Page 36 - Τουριστική Αγορά τ. 258

Ο ΣΕΕΝ για το νομοσχέδιο του ΥΝΑ
Με ανακοίνωσή του, σχετικά με το σχέδιο
νόμου «Τουριστικά πλοία και άλλες διατά-
ξεις», ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατη-
γού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) εκφράζει την αντίθε-
σή του στις διατάξεις που αφορούν στην
ακτοπλοΐα και, ειδικότερα, ζητάει την από-
συρση του άρθρου 25 ως ευθέως αντισυνταγ-
ματικού και την τροποποίηση του άρθρου 12,
διά του οποίου δίνεται η δυνατότητα εκτελέ-
σεως ακτοπλοϊκών δρομολογίων από ημερό-
πλοια. Ειδικότερα, επί του άρθρου 25 «ΡΥΘ-
ΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΤΗΣ ΑΚΤΟ-
ΠΛΟΪΚΗΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΣ», τονίζει ότι η
επίμαχη διάταξη καταστρατηγεί κάθε έννοια
συνταγματικά κατοχυρωμένων ελευθεριών
των εταιρειών και παραβιάζει τις αρχές της
οικονομικής και επιχειρηματικής ελευθε-
ρίας.
Επί του άρθρου 12, που αφορά «ΟΡΟΥΣ
ΚΑΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΠΟΙΗ-
ΣΗΣ ΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙ-
ΚΩΝ ΗΜΕΡΟΠΛΟΙΩΝ», σημειώνει ότι οι
διατάξεις του εν λόγω άρθρου και ειδικότε-
ρα οι παρ. 3.γ και 3.δ, αλλά και η παρ. 4 επι-
τρέπουν την εκτέλεση δρομολογίων ακτο-
πλοΐας από τα ημερόπλοια, υπό συνθήκες
αθέμιτου ανταγωνισμού σε σχέση με τα δρο-
μολογημένα ακτοπλοϊκά πλοία, τα οποία είναι
επιβαρυμένα με πλήθος υποχρεώσεων.
Τελειώνοντας, ο ΣΕΕΝ αναφέρει ότι κα-
τέθεσε ήδη γραπτό υπόμνημα προς την αρ-
μόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου
της Ελληνικής Βουλής, στο οποίο εκθέτει
αναλυτικά τις απόψεις του επί των παραπά-
νω άρθρων.
Μάχη για τα Υδατοδρόμια – Μήλο της
έριδος το Υδατοδρόμιο στα Χανιά
Σύμφωνα με την ενημέρωση μάχη χαρα-
κωμάτων προβλέπεται ο ανταγωνισμός των
δύο εταιρειών υδροπλάνων στην Ελλάδα και
ο λόγος τα υδατοδρόμια. Ένας αγώνας δρό-
μου με στόχο την ανάπτυξη του δικτύου υδα-
τοδρομίων, αλλά και των πτήσεων σε υψηλής
ζήτησης προορισμούς. Η διαφορετική πολιτι-
κή ανάπτυξης των δύο εταιρειών, Σύμφωνα
με ενημέρωση της Υδροπλάνα Ελλάδας
Α.Ε./Hellenic Seaplanes S.A. και της Ελληνι-
κά Υδατοδρόμια, δημιουργεί δύο κατηγορίες
υδατοδρομίων, τα δημόσια και τα ιδιωτικά.
Η Υδροπλάνα Ελλάδας Α.Ε./Hellenic
Seaplanes S.A. θέλει να επενδύσει με ιδιωτι-
κά κεφάλαια και να δημιουργήσει ιδιωτικά
υδατοδρόμια, όπου θα είναι κάτοχος της
άδειας λειτουργίας ο ιδιώτης, ενώ η Ελληνι-
κά Υδατοδρόμια στηρίζει την ανάπτυξη των
υδατοδρομίων από δημόσιους φορείς, όπως
Λιμενικά Ταμεία και Οργανισμοί Λιμένων, οι
οποίοι θα κατέχουν την άδεια λειτουργίας και
θα δίνουν την εκμετάλλευση σε τρίτους.
Σύμφωνα με το Ν. 4146/2013 και την εγκύ-
κλιο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου,
με θέμα «Ίδρυση και λειτουργία Υδατοδρο-
μίων», υπάρχουν τα εξής εναλλακτικά σχήμα-
τα διοικητικής λειτουργίας:
A. Ο δημόσιος φορέας (Λιμενικό Ταμείο ή
Οργανισμός Λιμένα) να υποβάλει αίτηση
αδειοδότησης, να κατασκευάσει το υδατο-
δρόμιο και στη συνέχεια να παραχωρήσει τη
διοίκηση, τη διαχείριση, τη λειτουργία ή την
εκμετάλλευση των υποδομών και των υπηρε-
σιών του υδατοδρομίου σε φυσικό ή νομικό
πρόσωπο που θα επιλέξει. Ο δημόσιος φορέ-
ας θα επιβαρυνθεί όλο το κόστος αδειοδότη-
σης και κατασκευής του υδατοδρομίου.
B. Ο δημόσιος φορέας να παραχωρήσει
(
μισθώσει) χρήση χώρου ως υδατοδρομίου
εντός της ζώνης λιμένα σε ανάδοχο επενδυ-
τή (φυσικό ή νομικό πρόσωπο), που θα επιλε-
γεί με διαγωνιστική διαδικασία, ο οποίος θα
αναλάβει εξαρχής την υποβολή αίτησης για
αδειοδότηση, θα κατασκευάσει το υδατοδρό-
μιο και στη συνέχεια θα αναλάβει ως Φορέ-
ας Λειτουργίας Υδατοδρομίου. Ο δημόσιος
φορέας δεν θα επιβαρυνθεί με οποιοδήποτε
κόστος!
Σε σχετική δήλωση του προέδρου και δι-
ευθύνοντος συμβούλου της Hellenic Sea-
planes, κ. Χαραλάμπους, αναφέρονται συνο-
πτικά οι λόγοι στους οποίους στηρίζεται η πο-
λιτική τους.
1.
Κανένα κόστος για το δημόσιο φορέα
(
Λιμενικό Ταμείο, Οργανισμό Λιμένα) και
δεν υπάρχει καμία εκροή δημόσιου χρήμα-
τος.
2.
Όλες οι διαδικασίες θα γίνουν με ιδιωτι-
κούς πόρους χωρίς αναμονές, εγκρίσεις και
διαγωνιστικές διαδικασίες.
3.
Ενιαίος σχεδιασμός και ανάπτυξη λει-
τουργίας από έναν φορέα, προκειμένου να
αποφευχθούν καθυστερήσεις με τροποποιή-
σεις, τροποποιήσεις οι οποίες είναι δεδομέ-
νες στην περίπτωση που άλλος σχεδιάσει και
πάρει την άδεια και άλλος αναλάβει ως φο-
ρέας λειτουργίας του υδατοδρομίου.
4.
Ο ιδιώτης επενδυτής θα προσελκύσει
περισσότερες εταιρείες υδροπλάνων για να
αποσβέσει την επένδυσή του, γεγονός που
θα αποφέρει πολλαπλά, άμεσα και έμμεσα,
οφέλη στην ευρύτερη περιοχή.
Μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2014 που
βγήκε η εγκύκλιος του Υπουργείου Ναυτι-
λίας, δεν υπήρχε η διαδικασία παραχώρησης
χρήσης χώρου ως υδατοδρομίου εντός της
ζώνης λιμένα προς ιδιώτη επενδυτή και έτσι
αναπτύχθηκαν μόνο τα δημόσια υδατοδρόμια.
Αξίζει να αναφερθεί ότι μέχρι και σήμερα
δεν έχει αδειοδοτηθεί κανένα υδατοδρόμιο,
για να θεωρηθεί ότι κάποια εταιρεία απέκτη-
σε εμπειρία, εξάλλου ο Ν. 4146/2013 είναι
σχετικά πρόσφατος, ώστε να έχουν ολοκλη-
ρωθεί οι όποιες διαδικασίες αδειοδότησης
και ότι ο πρώτος φάκελος αδειοδότησης κα-
τατέθηκε από την Υδροπλάνα Ελλάδας
Α.Ε./Hellenic Seaplanes S.A. Η αντίδραση
της εταιρείας ήταν άμεση προς το Λιμενικό
Ταμείο και κατήγγειλε την απαράδεκτη αυτή
στάση στους αρμόδιους φορείς.
Πάντως, είναι γεγονός ότι αρκετοί διαβλέ-
πουν σημαντική επενδυτική ευκαιρία την κα-
τασκευή και τη λειτουργία των κατάλληλων
υποδομών (υδατοδρόμια). Κρίσιμο σημείο
αποτελεί η δημιουργία μητροπολιτικού υδα-
τοδρομίου στην Αττική, στο Φάληρο, κάτι που
επιθυμούν διακαώς οι εταιρείες.
Η καλοκαιρινή περίοδος ξεκίνησε να φαί-
νεται από μακριά αλλά τα υδατοδρόμια και
τα υδροπλάνα μάλλον θα χάσουν την ευκαι-
ρία να λειτουργήσουν αυτό το καλοκαίρι.
Στην καλύτερη περίπτωση τακτικές πτήσεις
με υδροπλάνα θα δρομολογηθούν στο τέλος
του 2014. Στο μεσοδιάστημα ίσως υπάρξουν
ναυλωμένες πτήσεις, κυρίως στα υδατοδρό-
μια που θα αδειοδοτηθούν πρώτα, που και
αυτά με τις επικείμενες εκλογές φαίνεται να
καθυστερούν.
36
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΠΕΤΩΝΤΑΣ