9
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
Editorial
Μαργαρίτα Μανούσου
«
Ουκ εν τω πολλώ τω ευ»
ΕΙΔΙΚΑ ΟΤΑΝ ΤΟ «ΠΟλλω» ΑΦΟΡΑ
ΜΟΝΟ ΣE ΠΕΡΙΟΔΟ ΑΙΧΜΗΣ
T
ο κλίμα ευφορίας για το μεγάλο αριθμό των τουριστικών αφίξεων είναι σίγουρα θετικό μέ-
σα στο γενικότερο κλίμα της οικονομικής πίεσης και ανασφάλειας που αισθάνονται οι πε-
ρισσότεροι Έλληνες σήμερα. Η ανεργία καλά κρατεί και όλοι είναι σε στάση αναμονής για
να αρχίσουν να «νιώθουν» τα θετικά αποτελέσματα του πρωτογενούς πλεονάσματος. Η οι-
κονομία δεν φαίνεται να έχει καταλάβει ακόμα ότι υπήρξε πρωτογενές πλεόνασμα και
μάλλον δεν φαίνεται να το έχουν καταλάβει και οι κάτοικοι της χώρας, εκτός βέβαια των
ολίγων εκείνων που δεν εμπίπτουν στους πολλούς που δέχτηκαν και πληρώνουν τις συνέπειες των κακών
πολιτικών που είχαν εφαρμοστεί τα τελευταία 40 χρόνια!
Πρόσφατα ανακοινώθηκε από έγκυρο τουριστικό φορέα ότι οι αναμενόμενες αφίξεις θα είναι περισσό-
τερες από την αρχική πρόβλεψη. Το στοιχείο αυτό επιβεβαιώνεται και από τον αριθμό των αναμενόμενων
αεροπορικών αφίξεων. Ωραία! Από ό,τι φαίνεται, θα χρειαστούμε και νέα ξενοδοχεία, δεν αρκούν οι κλί-
νες! Δηλαδή θα χρειαστούμε περισσότερες και καλύτερες κλίνες για να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες των
μηνών Ιουλίου και Αυγούστου, τώρα τι γίνεται με αυτές τις επενδύσεις στην υπόλοιπη διάρκεια του χρόνου,
θα εξεταστεί στη συνέχεια.
Οι παλιότεροι γνωρίζουν βέβαια ότι η παροχή περισσότερων από τον αναγκαίο αριθμό κλινών και δωμα-
τίων συνήθως ευθύνεται για κινήσεις κανιβαλισμού στην αγορά και μείωση των τιμών, με συνέπεια τη μείω-
ση της ποιότητας και το γνωστό φαύλο κύκλο από τον οποίο είναι εξαιρετικά δύσκολο να βγει αλώβητο το
τουριστικό προϊόν.
Σήμερα απαιτούνται κινήσεις με σύνεση και μέλημα στην οργάνωση για την ανάπτυξη του τουρισμού,
έτσι ώστε να δημιουργηθούν παράλληλα θέσεις εργασίας με προοπτική. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει
να γίνουν σπασμωδικές ή και κερδοσκοπικές κινήσεις, γιατί θα υπάρξουν συνέπειες.
Οικονομικά προβλήματα υπάρχουν σε όλη την Ευρώπη. Ίσως, σήμερα, μετά τις πρόσφατες Ευρωεκλο-
γές που θύμισαν σε όλους ότι η Ευρώπη μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη των πραγμάτων και
των οικονομιών και ειδικά στον τουρισμό, είναι ώρα για δράση. Τώρα πρέπει να παρθούν πρωτοβουλίες
που θα ενισχύσουν την προοπτική ανάπτυξης δραστηριοτήτων οι οποίες θα ωφελήσουν το ευρωπαϊκό, το
μεσογειακό και το ελληνικό τουριστικό προϊόν με στόχους και αποτελεσματικότητα. Ο τουρισμός λειτουρ-
γεί ως ατμομηχανή της οικονομίας όπου αναπτύσσεται.
Οι πολιτικές δυνάμεις της χώρας οφείλουν να συνεννοηθούν ώστε με κοινές προσεγγίσεις και πρακτι-
κές να επιδράσουν και να επηρεάσουν τα τεκταινόμενα στην Ευρωπαϊκή Ένωση με ξεκάθαρο πρόγραμμα
και συγκεκριμένους στόχους.
Αν οι εκπρόσωποι στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο δεν γνωρίζουν τα περί τουρισμού, ας απευθυνθούν στους
ανθρώπους του τουρισμού, που είναι βέβαιο ότι θα τους ενημερώσουν σωστά.
Με γνώση και πρόγραμμα υπάρχει και προοπτική επιτυχίας.