62
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
εξετάσουν νέες επενδυτικές ευκαιρίες για
τις περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου και
της Μαύρης Θάλασσας και θα βοηθήσουν
την Ελλάδα να αναδειχθεί σε βασικό hub
κρουαζιέρας και Θαλάσσιου Τουρισμού σε
διεθνές επίπεδο.
Posidonia Sea Tourism forum, πληροφο-
ρίες:
HATTA
Λύσανδρος Τσιλίδης, πρόεδρος ΗΑΤΤΑ
Είναι γεγονός ότι η κρουαζιέρα αποτελεί
τον ταχύτερα αναπτυσσόμενο κλάδο του πα-
γκόσμιου τουρισμού και οι ανακατατάξεις
που συντελούνται παγκοσμίως ευνοούν τη
χώρα μας, η οποία, υπό προϋποθέσεις, μπο-
ρεί να βγει κερδισμένη.
Η Ελλάδα συγκεντρώνει ολοένα και περισ-
σότερο τα βλέμματα της διεθνούς αγοράς
κρουαζιέρας, η οποία αναζητά νέους προο-
ρισμούς υψηλής ζήτησης, όπως η χώρα μας
και γενικότερα η Μεσόγειος.
O Πειραιάς και η κρουαζιέρα
Ο Πειραιάς μπορεί και πρέπει να παίξει
το ρόλο του βασικού home porting της Ελλά-
δας, με δεδομένη την ύπαρξη του Διεθνούς
Αερολιμένα Αθηνών και την επέκταση του λι-
μένα κρουαζιέρας, αλλά θεωρώ ότι η κρουα-
ζιέρα στην Ελλάδα είναι υπόθεση συλλογική
και αφορά πολλά λιμάνια της χώρας που υπο-
δέχονται κρουαζιερόπλοια.
Η άρση του cabotage και νομοθετικό
πλαίσιο για την ανάπτυξη της κρουαζιέ-
ρας
Ο ΗΑΤΤΑ συνέβαλε καθοριστικά στην άρ-
ση του cabotage με συνεχείς και επίμονες
προσπάθειες και είμαστε περήφανοι γι’ αυ-
τό. Εκτιμάμε ότι η πλήρης άρση του cabo-
tage, τα χαμηλότερα όρια για τις στρατηγι-
κές επενδύσεις μέσω του fast track, η απε-
λευθέρωση των θαλάσσιων μεταφορών, η
βελτίωση των υποδομών, καθώς και επιμέ-
ρους διατάξεις για περιορισμό της γραφειο-
κρατίας θα έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη
στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας και του ελ-
ληνικού τουρισμού γενικότερα. Θα τονώσουν
την ελληνική οικονομία και τις περιφέρειες.
Η ανάπτυξη απαιτεί εξασφάλιση πλαισί-
ου νομικής και οικονομικής σταθερότη-
τας
Το κυριότερο απ’ όλα είναι η εξασφάλιση
πλαισίου νομικής και οικονομικής σταθερότη-
τας και αξιοπιστίας του ίδιου του κράτους,
για την προσέλκυση και εγκατάσταση επεν-
δυτών κρουαζιέρας. Περιληπτικά, ο κύριος
Τσιλίδης σημειώνει:
•
Σταθερό πλαίσιο λειτουργίας/κανονισμός
για τα κρουαζιερόπλοια και την εξυπηρέτη-
ση επιβατών
•
Eύρυθμη λειτουργία στα λιμάνια αφίξεων-
αναχωρήσεων
•
Έγκαιρη ανακοίνωση τιμολογιακής πολιτι-
κής (λιμένες/πλοηγικά δικαιώματα κ.λπ.)
•
Καθορισμός slots
•
ISPS – Ευρωπαϊκό Νομοθετικό πλαίσιο που
καθορίζει τη λειτουργία των λιμανιών για να
εξασφαλίζεται η ασφάλεια
•
Διευκόλυνση Visa
•
Προσαρμογή ωραρίων μουσείων/αρχαιο-
λογικών χώρων στις ανάγκες της κρουαζιέ-
ρας. Έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση.
•
Ανάδειξη νέων αξιοθέατων ή δραστηριο-
τήτων ειδικού ενδιαφέροντος
Πολλά τα οφέλη από την ανάπτυξη του
κλάδου της κρουαζιέρας
Ο κλάδος της κρουαζιέρας συνδυάζει τη
ναυτιλιακή δραστηριότητα ταυτόχρονα με
την τουριστική και ως εκ τούτου μπορούν να
επιτευχθούν πολλαπλά οφέλη για τους το-
μείς της βιομηχανίας (ναυπηγική, επισκευα-
στική κ.λπ.), απασχόλησης, μεταφορών, επί-
γειων τουριστικών υποδομών και διάφορων
τύπων υπηρεσιών.
Τα οφέλη από μία πλήρη απελευθέρωση
είναι γνωστά από τα παραδείγματα όλων των
άλλων χωρών της Μεσογείου. Δηλαδή αυξά-
νεται η ανταγωνιστικότητα της χώρας ως
προορισμού και κέντρου κρουαζιέρας, προ-
σελκύονται για μεγαλύτερες περιόδους πε-
ρισσότερα σύγχρονα κρουαζιερόπλοια, με
σταδιακή εδραίωση των λιμένων ως home
porting, αναβαθμίζεται η χώρα ως προορι-
σμός με την πρόσθετη προβολή των μεγάλων
παικτών της βιομηχανίας και βέβαια εισρέ-
ουν πολύ μεγαλύτερα μεγέθη εσόδων και
πολλαπλασιαστικών οφελών, κάτι που θα
ανακουφίσει πληθώρα κλάδων. Εκτός από τα
λιμάνια, τους ναυτιλιακούς και τουριστικούς
πράκτορες, τους τροφοδότες, τις πετρελαϊ-
κές εταιρείες και τους διάφορους άλλους
παρόχους τουριστικών και τεχνικών υπηρε-
σιών (βλ. ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο), θα
ευνοηθούν και τα ξενοδοχεία, τα αεροδρό-
μια, τα τοπικά εμπορικά καταστήματα και κέ-
ντρα εστίασης και πολλοί άλλοι. Παράλληλα,
δημιουργούνται πολλές νέες θέσεις εργα-
σίας και στην ξηρά. Τέλος, πρέπει να σημει-
ωθεί ότι σε μία επίσκεψη τράνζιτ, ο κάθε
επιβάτης ξοδεύει απευθείας στην τοπική οι-
κονομία του λιμανιού προσέγγισης περίπου
50
ευρώ ημερησίως. Ο επιβάτης όμως που
αποβιβάζεται σε home port στην αρχή και
στο τέλος της κρουαζιέρας ξοδεύει ακρι-
βώς τα διπλάσια ημερησίως.
Ελληνικά λιμάνια/πόλεις με προδιαγρα-
φές για να γίνουν home ports
Λόγω της ιδιαιτερότητας της χώρας μας,
θα έλεγα ότι δεν είναι λίγα τα λιμάνια που
μπορούν να γίνουν home porting. Κάποια από
αυτά είναι η Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο, ο
Βόλος, η Ρόδος και η Καβάλα.