9
ΤΟΥΡΙΣΤΙκΗ ΑΓΟΡΑ
Μαργαρίτα Μανούσου
νούπολη, κατά τον οποίο, σύμφωνα με τα στοιχεία του τουρκικού Υπουργείου Τουρισμού, προ-
σέλκυσε μόνο 4,07 εκατομμύρια επισκέπτες. Ωστόσο, οι προορισμοί στα μεσογειακά παράλια
έμειναν σχεδόν ανεπηρέαστοι από τα προβλήματα της ενδοχώρας. Έτσι οι αφίξεις στην Αττά-
λεια και τα παράλια παρουσίασαν αύξηση περίπου 8% τον Ιούνιο συγκριτικά με το 2012, ενώ η
κωνσταντινούπολη παρουσίασε αύξηση μόνο 2%. Για το πρώτο οχτάμηνο ο τουρισμός παρουσία-
σε τελικά αύξηση 1,04% φτάνοντας τα 31,78 εκατομμύρια ανθρώπους.
Είναι βέβαιο ότι η Ελλάδα δεν έχει ανάγκη και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να βασίσει τις
προσδοκώμενες τουριστικές αφίξεις της σε ανήσυχες καταστάσεις που μπορεί να εξελίσσο-
νται σε γειτονικές χώρες.
Ειδικά στις δύσκολες περιόδους που περνά η χώρα και πρωτίστως η ελληνική κοινωνία που
βλέπει πλήθος επιχειρήσεων να κλείνουν κι άλλες τόσες να προσπαθούν να επιβιώσουν συχνά
σε βάρος των εργαζομένων, ο τουρισμός αποκτά μεγαλύτερη σημασία. Με την αύξηση της
ανεργίας και ιδιαίτερα της ανεργίας των νέων, με το κατά πολλούς «απεχθές» και για όλους
επαχθές δημόσιο χρέος να υποθηκεύει το μέλλον της χώρας και να δημιουργεί οικονομική
ασφυξία σε πολλές κοινωνικές ομάδες, ο τουριστικός τομέας είναι ίσως ο μόνος τομέας που
επιτρέπει σήμερα τη δημιουργία αίσθησης αισιοδοξίας για το μέλλον. Είναι ο τομέας που πα-
ράλληλα με τη δημιουργία μεγάλου αριθμού θέσεων εργασίας στην πορεία ανάπτυξής του συ-
μπαρασύρει και πολλούς άλλους οικονομικούς τομείς σε ανάπτυξη.
Τώρα λοιπόν είναι η ώρα για δεσμευτικές αποφάσεις από πλευράς της κυβέρνησης. Αποφά-
σεις για συνεχείς και συνεπείς προσπάθειες καθιέρωσης ενός φιλοεπενδυτικού κλίματος και
ενός σταθερού και φιλικού φορολογικού καθεστώτος, χωρίς βέβαια την υποθήκευση του φυσι-
κού πλούτου της χώρας. Αποφάσεις για την παρακολούθηση της καλής λειτουργίας του τραπε-
ζικού συστήματος που δεν αφορά απλώς στη «θωράκισή» του αλλά και στη σωστή λειτουργία
του που οφείλει να διευκολύνει την ανάπτυξη επιχειρηματικών δραστηριοτήτων για την ανταλ-
λαγή αγαθώνκαι υπηρεσιών. Ειδικά όσον αφορά στον τουρισμό, στη χρηματοδότηση των ανα-
γκαίων τουριστικών επενδύσεων με ελκυστικούς όρους.
Αποφάσεις για δράσεις που θα βοηθήσουν στην εξομάλυνση τόσο της τουριστικής κίνησης
και της διάχυσής της σε όλη τη διάρκεια του χρόνου όσο και της ανάπτυξης περιοχών που δια-
θέτουν τις δυνατότητες αλλά δεν έχουν επιτύχει να αναπτυχθούν μέχρι σήμερα, κυρίως εξαι-
τίας της έλλειψης υποδομών.
Το επόμενο βήμα απαιτεί πρώτα απ’όλα μελέτη, οργανωμένο σχεδιασμό και στη συνέχεια,
και με τη συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών στις απαιτούμενες και απαραίτητες δράσεις, να
επιτευχθούν τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα που είναι εφικτά και είναι προς το συμφέρον της
οικονομίας και της κοινωνίας.
καλή επιτυχία για το 2014!