Τουριστική Αγορά τ. 277

81 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ φέτος, καθώς το κέρδος αναμένεται να μειωθεί στα $8,2 δισ. Αιτία; Το γεγονός πως φτάσαμε στο τέλος του κύκλου ανα- νέωσης του αποθέματος επιχειρήσεων, κάτι που αναπόφευκτα «φρενάρει» και τη ζήτηση μεταφοράς cargo. Θα πρέπει να υπογραμμιστεί πως η γεωγραφική περιοχή της Ασίας/Ωκεανίας είναι η μεγαλύτερη στους τομείς του cargo και των επιβατών, με ποσοστά 37% και 33% της συνολικής παγκόσμιας αγοράς αντί- στοιχα. Με αργούς, αλλά σταθερούς ρυθμούς οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες κινούνται προς τα μεγέθη απόδοσης της περιοχής της Βορείου Αμερικής. Για την ακρίβεια, το 2018 υπολογίζεται πως θα παράγουν το δεύτερο υψηλότερο επίπεδο καθαρών κερδών παγκοσμίως, που θα ανέλθει στα $8,6 δισ., μέγεθος ενισχυμένο σε σχέση με τα $8,1 δισ. πέ- ρυσι. Όπως επισημαίνεται, η εκτεταμένη αντιστάθμιση από τους ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς συμβάλλει στη βελτί- ωση των επιδόσεων, καθυστερώντας τον αντίκτυπο των υψηλότερων τιμών των καυσίμων. Αυτό έρχεται σε ευθεία αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στις βορειο- αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες και έχουν σαφώς χαμηλότερες θέσεις αντιστάθμισης κινδύνου και άρα εκτίθενται πιο άμεσα! Εάν αναρωτιέστε σχετικά με το πώς εξηγείται το «χάσμα» σε επίπεδο κερ- δοφορίας εν συγκρίσει με τους αερο- μεταφορείς των ΗΠΑ και του Καναδά, αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στους παράγοντες επιβάρυνσης που είναι υψηλότεροι απ’ ό,τι στη Βόρεια Αμερική. Ο κατακερματισμός της βιομηχανίας και το υψηλότερο ρυθμιστικό κόστος στην Ευρώπη, εξάλλου, αρκούν για να επιφέρουν σημαντικές επιβαρύνσεις στα οικονομικά δεδομένα. Ανάκαμψη στη Λατινική Αμερική Δείγματα οικονομικής ανάκαμψης εμ- φανίζουν οι αεροπορικές εταιρείες που εδρεύουν στη Λατινική Αμερική, καθώς φέτος υπολογίζεται πως θα επιτύχουν καθαρά κέρδη της τάξης των $900 εκατ. έναντι $500 εκατ. το 2017. Αρκεί να σημειωθεί πως η εν λόγω γεωγραφική περιοχή πριν από μια τριετία κατέγραφε ζημιές που υπερέβαιναν το $1,6 δισ. Πρωτίστως, εξαιτίας της… ελεύθερης πτώσης των τιμών των βασικών εμπο- ρευμάτων. Ωστόσο, από τη μια πλευρά η σταθεροποίηση των ανωτέρω, σε συν- δυασμό με την οικονομική ανάκαμψη της Βραζιλίας, συνέβαλαν στη σταθερο- ποίηση της όλης κατάστασης. Ανοδος και για τη Μέση Ανατολή Ανοδική είναι η πορεία που εμφανίζουν και οι αεροπορικές εταιρείες της Μέσης Ανατολής, όπου τα καθαρά κέρδη θα διαμορφωθούν φέτος σε $1,3 δισ. έναντι $1 δισ. το 2017. Σε αντιδιαμετρική τρο- χιά δείχνουν να κινούνται οι αφρικανικές αεροπορικές εταιρείες, καθώς αναμένε- ται να εμφανίσουν ζημιές $100 εκατ. Βέ- βαια, θα πρέπει να τονιστεί πως το 2014 το συγκεκριμένο μέγεθος είχε φτάσει στα $900 εκατ. Οπότε, καταγράφεται μεν μια πορεία ανάκαμψης, ωστόσο ακόμη υπάρχει αρκετός δρόμος προκειμένου η κατάσταση να αντιστραφεί πλήρως και τα οικονομικά δεδομένα να βρεθούν σε θετικό έδαφος. Ανάπτυξη και κέρδη δίχως ρίσκο, γίνεται; Η αβίαστη μεν, ρεαλιστική δε, απά- ντηση στο ερώτημα του τίτλους της παραγράφου είναι «όχι»! Πόσο μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία οι αερο- μεταφορές σχετίζονται και εξαρτώνται ευθέως από την παγκόσμια γεωπολιτική κατάσταση, λ.χ. τις σχέσεις των ΗΠΑ με το Ιράν και τη Βόρειο Κορέα, το βάρος επίδρασης του Brexit, την επιβολή δα- σμών, τη συνέχιση της επίτευξης σταθε- ρά ανοδικών ρυθμών ανάπτυξης σε δι- εθνές επίπεδο, το ύψος του διαθέσιμου εισοδήματος, το παγκόσμιο εμπόριο κ.ά. Από την πλευρά της, η ΙΑΤΑ πάντοτε πρεσβεύει και υποστηρίζει την αναγκαι- ότητα ύπαρξης «ανοικτών» συνόρων που με τη σειρά τους συμβάλλουν κα- ταλυτικά στην ενίσχυση του ίδιου του παγκόσμιου εμπορίου. Υπενθυμίζεται πως η IATA αποτελεί μια επαγγελματική ένωση για τον τομέα των αερομεταφορών, που εκπροσωπεί κάτι παραπάνω από 290 αεροπορικές εταιρείες ή αλλιώς το 82% της συνολικής εναέριας κυκλοφορίας. Εκτός από το γεγονός πως εκπροσωπεί πολλαπλές περιοχές και ευρύτερους τομείς της αε- ροπορικής δραστηριότητας, η ΙΑΤΑ συμ- βάλλει ενεργά στη διαδικασία χάραξης της βιομηχανικής πολιτικής αναφορικά με καίρια θέματα που σχετίζονται με την αγορά του aviation. • “ Τα συνολικά έσοδα των αεροπορικών εταιρειών κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους αναμένεται να διαμορφωθούν στα επίπεδα των $834 δισ., σημειώνοντας κάτι παραπάνω από εντυπωσιακή αύξηση, της τάξης του 10,7%, σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο έτος, όταν ο τζίρος τους έφτασε στα $754 δισ.! ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=