θα
επιλέγονται το δεύτερο χρόνο για ένα δεύτε-
ρο management trainee program και κατά
τον ίδιο τρόπο θα επιλέγονται τα ίδια άτομα
από τον ίδιο οργανισμό για το τρίτο
management trainee program. Φυσικά και τα
τρία internship θα είναι διαφορετικής κατεύ-
θυνσης και η εμπειρία που θα λαμβάνεται θα
είναι καθολική. Μετά την αποπεράτωση αυ-
τής της διαδικασίας και κατόπιν συγκεκριμέ-
νων αναγκών, η τουριστική επιχείρηση ή ορ-
γανισμός θα μπορεί να προβεί σε πρόσληψη
ή να προτείνει τον trainee σε άλλη επιχείρη-
ση. Στη σχολή City Unity College (πρώην
Alpine), η οποία λειτουργεί από το 1987 κάτω
από την επίβλεψη της κυρίας Sybil Hoffman
(
ιδρύτριας του Alpine Center), δίνεται ιδιαί-
τερη έμφαση στη διασύνδεση σπουδών με
44
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΦΑΚΕΛΟΣ
Μοντέρνα γνωστικά αντικείμενα όπως το Branding,
συστήματα επικοινωνίας, οργανωσιακή συμπεριφορά
καθώς και τεχνικές λήψης αποφάσεων πρέπει να
συμπεριληφθούν στα προγράμματα.