Τουριστική Αγορά τ. 277
34 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ όπως είναι ο τουρισμός. Σε αυτό ακρι- βώς το σημείο έγκειται η παρανόηση και η «θολή» ανάγνωση του τι σημαίνει Τουρισμός Υγείας, ποιους αφορά, σε ποιους πέφτει το βάρος της ευθύνης και της ενορχήστρωσης των αναγκαίων κινήσεων, πώς λειτουργεί και πού πρέπει να δοθεί βάρος. Ο κ. Ανδρέας Λυκουρέντζος, πρώην υπουργός Υγείας, που επιχείρησε να ασχοληθεί σε βάθος με το εν λόγω ζήτη- μα, αναφέρει σχετικά: «Με βάση τη διεθνή πρακτική, τις ποικίλες πτυχές του ζητήματος, αλλά και την κοινή λογική, αποτελεί βεβαιωμένη διαπίστωση πως το ζήτημα του Τουρι- σμού Υγείας εναπόκειται πρωτίστως στον κλάδο της υγείας και δευτερευόντως σε αυτόν του τουρισμού. Το ζήτημα δεν είναι να προβάλεις ομορφιές του τόπου στην προσπάθεια να πείσεις κάποιον ασθενή να επιλέξει τη χώρα μας για την τάδε ή τη δεί- να θεραπεία, τη “X” χειρουργική πρακτική είτε την “Ψ” μέθοδο αποκατάστασης ενός ζητήματος υγείας. Αντιθέτως, πρέπει να κι- νηθείς με την εντελώς αντίστροφη λογική, ήτοι να δομήσεις ένα τέτοιο σύστημα και προσφορές στο επίπεδο των υπηρεσιών υγείας, ώστε να καταφέρεις να αποκτήσεις μια σταθερή ροή ασθενών και γενικά όσων χρειάζονται υπηρεσίες υγείας, φροντίδας και αποκατάστασης για οποιοδήποτε πρό- βλημα. Αυτοί θα συνοδεύονται και από κάποιο συγγενικό ή φιλικό τους πρόσωπο και κατ’ αυτόν τον τρόπο υπεισέρχεται ο παράγο- ντας του τουρισμού μέσω συνδυαστικών πακέτων και προσφορών. Παράλληλα, οι προσφερόμενες υπηρεσίες υγείας εκ μέρους της Ελλάδας θα μπορούν να έχουν τέτοια γεωγραφική κατανομή και διασπο- ρά ώστε να αναδειχθούν τα πλεονεκτήμα- τα και η εξειδίκευση που έχουν να προσφέ- ρουν συγκεκριμένες ιατρικές μονάδες και εν γένει θεραπευτήρια σε ολόκληρη την επικράτεια. Με τον τρόπο αυτό ενισχύεις το τουριστικό τους προϊόν, επεκτείνοντας σε ορισμένες περιπτώσεις τον χρόνο της τουριστικής σαιζόν σε τοπικό επίπεδο, προσθέτοντας τοπικά προϊόντα και κουζί- να στη συνολική προσφορά. Από την… εικόνα δεν μπορούν να λεί- πουν σημεία ιστορικού ενδιαφέροντος, μουσεία, κάστρα, θρησκευτικά μνημεία και ό,τι διαθέτει κάθε περιοχή και μπορεί να γίνει ένας εξαιρετικός προορισμός. Ωστόσο, δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει πως πρόκειται για συνοδευτικό κομμάτι, καθώς σίγουρα δεν αρκεί προκειμένου να…πεισθεί ένας ασθενής να έρθει στη χώρα μας ώστε να βρει θεραπεία, λύση και απάντηση στο όποιο ζήτημα υγείας αντιμετωπίζει. Για παράδειγμα, ο ήλιος, η θάλασσα, τα μονοπάτια πεζοπορίας, οι γαστρονομι- κές γεύσεις δεν θα προσφέρουν (άμεση, τουλάχιστον) ίαση σε έναν ασθενή. Αυτό που πρέπει να δημιουργηθεί είναι ένα ορ- γανωμένο όσο και εξειδικευμένο πλαίσιο ιατρικής φροντίδας και αποκατάστασης, το οποίο θα είναι πιστοποιημένο από κατά το δυνατόν περισσότερα ή έστω από τα μεγαλύτερα συστήματα υγείας σε διεθνές επίπεδο και θα έχει ένα αποδεδειγμένο track record επιτυχούς λειτουργίας και θε- ραπείας ασθενών. Οι τουριστικές παροχές, απλά θα συ- μπληρώσουν την εικόνα και θα ενισχύ- σουν περαιτέρω τη θετική ανάμνηση που θα αποκομίσουν οι τουρίστες-ασθενείς». Η…άγονη «περιπέτεια» του νομοθετικού πλαισίου Η περίπτωση του Τουρισμού Υγείας, ξεκίνησε πριν από μερικά χρόνια στην Ελλάδα ως μια προσπάθεια καταγρα- φής της κατάστασης και αντιμετώπισης πολύπλοκων νομικών όσο και ασφαλι- στικών ζητημάτων που εγείρονται επί του θέματος. Επίσης, οι σχετικοί φορείς αποπειράθηκαν να απαντήσουν σε ερω- τήματα που άπτονται της διαδικασίας συνεργασίας και προώθησης ασθενών, αλλά και του τρόπου πληρωμής των θε- ραπειών που θα δεχθούν. Μερικά ακόμη ζητήματα που άπτονται του θέματος του Ιατρικού Τουρισμού και θα έπρεπε να συζητηθούν, είναι οι απαιτούμενοι μηχα- νισμοί ελέγχου, η πρακτική που πρέπει να εφαρμοστεί για την πιστοποίηση φορέων παροχής υπηρεσιών υγείας και αποκατάστασης (νοσοκομεία, κλινικές, θεραπευτήρια κ.ά.), των ποιοτικών στά- νταρντ που πρέπει να πληρούνται, των εξειδικεύσεων που προσφέρονται κ.ο.κ. Σκοπός αυτής της πραγματικά αξιό- λογης προσπάθειας που επιχειρήθηκε, ήταν να καθοριστεί το πλαίσιο νόμου που θα αφορούσε στην ανάπτυξη και λειτουργία του Τουρισμού Υγείας. Ταυτόχρονα, αξίζει να αναφέρουμε ότι υπήρξε μέριμνα σχετικά με τους όρους οργάνωσης και λειτουργίας φορέων του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα που παρέχουν υπηρεσίες Τουρισμού Υγείας, διασφαλίζοντας την υψηλή ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Το εν λόγω task «έτρεξε» το Υπουρ- γείο Υγείας, καθώς υιοθετήθηκε και από την πλευρά της –τότε– κυβέρνησης αυτό που ίσχυε στο εξωτερικό: Τα σχε- τικά ζητήματα να εμπίπτουν στην κύρια αρμοδιότητα του Υπουργείου Υγείας και δευτερευόντως, επικουρικά όσο και συ- μπληρωματικά, στην αρμοδιότητα του Υπουργείο Τουρισμού. Παρά το γεγονός ότι αποτελεί ένα ζήτημα, με πολλαπλές πτυχές και ευρείες συναρμοδιότητες, η προεργασία για τη δημιουργία ενός συνεκτικού και ολοκληρωμένου νομο- θετικού πλαισίου προχώρησε μέχρι ένα ικανοποιητικό σημείο. Αυτό είναι ιδιαίτε- φακελος/ υγεια “ Αυτό που πρέπει να δημιουργηθεί είναι ένα οργανωμένο όσο και εξειδικευμένο πλαίσιο ιατρικής φροντίδας και αποκατάστασης, το οποίο θα είναι πιστοποιημένο από κατά το δυνατόν περισσότερα ή έστω από τα μεγαλύτερα συστήματα υγείας σε διεθνές επίπεδο και θα έχει ένα αποδεδειγμένο track record επιτυχούς λειτουργίας και θεραπείας ασθενών. ” Ο κ. Ανδρέας Λυκουρέντζος.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=