Page 57 - Τουριστική Αγορά τ. 259

57
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΒΗΜΑ
προσωπικό του υπουργείου, πα-
ρά το γεγονός ότι λόγω της κρί-
σης, έχει μειωθεί σημαντικά το
προσωπικό των τουριστικών επι-
χειρήσεων ή/και ο χρόνος απα-
σχόλησής του, κάτι που αναπό-
φευκτα οδηγεί σε χαμηλότερου
επιπέδου υπηρεσίες, τουλάχι-
στον σε ένα μέρος της ελληνι-
κής τουριστικής προσφοράς.
Η πολυνομία δεν οδηγεί
πουθενά
Με μία σειρά νομοθετικών
ρυθμίσεων έχει κυριολεκτικά
απορρυθμιστεί η αγορά των
υπηρεσιών διαμονής (καταλύμα-
τα) αφού μετά (και παρά) την
εισαγωγή των σύνθετων τουρι-
στικών καταλυμάτων, το υπουρ-
γείο αποδέχτηκε και την εκμί-
σθωση απλών κατοικιών από
τους ιδιοκτήτες τους, γεγονός
που βάζει σε σημαντικό κίνδυνο
τις υφιστάμενες και μελλοντι-
κές ξενοδοχειακές επενδύσεις
και γενικά τις επιχειρήσεις του-
ριστικών καταλυμάτων.
Οι αρνητικές επιπτώσεις της
απελευθέρωσης των τουριστι-
κών μισθώσεων σε ακίνητα α’
και β’ κατοικίας είναι βέβαιες
και ήδη σοβαροί συντάκτες του
Τουρισμού τις επισημαίνουν. Το
κερασάκι στην τούρτα της
απορρύθμισης δεν είναι η κα-
τάργηση των ελάχιστων, ανά τά-
ξη ξενοδοχείων, τιμών και της
δήλωσής τους στο ΞΕΕ, που δι-
ευκολύνει την πώληση των υπη-
ρεσιών καταλυμάτων υψηλής
στάθμης σε χαμηλά επίπεδα τι-
μών, με αποτέλεσμα να εξαρ-
θρώνονται κυριολεκτικά οι χα-
μηλότερης τάξης μμε ξενοδο-
χείων και ενοικιαζόμενων δωμα-
τίων και διαμερισμάτων... Το κε-
ρασάκι είναι η κατάργηση κάθε
προληπτικού ελέγχου στην ίδια
τη δημιουργία καταλυμάτων, σε
μία χώρα με υψηλή διοικητική
παραβατικότητα!
Το Υπουργείο Τουρισμού μοι-
άζει να πιστεύει ότι η προώθη-
ση νομοθετημάτων αποτελεί
απόδειξη επιτυχίας. Γιατί αλ-
λιώς δεν εξηγείται η υπερβολι-
κή παραγωγή κανόνων, ακόμη
και μη αναγκαίων, που συχνά
τροποποιούνται σε μικρό χρονι-
κό διάστημα, χωρίς να προλά-
βουν να εφαρμοστούν.
Την ίδια στιγμή, δεν υφίστα-
ται η αναγκαία, για παράδειγμα
για τη δημιουργία θεματικών
προϊόντων, έμφαση στην οργά-
νωση. Οργάνωση απαιτείται και
πολύ λιγότερο νομοθεσία για τη
δημιουργία εξειδικευμένων
προϊόντων/εμπειριών, που θα
καταστήσουν την προώθηση των
θεματικών μορφών από εξαγγε-
λία σε πραγματικότητα.
Το χωροταξικό σήμερα
Το υπουργείο απεμπόλησε
ακόμη το ρόλο της Χωροταξίας
στον Τουρισμό, με την προώθη-
ση ή προσυπογραφή νόμων και
ΚΥΑ, που οδήγησαν όχι μόνο σε
υπέρβαση των αγκυλώσεων,
όσων πράγματι υπήρχαν, αλλά
σε πλήρη αποδιάρθρωση των
ισχυόντων κανόνων, ο κύριος των
οποίων ήταν ότι οι χωροταξικού
χαρακτήρα ρυθμίσεις θα πρέπει
να είναι αποτέλεσμα συστηματι-
κού χωροταξικού σχεδιασμού.
Με τις ίδιες και άλλες ρυθμίσεις
(
και με αυτές που σύντομα θα
τεθούν προς ψήφιση, όπως οι
ρυθμίσεις για τους αιγιαλούς) τέ-
θηκαν οι βάσεις για σοβαρές
βλάβες στο φυσικό περιβάλλον,
που αποτελεί σημαντικό συγκρι-
τικό πλεονέκτημα της χώρας και
των προορισμών της. Το κατά
πόσο ένας τουριστικός προορι-
σμός μπορεί να επιβιώνει όταν
υποβαθμίζει σοβαρά τα συγκρι-
τικά του πλεονεκτήματα είναι
ερώτημα που έχει απαντηθεί
από τη θεωρία εδώ και πολλά
χρόνια!
Η αποδυνάμωση του ΕΟΤ
Τέλος, όλα αυτά συνέβησαν
με φόντο την αποδυνάμωση του
ΕΟΤ από τις αρμοδιότητές του,
για μία ακόμη φορά, χωρίς
προηγούμενη μελέτη (όλες οι
μέχρι σήμερα μελέτες καταλή-
γουν στην ανάγκη αναδιάρθρω-
σης και ενίσχυσής του).
Η σταδιακή διάλυση του ΕΟΤ
είχε επιχειρηθεί το 2001 (με ει-
σηγήσεις των ιδίων στελεχών
του Υπουργείου Τουρισμού) με
καταστροφικά για τις τουριστι-
κές επιχειρήσεις αποτελέσμα-
τα. Η απλή λογική υπαγορεύει
να ενισχύουμε έναν ιστορικό φο-
ρέα με πλούσιο έργο (έργο που,
άλλωστε, η ίδια η υπουργός πρό-
βαλε κατά την επέτειο των 60
χρόνων του), αφού δύσκολα
μπορεί να υποκατασταθεί, και
όχι να τον διαλύουμε, με την
πρόφαση ότι τον αναδιαρθρώ-
νουμε. Ποιος εξάλλου πιστεύει
ότι το ΥΠΟΤ θα κατορθώσει να
διατηρήσει για πολύ τις αποκε-
ντρωμένες υπηρεσιακές μονά-
δες και δεν θα περάσουν στην
ευθύνη των Περιφερειών; Ποιος
πιστεύει ότι ο κουτσουρεμένος
ΕΟΤ θα μπορέσει να διατηρήσει
επί μακρόν τις αρμοδιότητες
Επικοινωνίας (Διαφήμισης και
Δημοσίων Σχέσεων) που του
απέμειναν και δεν θα περάσουν
αυτές, με την πρώτη ευκαιρία,
ως δραστηριότητες, σε δομή
του Ιδιωτικού Τομέα; •
Βιογραφικό
Η Ελισάβετ Χατζηνικολάου
γεννήθηκε στην Αθήνα και
σπούδασε στο Νομικό Τμή-
μα της Νομικής Σχολής του
Πανεπιστημίου Αθηνών.
Σχεδόν αμέσως μετά την
απόκτηση της άδειας εξα-
σκήσεως επαγγέλματος δι-
κηγόρου, προσλήφθηκε
στον Ελληνικό Οργανισμό
Τουρισμού όπου, από διά-
φορες υπηρεσιακές θέ-
σεις, ασχολήθηκε με το Δί-
καιο του Τουρισμού και την
Τουριστική Ανάπτυξη. Σή-
μερα είναι διευθύντρια στη
Δ/νση Μελετών και Επεν-
δύσεων του ΕΟΤ. Έχει εκ-
προσωπήσει τον ΕΟΤ σε
επιτροπές της ΕΕ κ.λπ., σε
διακρατικές επιτροπές και
σε πληθώρα συνεδρίων και
εκθέσεων στην Ελλάδα και
το εξωτερικό. Έχει διδάξει
τουριστική νομοθεσία στην
Ανωτέρα Σχολή Ξεναγών
και έχει διατελέσει σύμβου-
λος-καθηγήτρια στο Ελληνι-
κό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
(
Μεταπτυχιακό Τμήμα Διοί-
κησης Τουριστικών Επιχει-
ρήσεων).
Έχει συγγράψει τεύχη
και εγχειρίδια με θέμα την
τουριστική νομοθεσία, το
τουριστικό μάρκετινγκ
κ.λπ., για μία σειρά φορέ-
ων, όπως η Σχολή Ξεναγών,
το Ελληνικό Ανοικτό Πανε-
πιστήμιο, η ΕΕΤΑΑ Α.Ε.
Μιλάει αγγλικά, γαλλικά
και ιταλικά.
Οργάνωση απαιτείται και πολύ λιγότερο
νομοθεσία για τη δημιουργία εξειδικευμένων
τουριστικών προϊόντων/εμπειριών.