50
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
τών” του τουριστικού προϊόντος της κρουα-
ζιέρας. Σήμερα, οι προκλήσεις που αντιμε-
τωπίζουν οι παραδοσιακοί προορισμοί, όπως
αυτοί της Μεσογείου, είναι πολλές. Η κυριό-
τερη σχετίζεται με την αγορά της Ασίας και
ιδιαίτερα της Κίνας. Οι μεγάλες εταιρείες
κρουαζιέρας αναζητούν νέες αγορές για να
προωθήσουν το προϊόν τους, αλλά και νέους
προορισμούς που θα είναι πιο “οικείοι” σε
αυτούς τους νέους πελάτες.
»
Έτσι, υπάρχει σημαντική πιθανότητα να
μετακινηθεί σημαντικός αριθμός πλοίων
προς την Άπω Ανατολή για να καλύψει την
αυξανόμενη ζήτηση, που συνεπάγεται αυξη-
μένα κέρδη για τις εταιρείες στις συγκεκρι-
μένες περιοχές.
»
Είναι προφανές ότι και η Ελλάδα κινδυ-
νεύει να υποστεί κόστος αν δεν αναδείξει τα
συγκριτικά της πλεονεκτήματα, δηλαδή το
μοναδικό συνδυασμό κλίματος, φυσικής
ομορφιάς, ιστορικής, πολιτιστικής και αρχιτε-
κτονικής παράδοσης και το απαράμιλλο
πνεύμα φιλοξενίας των κατοίκων της, σε
συνδυασμό φυσικά με διαρκή εκσυγχρονι-
σμό των υποδομών και ποιοτική διαφοροποί-
ηση του παρεχόμενου προϊόντος.
»
Σήμερα, οι πολιτικές ηγεσίες των Υπ.Τ.,
Υ.Ν.Α. και ΥΠ.ΠΟ., αλλά και οι διοικήσεις των
περισσότερων ελληνικών λιμένων καταβάλ-
λουν συντονισμένες προσπάθειες για να
προσελκύσουμε επισκέπτες από νέες χώ-
ρες και έτσι όχι μόνο να μη χάσουμε ‘‘μερί-
διο’’ της παγκόσμιας “αγοράς”, αλλά να αυ-
ξήσουμε την επισκεψιμότητα των ελληνικών
προορισμών».
Προβολή στη μεγάλη αγορά της Κίνας με
γάμους στα Χανιά
«
Είναι προφανές ότι η προβολή της Ελλά-
δας, και ιδιαίτερα της Κρήτης, σε νέες αγο-
ρές και φυσικά στην αγορά της Κίνας είναι
κάτι περισσότερο από αναγκαία. Για το σκο-
πό αυτόν, δεν αρκούν μόνο οι παραδοσιακές
μέθοδοι επικοινωνίας και διαφήμισης. Απαι-
τείται να ενεργοποιήσουμε πιο ‘‘προσωπι-
κές’’ και πιο ‘‘βιωματικές’’ μεθόδους προώ-
θησης του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
Στα πλαίσια αυτά είναι οι ‘‘τριανταφυλλένι-
οι’’ γάμοι, όπως ονομάζονται, που αποτε-
λούν ένα χαρακτηριστικό δείγμα πιο ‘‘προ-
σωποκεντρικού’’-βιωματικιού τουρισμού.
»
Τόσο στη νέα αγορά της Κίνας όσο και σε
παλιές αγορές, πρέπει να προβάλλουμε ένα
νέο τουριστικό προϊόν που να ξεφεύγει από
το στερεότυπο “ήλιος-θάλασσα-αρχαιότη-
τες”. Πρέπει να εισάγουμε στοιχεία που
έχουν σχέση με τα προϊόντα μας, την κουλ-
τούρα, τις παραδόσεις, την καθημερινότητά
μας και γενικά ό,τι συγκροτεί τη διαφορετι-
κότητα ενός “ελληνικού” τρόπου ζωής, ψυχα-
γωγίας, χαράς και γιορτής».
Ενέργειες που μπορούν να ενισχύσουν
την κίνηση της κρουαζιέρας το 2014
«
Είναι κρίσιμο να γνωρίζουμε ότι η ναυπη-
γική βιομηχανία κάνει άλματα που οδηγούν
συνεχώς σε μεγαλύτερα πλοία. Αυτό, όπως
είναι φυσικό, πιέζει και τα λιμάνια να δημι-
ουργούν ανάλογες υποδομές που θα ανταπο-
κρίνονται στις απαιτήσεις μιας πλωτής ‘‘πολι-
τείας’’ 5.000-8.000 επιβατών και μελών πλη-
ρώματος.
»
Αυτό όμως, ειδικά στην Ελλάδα, που δια-
κρίνεται για την πολυνησία της, δεν είναι
εφικτό ούτε κατασκευαστικά ούτε οικονομι-
κά. Επομένως, απαιτείται ένας σχεδιασμός
ώστε κάποια λιμάνια-προορισμοί να στοχεύ-
σουν στην εξυπηρέτηση των μεγάλων κρουα-
ζιερόπλοιων και κάποια άλλα να εξειδικευ-
τούν σε μικρότερα πλοία.
»
Σημαντική ώθηση στην ανάπτυξη της
κρουαζιέρας θα δώσει και η ανάπτυξη των
υδατοδρομίων. Τέτοιες υποδομές θα δώ-
σουν τη δυνατότητα διαφοροποίησης του
“
εκδρομικού” προϊόντος που προσφέρουν οι
εταιρείες κρουαζιέρας. Έτσι, οι επιβάτες
ενός μεγάλου κρουαζιερόπλοιου που θα
σταθμεύσει στον Πειραιά, στο Ηράκλειο ή
στη Θεσσαλονίκη θα μπορούν εύκολα και
γρήγορα να επισκεφτούν για παράδειγμα την
Ύδρα ή τον Πόρο, τον Άγιο Νικόλαο ή τη
Γαύδο, το Άγιο Όρος ή την Καβάλα, αντίστοι-
χα, χωρίς να απαιτούνται άλλες μεγάλες και
κοστοβόρες υποδομές σε αυτούς τους προο-
ρισμούς.
»
Επίσης, ιδιαίτερα σημαντικές είναι και
οι υποδομές εξυπηρέτησης επιβατών
homeport κρουαζιέρας στα αεροδρόμια.
ΘΕΜΑ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ