33
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΠΕΤΩΝΤΑΣ
Τα έσοδα του ομίλου Lufthansa παρέμει-
ναν σταθερά στα
€
30
δισ. (
€
30,1
δισ. το
προηγούμενο έτος). Τα ετήσια καθαρά κέρ-
δη ύψους
€
313
εκατ. παρουσίασαν μείωση
σε σύγκριση με τα καθαρά κέρδη του 2012
(
€
1,2
δισ.), που περιελάμβαναν το ποσό των
€
631
εκατ. από την πώληση των μετοχών
της Amadeus IT Holding S.A.
Ο Christoph Franz, πρόεδρος του Εκτελε-
στικού Συμβουλίου και διευθύνων σύμβου-
λος, δήλωσε: «Την προηγούμενη χρονιά κα-
τορθώσαμε και πάλι να αυξήσουμε τα έσοδα
του ομίλου Lufthansa, κυρίως μέσω της επι-
βατικής κίνησης, στον οποίο όλες οι αεροπο-
ρικές εταιρίες του ομίλου σημείωσαν σημα-
ντική βελτίωση. Η τάση αυτή μπορεί να δια-
τηρηθεί. Βασίζεται στη συνεχή βελτίωση της
διάρθρωσης των δαπανών και στις επενδύ-
σεις δισεκατομμυρίων ευρώ σε νέα προϊό-
ντα και υπηρεσίες, για τις οποίες λαμβάνου-
με εξαιρετικά θετικά σχόλια από τους επιβά-
τες μας. Ορμώμενοι από τις θετικές επιδό-
σεις των βασικών μας επιχειρήσεων, προτεί-
ναμε στην Ετήσια Γενική Συνέλευση τη δια-
νομή μερίσματος 0,45 ευρώ ανά μετοχή».
Κίνητρα του ΔΑΑ προς τις αεροπορικές
εταιρείες
Σύμφωνα με τη σχετική ενημέρωση από
τον ΔΑΑ, τα κίνητρα, που παρέχονται στις αε-
ροπορικές εταιρείες, για τη θερινή περίοδο
2014 (
Απρίλιος – Οκτώβριος) αντιστοιχούν
σε σημαντικές εκπτώσεις, που φτάνουν έως
και στο 80% επί των αεροναυτιλιακών χρεώ-
σεων του αεροδρομίου. Παράλληλα, ενημε-
ρώνει ότι εξακολουθεί να βρίσκεται σε ισχύ
το ετήσιο πρόγραμμα κινήτρων και συγχρη-
ματοδότησης αναπτυξιακών δράσεων των
αεροπορικών εταιρειών που παρέχει ο ΔΑΑ.
Τα 4 κίνητρα της θερινής περιόδου 2014
είναι:
•
Κίνητρο διατήρησης πτήσεων (10% έκπτω-
ση επί των τελών προσγείωσης & στάθμευ-
σης για κάθε δρομολόγιο).
•
Κίνητρο μετεπιβιβαζόμενων επιβατών (πο-
σό ύψους
€
5
έως
€
15
για κάθε μετεπιβιβα-
ζόμενο επιβάτη).
•
Κίνητρο πληρότητας δρομολογίων (
€
10
για κάθε επιπλέον επιβάτη).
•
Κίνητρο για ανάπτυξη ειδικών αγορών (πο-
σό ύψους
€
5-10
για κάθε επιβάτη).
Τ
α συνολικά έσοδα της
ΑEGEAN το 2013 ανήλθαν σε
682,7
εκατ., παρουσιάζοντας αύ-
ξηση 21% σε σύγκριση με το 2012
και τα καθαρά κέρδη μετά από
φόρους ανήλθαν σε
€
66,3
εκατ.,
σε σύγκριση με ζημίες
€
10,5
εκατ. το 2012.
H ΑEGEAN μετέφερε 6,8 εκατ.
επιβάτες το 2013, παρουσιάζο-
ντας αύξηση 12% και πετυχαίνο-
ντας σημαντική βελτίωση πληρό-
τητας από 74% σε 79%, ενώ μετα-
ξύ 2011 και 2013 ο συντελεστής
πληρότητας βελτιώθηκε κατά 10
ποσοστιαίες μονάδες.
Η βελτίωση του κύκλου εργασιών
και του αποτελέσματος προήλθε
κατά κύριο λόγο από την εξαιρετι-
κή απόδοση του δικτύου εξωτερι-
κού, με 14% αύξηση της κίνησης
σε 4 εκατ. επιβάτες. Η κίνηση
εξωτερικού της AEGEAN ήταν
αυξητική τόσο προς την Αθήνα
όσο και προς τις 6 περιφερειακές
βάσεις της εταιρείας.
Τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA)
διαμορφώθηκαν σε
€
94
εκατ., συ-
νεισφέροντας στη σημαντική ενί-
σχυση των συνολικών διαθεσίμων
της εταιρείας σε
€
239
εκατ. από
€
156
εκατ. το 2012 και στην ενί-
σχυση της ανταγωνιστικότητας
και των στρατηγικών επιλογών
της.
Όσον αφορά στην Olympic Air, το
2013
παρουσίασε έσοδα ύψους
167,4
εκατ. για όλο το έτος, επιβα-
τική κίνηση 2 εκατ. επιβάτες (1,7
εκατ. εσωτερικού και 0,3 εκατ.
εξωτερικού) και καθαρές ζημίες
ύστερα από φόρους ύψους
€
13,9
εκατ.
Λόγω του χρόνου ολοκλήρωσης
της εξαγοράς, τα μεγέθη της ενο-
ποιήθηκαν μόνο για τους δύο τε-
λευταίους μήνες του έτους. Συ-
νεπώς, ο ενοποιημένος κύκλος
εργασιών του νέου ομίλου δια-
μορφώθηκε για το 2013 σε
€
699
εκατ. και τα καθαρά κέρδη ύστε-
ρα από φόρους σε
€
57,8
εκατ.
Λαμβάνοντας υπόψη τα μεγέθη
για το σύνολο του έτους 2013, σε
αθροιστικό επίπεδο, τα έσοδα των
δύο εταιρειών διαμορφώθηκαν σε
€
847
εκατ. και τα καθαρά κέρδη
ύστερα από φόρους σε
€
52,5
εκατ. Αντίστοιχα, η αθροιστική
επιβατική κίνηση των δύο εταιρει-
ών για το 2013 ανήλθε σε 8,8 εκατ.
επιβάτες, εκ των οποίων 4,3 εκατ.
επιβάτες ταξίδεψαν στο δίκτυο
εξωτερικού. Οι χιλιομετρικοί επι-
βάτες ανήλθαν σε 8,4 δισ.
Ο διευθύνων σύμβουλος, Δημή-
τρης Γερογιάννης, ανέφερε σχε-
τικά: «Το 2013 ήταν μία χρονιά
ορόσημο για την εταιρεία μας.
Συνεχίσαμε με επιτυχία την επέν-
δυσή μας στην εξωστρέφεια, συ-
νεισφέραμε σημαντικά στην ανά-
πτυξη του ελληνικού τουρισμού
και της περιφέρειας, ενώ παράλ-
ληλα επιτύχαμε την επιστροφή
στην κερδοφορία. Στο τέλος του
έτους με τη συνένωση με την
Οlympic Αir, βάλαμε τις βάσεις
για μεγαλύτερες οικονομίες κλί-
μακας και ενίσχυση της δυναμι-
κής ανάπτυξης. Ήδη, οι πρώτες
συνέργειες του δικτύου αλλά και
της νέας τιμολογιακής πολιτικής
παράγουν αποτελέσματα με άνο-
δο στην κίνηση. Χρειάζεται όμως
περαιτέρω προσπάθεια για να με-
ταφρασθεί η νέα προοπτική σε
σταθερή ανάπτυξη των μεγεθών
και μεγαλύτερη ανταγωνιστικότη-
τα. Οι βάσεις πλέον υπάρχουν,
όπως επίσης και η στελέχωση και
η απαραίτητη τεχνογνωσία.
»
Η αδυναμία της εσωτερικής ζή-
τησης παραμένει, με τάσεις όμως
σταθεροποίησης σε χαμηλά επί-
πεδα. Ταυτόχρονα, η χρονιά ξεκι-
νά με ιδιαίτερα θετικές προοπτι-
κές για τον ελληνικό τουρισμό.
Η ζήτηση από το εξωτερικό προς
τη χώρα μας φαίνεται και πάλι αυ-
ξητική για το 2014, γεγονός το
οποίο έχει προκαλέσει το ενδια-
φέρον τρίτων ανταγωνιστικών
εταιρειών, που προχωρούν σε ση-
μαντική αύξηση της προσφερόμε-
νης χωρητικότητας προς τη χώρα
μας.
»
Στο περιβάλλον αυτό μπορούμε
πλέον μαζί με την Olympic Air να
ανταποκριθούμε δυναμικά με ταυ-
τόχρονη επένδυση στην ανάπτυξη
από την Αθήνα και την περιφέ-
ρεια, αλλά και με τη νέα τιμολο-
γιακή πολιτική που ανταποκρίνε-
ται στις ανάγκες των σημερινών
επιβατών. Η ενοποίηση των διοι-
κητικών, εμπορικών, οικονομικών
και τεχνικών υπηρεσιών προχωρά
σύμφωνα με το σχεδιασμό και
αναμένεται να επιφέρει περαιτέ-
ρω επίτευξη οικονομιών κλίμα-
κας».
Αύξηση των μεγεθών της AEGEAN το 2013