97
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΒΗΜΑ
με έναν μέσο όρο 25% πάνω για την αγορά
Αμερικής-Καναδά-Αυστραλίας, που μας δίνει
τουρίστες-περιηγητές. Σε αυτό το είδος
τουρισμού το κατά κεφαλήν έσοδο για τη χώ-
ρα είναι 1 προς 3 σε σχέση με τον παραθερι-
στικό, διότι αυτοί οι τουρίστες δεν είναι στα-
τικοί αλλά περιηγούνται, κινούνται με τουρι-
στικά λεωφορεία, επιλέγουν ξεναγήσεις,
επισκέπτονται μουσεία, πραγματοποιούν
αγορές. Όσον αφορά σε τουρίστες άλλων
αγορών που είναι τουρίστες-παραθεριστές
και αποτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό, η μέ-
ση αύξηση και εκεί αγγίζει το 25%. Η χώρα
αποτελεί ελκυστικό προορισμό, φτάνει να
μην αρχίσουμε τα παλιά, να μην πάρουν τα
μυαλά αέρα και όταν βλέπουμε μεγάλη ζή-
τηση να μην αρχίζουμε τις αυξήσεις στις τι-
μές. Εάν σε ένα σημείο πετύχαμε την αύξη-
ση τουριστών αυτά τα δύο χρόνια οφείλεται,
μεταξύ άλλων, και στη μείωση και στη συνέ-
χεια στο πάγωμα των τιμών.
»
Στο θέμα της κρουαζιέρας γενικά η κα-
τάσταση είναι καλή. Ειδικότερα για τις κρου-
αζιέρες με home port τον Πειραιά –ελληνικά
πλοία– που πραγματοποιούν τριήμερες, τε-
τραήμερες και επταήμερες κρουαζιέρες
κυρίως στα ελληνικά νησιά, εκεί υπήρχε μία
καλή αύξηση το 2013 συγκριτικά με το 2012.
Οι πρώτες προκρατήσεις για φέτος δείχνουν
και εκεί αισιόδοξες.
»
Στο θέμα των χερσαίων επιβατικών μετα-
φορών με τουριστικά λεωφορεία η κατάστα-
ση δεν είναι τόσο ευοίωνη. Ο τελευταίος νό-
μος του Υπουργείου Μεταφορών δεν έδωσε
λύση στην απελευθέρωση των υπεραστικών
επιβατικών μεταφορών, της οποίας τις ευερ-
γετικές επιπτώσεις θα απολάμβανε ο πολί-
της. Αυτό δεν έγινε λόγω των πιέσεων που
ασκήθηκαν από το κλειστό επάγγελμα των
ΚΤΕΛ. Υπάρχουν ωστόσο δύο αισιόδοξα ση-
μεία μετά από πολλές προσπάθειες της ΓΕ-
ΠΟΕΤ που έχουν αποφέρει καρπούς:
α) Να μπει επιτέλους μία τάξη στην αναρχία
των παράνομων τουριστικών λεωφορείων
που κυκλοφορούν στη χώρα. Ο νόμος
4070/2012
επιβάλλει σε όλα τα ειδικά τουρι-
στικά λεωφορεία Δ.Χ. να φέρουν το ηλε-
κτρονικά αναγνώσιμο σήμα. Μέσα σε έναν
χρόνο από την ημερομηνία που θα ανακοινω-
θεί, όλα τα οχήματα πρέπει να εφοδιαστούν
με το εν λόγω σήμα, οπότε ο έλεγχος θα εί-
ναι ευχερής.
β) Μετά από διεργασίες με τα αρμόδια
Υπουργεία, ο σκοπός της ΓΕΠΟΕΤ να μετα-
φερθούν οι αρμοδιότητες του τουριστικού
λεωφορείου εξ ολοκλήρου στο Υπουργείο
Μεταφορών βρίσκεται κοντά στην υλοποίη-
σή του. Σήμερα το τουριστικό λεωφορείο
ανήκει εξ ημισείας στο Υπουργείο Τουρι-
σμού, που όμως δεν διαθέτει το μηχανισμό
που απαιτείται και ο οποίος υφίσταται στο
Υπουργείο Μεταφορών. Άρα εκτιμούμε ότι
το 2014 θα βρει το τουριστικό λεωφορείο στο
σπίτι του και σε καλύτερη κατάσταση σε σχέ-
ση με το 2013.
»
ΗΡΕΜΙΑ: Παίζει μεγάλο ρόλο και πρέπει
οπωσδήποτε να την προασπίσουμε και να
ακολουθήσουμε την προτροπή του πρωθυ-
πουργού να το μεταφέρουμε αυτό σε όλους.
Γιατί αυτά που θα πούμε εμείς που ανήκουμε
στην πραγματική οικονομία, εμείς οι ίδιοι οι
επιχειρηματίες, είναι διαφορετικά από τα λε-
γόμενα μιας κυβέρνησης που απαρτίζεται
από κόμματα και στοχεύει στην εκμετάλλευ-
ση της αύξησης του τουρισμού για να συγκε-
ντρώσει ψήφους στις επερχόμενες εκλο-
γές.
»
Ας μην ξεχνάμε κυρίως εμείς οι επιχει-
ρηματίες που θα παίξουμε αυτό τον πολύ σο-
βαρό ρόλο ότι η οικονομία βασίζεται και
στον ψυχολογικό παράγοντα και πράγματι
αυτό ισχύει στις αγορές. Για να περάσει αυ-
τό το καλό κλίμα που επικρατεί, εμείς μιλά-
με με τους συνεργάτες μας στο εξωτερικό,
έχουμε απευθείας πρόσβαση στις αγορές,
αποτελούμε το συνδετικό κρίκο με την κατά-
σταση στη χώρα μας. Αυτή πρέπει να διατη-
ρηθεί με κάθε μέσο σε καθησυχαστικά επί-
πεδα, κάτι που είναι και η αλήθεια συγκρίνο-
ντας την Ελλάδα με τις ανταγωνίστριες χώ-
ρες της περιοχής. Καλή Χρονιά και καλή αρ-
χή σε μία νέα προσπάθεια». •