Page 9 - Τουριστική Αγορά τ. 256

9
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
Editorial
Μαργαρίτα Μανούσου
Ανάγκη χάραξης στρατηγικής
προσέλκυσης επενδύσεων
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ
Σ
ύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία των τουριστικών αφίξεων στα κυριότερα αεροδρόμια της χώρας, το
2013
έκλεισε με διψήφια αύξηση, σχεδόν 11% (+10,79%), σε σχέση με το 2012. Ο προορισμός της
Αθήνας συνέχισε τη θετική του πορεία, με την κίνηση του αεροδρομίου να παρουσιάζει διψήφιο ποσο-
στό, +14,36%, και στο σύνολο του έτους θετικό ποσοστό, +2,51%.
Τα στοιχεία αυτά είναι αναμφισβήτητα θετικά και μπορούν να βοηθήσουν τόσο στην ψυχολογία του ελ-
ληνικού λαού όσο και στη θετική πορεία του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Για να υπάρξει όμως
προοπτική και συνέχεια, θα πρέπει να αποφασιστεί μία στρατηγική και να υιοθετηθούν οι ανάλογες δράσεις. Η επιλογή
δράσεων όμως δεν μπορεί να αφορά μόνο στο επικοινωνιακό κομμάτι, στο οποίο το Υπουργείο έχει ρίξει μεγάλο βάρος
τους τελευταίους μήνες και σίγουρα έχει καταφέρει να ενισχύσει την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό.
Στις σημερινές δύσκολες καταστάσεις για τον ελληνικό λαό, που δοκιμάζεται από την οικονομική κρίση, ο τουριστι-
κός τομέας μπορεί να χαράξει μία στρατηγική και να εφαρμόσει τις απορρέουσες δράσεις, ώστε να γίνει το όχημα και
να επιδράσει ως παράδειγμα στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας.
Είναι σαφές ότι το ελληνικό τουριστικό προϊόν εξαρτάται και από τον ελληνικό λαό, ο οποίος αποτελεί αναπόσπαστο
κομμάτι του προϊόντος. Πέρα λοιπόν από την εγγενή φιλοξενία των Ελλήνων, ισχύει και η παροιμία «νηστικό αρκούδι δεν
χορεύει». Για τη χρονιά που πέρασε, ήταν εμφανής και αδιαμφισβήτητη η επίπτωση που είχε η οικονομική κρίση στον
εσωτερικό τουρισμό της χώρας, πλήττοντας όλες εκείνες τις τουριστικές επιχειρήσεις και όλους τους Έλληνες των
οποίων τα έσοδα εξαρτώνται από τις δυνατότητες των Ελλήνων για ταξίδια και περιηγήσεις.
Εφόσον λοιπόν ο τουρισμός φαίνεται να είναι οικονομική δραστηριότητα με σημαντικά θετικά αποτελέσματα, οι άν-
θρωποι του τουρισμού, ταγοί, επιχειρηματίες, στελέχη και εργαζόμενοι, οφείλουν να μπουν μπροστά και να καταδεί-
ξουν την ανάγκη ύπαρξης ουσιαστικής συνεννόησης του πολιτικού κόσμου στην αντιμετώπιση της κρίσης.
Σήμερα, όλα δείχνουν να οργανώνονται γύρω από τη «σιδερόφρακτη» δημοσιονομική προσαρμογή με επίκεντρο τους
δημοσιονομικούς δείκτες και όχι την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Αυτό δημιουργεί κλίμα ασφυξίας στους
Έλληνες, πολλαπλασιάζει τα αισθήματα ανασφάλειας, μελαγχολίας και έλλειψης ελπίδας για το μέλλον, με την ανοχή
και την αντοχή του κόσμου να βρίσκονται σε οριακό σημείο. Είναι σε όλους γνωστό ότι το τουριστικό προϊόν για να έχει
θετική πορεία πρέπει να πραγματοποιεί συνεχώς επενδύσεις. Επενδύσεις για νέα προϊόντα, για τη συντήρηση υποδο-
μών και για τη δημιουργία νέων υποδομών. Η Ελλάδα σήμερα δεν κατατάσσεται ούτε καν μέσα στις 100 πρώτες χώρες
(
είναι 109η στη σειρά) κατάλληλες για επενδύσεις. Είναι απαραίτητο να εφαρμοστούν άμεσα μέθοδοι για την κατάργη-
ση και τον εκσυγχρονισμό των χιλιάδων αντιαναπτυξιακών εμποδίων γραφειοκρατίας και νόμων που αφορούν τόσο στην
ίδρυση όσο και στη λειτουργία μιας επιχείρησης. Πρωτίστως, θα πρέπει να γίνει σαφές ότι πρέπει επιτέλους να γίνουν
ξεκάθαροι οι κανόνες του παιχνιδιού όσον αφορά στο φορολογικό καθεστώς. Κανένας δεν θα θελήσει να κάνει καμία
επένδυση με προοπτική όταν οι νόμοι είναι ασαφείς και η πολιτεία αλλάζει συνεχώς τα δεδομένα. Το Υπουργείο Τουρι-
σμού δεν μπορεί να «παίζει» απλά τον ρόλο του εκ του μακρόθεν παρατηρητή! Οφείλει να δράσει!
Καλή επιτυχία!